• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 12.10.12, 00:00

Auto. Pistikuautod riikliku kaitse all

Valitsus on heaks kiitnud eelnõu, et elektriautode ostutoetuse projekti (ELMO) pikendatakse kuni 2014. aasta lõpuni, lisaks laieneb toetus laetavatele hübriidautodele ehk pistikhübriididele. Kui palju meil aga selliseid autosid üldse on?
Ehkki lõplikule määrusele peaks majandus- ja kommunikatsiooniminister alla kirjutama oktoobri lõpus, on valitsus oma otsuse öelnud: elektriautode ostutoetus kehtib veel nii järgmisel kui ka ülejärgmisel aastal ning toetust laiendatakse ka laetavatele hübriidautodele ehk pistikhübriididele.
Toetuse suurus sõltub akude mahutavusest ning see ei tohi ületada 30% auto müügihinnast. Kui aku mahutavus on 16 kWh ja enam, on toetuse ülemmäär 12 000 eurot. Kui aku mahutavus on 12–15,9 kWh, on ülemmäär 9000 eurot. Autodele, mille aku mahutavus on 8–11,9 kWh, on toetuse  ülemmäär 6000 eurot, ja kui aku mahutavus on 4–7,9 kWh, on maksimummäär 3000 eurot.
Meeldetuletuseks, et toetus täielikele elektriautodele on kuni 50% ostuhinnast, kuid mitte enam kui 18 000 eurot. Kogu eelnev kehtib eraisikust ostjate suhtes, käibemaksukohustuslastele kehtivad teatavad erisused.
Vaid üks laetav hübriid ongi. Selle positiivse uudise valguses tundub aga omamoodi nonsensina see, et Eestis müüakse praegu vaid üht laetavat hübriidautot ja sellele kehtib kõige madalam toetusemäär – 3000 eurot. See on Toyota Prius Plug-In, mille aku mahutavus on 4,4 kWh. Toyota maaletoojad on ka ise sellisest määratlusest nördinud ning nende arvates peaks olema aluseks võetud ikkagi CO2 sääst, mitte see, kui võimsad akud ühel või teisel neljarattalisel peal on.
Teises äärmuses olev nonsenss on aga see, et meil ikka veel ei müüda Opel Amperat või Chevrolet Volti. Viimase tootmine on koguni ajutiselt peatatud, kuna pole ostjaid ja laod on autosid täis. Eestis saaks see auto maksimaalse ostutoetuse ehk 12 000 eurot, kuna tema akude mahutavus on täpselt 16 kWh. Suurim toetus, mida sellele autole terves Euroopas pakutakse!
General Motors East Europe’i Opeli pressiesindaja Andras Salgo nentis veel sel nädalal, et ei oska midagi öelda ei selle auto meile müügile jõudmise ega ka tema võimaliku hinna kohta. Loodetavasti see siiski lähiajal juhtub ning tema hind jääb samasse suurusjärku Saksamaa hindadega, ca 42 000 eurot. Kui ostutoetus maha võtta, jääb alles 30 000 eurot, mis selle auto kohta pole enam sugugi väga palju. Seda on tervelt 4000 eurot vähem kui Prius Plug-ini hind koos toetusega. Elektri jõul sõita jaksab Ampera/Volt aga oluliselt kauem.
Järgmine teadaolev laetav hübriid, mis eeldatavalt Eestis müügile jõuab, on Mitsubishi Outlander PHEV. Seda ilmselt järgmisel kevadel, ja ehkki veel pole midagi teada tema baashinnast, on tema akude mahutavus 12 kWh, ehk tegemist on 9000 euro suuruse soodustariifiga.
Elektriautodele tuleb täiendust. ELMO projekti jätkumise suurim lootus on aga ilmselt Renault. Tema elektrilisest Fluence’ist ja Kangoost on juba räägitud, nüüd on üsna kindel, et tulemas on veel igati nägus ZOE ja suure tõenäosusega ka väike linnakulgur Twizy. Viimase baashind on Saksamaal ilma akudeta alates 6990 eurost, ehk koos ostutoetusega vaid ca 3500 eurot. Tõsi, tema akude eest tuleb hakata maksma renti, 50 eurot kuus, kuid eeldatavalt hakatakse ka akude rendimakset toetama. Kui toetuse suurus on samas, 50%-lises suurusjärgus, pole 25eurone lisamakse kuus enam kuigi suur summa.
Tõsi on muidugi see, et meie kliimas on Twizy pigem mänguasi kui tõsine sõiduriist. Küll aga on igati korralik auto juba ZOE, mille hind on Saksamaal 20 600 eurot ja akude kuumakse 79 eurot. Ehk siis 10 300 eurot auto eest ja ca 40 eurot kuus akude eest lisaks.
Rahuldatud 75 ostutaotlust. KredExi kommunikatsioonispetsialisti Tarmo Seliste sõnul on selle nädala seisuga esitatud 94 elektriauto ostutaotlust, neist 75 ka rahuldatud. Neist omakorda 43 moodustavad Nissan Leafid. Ehk tublisti üle poole. Pistikhübriidide toetusavaldusi hakatakse vastu võtma kohe, kui määrus lõplikult kinnitatud.
Ka laadimistaristu ehitamine on edenenud enam-vähem plaanipäraselt. Praegu toimib üle Eesti juba 21 kiirlaadijat:  Tallinnas kuus, lisaks üks veel Tabasalus, kuus laadijat Pärnus, kolm Hiiumaal ja kolm Viljandis. Järgmise nädala jooksul saavad paika laadijad ka Märjamaale, Järvakanti ja Otepääle. Kalibreerimises on veel Heltermaa ja üks Viljandi laadija. Aasta lõpuks loodetakse suurem osa 160 laadijast püsti saada, mõned jäävad ilmselt ka jaanuari.
Kuni aasta lõpuni on kõik laadimised kiirlaadijates autoomanikele tasuta. Uue aasta algusest aga hakatakse selle eest küsima ka tasu, mille täpne suurus selgub aasta lõpus. Ilmselt on esialgu tegemist kuupõhise tasuga, suurusjärgus 10–15 eurot, pluss paari-kolme eurone tasu iga laadimiskorra eest. Kõik kiirlaadijaid kasutavad autoomanikud saavad kiipkaardi, kuhu laadimiskorrad salvestatakse.
 
