Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Edetabel. Räim ja kilu idanaabritele
500kilosed plastkonteinerid 20kiloste puukastide asemel, seitse isiklikku kalalaeva ühe rendilaeva asemel ja 160tonnine ööpäevane tootmisvõimsus 8tonnise asemel – need on vaid mõned näited Läänemaa ettevõtete edetabeli võitja Morobell OÜ arengust 15 aasta jooksul.
Algusest peale on ettevõtet vedanud suuromanik Raivo Baum, kellele kuulub Morobellist 85%. Tema äripartner 15 protsendiga on Ain Saarkopli, kes kannab hoolt kalalaevade tehnilise korrashoiu eest. Ka Saarkopli on ettevõttega seotud algusest peale. Äripartnerid teineteist enne ühist ettevõtlust ei tundnud, kuid koostöö on hästi toiminud just tänu selgele tööjaotusele. “Ain on tehnikainimene ja see, et laevad igal sügisel hooldatult püügile saavad, on tema teene,” sõnas Baum. Ettevõttes on juhatuse liikmena tegev ka Baumi abikaasa Aldona.
Olgu öeldud, et ajakirjandusega suhtlemisel on Baum väga ettevaatlik. Ta soovib oma ettevõttest rääkida kirjalikult, muu suhtluse ta välistab, viidates varasemale kehvale kogemusele ajakirjandusega. Samas on isegi tema kirjalikest vastustest tunda, et kalaäri on Baumile südamelähedane ja 15 aastat arendatud ettevõtte üle tunneb ta uhkust. Kusjuures sõna “kalaäri” pole Baumi arvates õige tema ettevõtte tegevuse kokkuvõtmiseks. “Meie tegevus on püük, töötlemine, pakendamine, transport ja müük,” räägib ta.
Kiire kasv tänu laienemisele. Morobell eksportis mullu umbes poole oma külmutatud kalatoodangust ja seda eelkõige Venemaale, kuhu liikus rohkemgi kala, kui müüdi Eestis. Vähem eksporditi Ukrainasse ja Taani. “Eesti kilu ja räim on juba aastakümneid omanud põhilisi eksportturge idas,” sõnab Baum. Ta lisab, et ettevõttel on idas pikaajalised tugevad partnerid, samuti on idanaabrid piisavalt hea logistilise asukohaga.
Kui eksport toimub peamiselt ida poole, siis ettevõte laienes oma ühe põhitegevuse, kalapüügiga, eelmisel aastal hoopis põhja ehk Soome, kus on ostnud kolm Soome lipu all sõitvat kalalaeva ja asutanud tütarfirma. “Selle otsuse tingis tooraine nappus ja soov mahtu suurendada,” räägib Baum. Ta nendib, et laienemine ei tulnud kergelt, kuid usub, et otsus oli õige. “Suurem osa Soomes püütud kalast jõuab meie külmutustsehhi Haapsalus,” märgib ta. Väike osa müüakse Soomes kohapeal.
Morobell tegi eelmise majandusaasta tulemuste põhjal kokku pandud Läänemaa ettevõtete TOPis hüppe aasta varasemalt 25. kohalt esimeseks. Kasv on tulnud eelkõige mahtude suurendamisest, mida hoogustas eelmainitud Soome laienemine.
Kasvumootor on ka 2010. aastal asutatud tütarfirma Morobell Transport, mis tegeleb rahvusvahelise kaubaveoga maanteedel ja mis mullu saavutas juba paari miljoni eurose käibe.
“Oleme suutnud märkimisväärselt vähendada mitmesuguseid tegevuskulusid, välja arvatud palgakulu, mis on kasvanud,” räägib Baum Morobelli kasumihüppest. Palgakulu kasv on tulnud eelkõige töötajate arvu suurenemisest, lisaks on Morobell suutnud kriisi üle elada palku langetamata. Veel on kasumlikkusele kaasa aidanud külmkala sortimendi ehk kala sorteerimise laiendamine, mis võimaldab saada kauba eest paremat hinda.
Hoiab Haapsalu traditsioone. Haapsalu linnapea Urmas Suklese sõnul on Morobelli roll kohalikus ettevõtluses väga oluline. “Ta on ikkagi Haapsalust välja kasvanud ja Haapsalu mehed juhivad. Lisaks esindab ta traditsioonilist Haapsalu majandusvaldkonda – kalandust,” ütleb ta. Sukles tõstab lisaks Morobelli tehnoloogiale, autopargile ja kalalaevadele esile ka teda kui suurt tööandjat ja head palgamaksjat.
“Kogu see areng ei ole tulnud kiirelt, aega on kulunud umbes 15 aastat, on olnud väga raskeid aegu, kuid kindlasti võime rahul olla olukorraga, kuhu oleme jõudnud,” võtab Morobelli suuromanik Baum kokku nullist alustatud ettevõtte kasvamise rahvusvaheliseks äriks. Sel sügisel ilmunud Äripäeva Rikaste TOPis tõusis Baum 200. kohale, mullu platseerus ta uustulnukana 463. kohale.
Mis on mis
OÜ Morobell
Asutatud 1997. aastal.Asukoht: Haapsalu, kalapüük Läänemerel ja Botnia lahel.Põhitegevus: merekalapüük, värske kala (kilu, räim) külmutamine ja kala- ning kalatoodete hulgimüük. Lisaks tegeleb tütarfirma Morobell Transport kaubaveoga maanteedel.Ekspordib kala eelkõige Venemaale ja Ukrainasse, samuti Taani ja Soome.Töötajaid mullu keskmiselt 123 – 29 inimest rohkem kui 2010.