Tasub teada
Milliseid autosid saab meil lähiajal ostutoetusega osta?
Elektriautod  mudel, hind alates, eurodes, hind alates koos toetusega eurodes
Renault Twizy (märts 2012, hind Saksamaal) 6990 + 50 eurot kuus akude eest ,3500 + 25 eurot kuus akudRenault Kango ZE (märts 2012, hind Saksamaal) 20 000 + 72 eurot kuus akud, 10 000 + 36 eurot kuus akudRenault ZOE (märts 2012, hind Saksamaal) 20 600 + 79 eurot kuus akud, 10 300 + 40 eurot kuus akudRenault Fluence ZE (märts 2012, hind Saksamaal) 25 690 + 82 eurot kuus akud, 12 845 + 41 eurot kuus akudMitsubishi i-MiEV 29 500, 14 750Peugeot iOn (müügil, aga enam ei toodeta) 29 700, 14 850Citroen C-Zero (müügil, aga enam ei toodeta)  35 400, 17 700Nissan Leaf   39 990, 21 990
Laetavad hübriidid ehk pistikhübriidid
Opel Ampera (hind Saksamaal)  42 950, ca 30 000Chevrolet Volt (hind Saksamaal)  42 950, ca 30 000Toyota Prius Plug-in   37 49,0 34 490Mitsubishi Outlander PHEV  pole teada, toetus 9000 eurot
Kui palju maksavad tavalised hübriidautod, mida praegu Eestis müüakse?
auto hind alates, eurodesToyota Yaris  16 990Honda Jazz  19 350Honda CR-Z  22 050Toyota Auris  22 090Honda Insight Hybrid  22 990Tavaline Toyota Prius  28 370Lexus CT 200h  29 380Peugeot 3008 HYbrid4  36 900Peugeot 508 RXH 42 900Audi Q5 Hybrid Quattro 50 750BMW Active Hybrid 3  53 270Audi A6 Hybrid  53 800Lexus GS 450h  57 480Lexus RXh  58 830BMW Actoive Hybrid 5  64 500VW Touareg Hybrid  70 008Audi A8 Hybrid 83 400BMW Active Hybrid 7  92 130Lexus LS 600h  107 430
Allikas. whatcar.ee, automüüjad

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele