2. detsember 2012 kell 21:00

Konkurents tuleb enda kasuks tööle panna

Eesti pikima traditsiooniga edetabeli TOP 100 ajaloo ehk Eesti kõige edukam ettevõte on EMT. Selle tiitli ja võidu eest saavad osa tänusõnu EMT-lt ka konkureerivad telekomifirmad.

TOP 100 ajaloo edukamate firmade pingerida on omal moel konkurentsi ülistus. EMT ja teised telekomifirmad jõudsid edetabelis kõrgele just tiheda konkurentsiolukorra tõttu. Telekomisektor on Eestis nimelt üks konkurentsitihedamaid, kus avatud turu tõttu liiguvad kliendid hõlpsalt ning nende endi juurde meelitamiseks tuleb olla teistest kas kavalam, odavam või uuenduslikum. Konkurentsi tervendav mõju jõuab seejuures nii selle tekitajate kui ka nende klientideni.

Nagu ütleb tänase lehe peakangelane, EMT juht Valdo Kalm, oleksid näiteks kõneminutihinnad praegu märksa krõbedamad, kui konkurente ei oleks.

Siinne telekomiturg avanes 2005. aastal, mil kunded said hakata mobiilioperaatorite vahel liikuma ehk oma numbriga ühe teenusepakkuja juurest teiste juurde kolida. Kümne aasta taguse ajaga võrreldes maksab kõneminut nüüd sõltuvalt operaatorist 5–10 korda vähem.

Võidavad ka turuosalised. Tarbijat rõõmustavat hindade kahanemist võib täheldada ka kinoäris, kus pealinnas kaks aastat tagasi senise turuliidri Forum Cinemase kõrvale Solarise kobarkino tekkis. Uus konkurent pani seni mugavat liidripositsiooni nautinud ettevõtte end taas vormi kloppima. Praegu näeb selle lahingu tulemusi: kinopileti odavnemine, kaardimaksevõimaluse tekkimine, uudsed lahendused näiteks teatri-ooperi ja kontsertide näol kinos ning uued püsikliendiprogrammid. Möödunud aastal kasvatasid mõlemad seejuures jõudsalt käivet ja kasumit.

Nii võidavadki lisaks klientidele võistlemisest ka turuosalised ise. Sektor areneb võitluse kaudu, samuti jõuavad uuendused, uued tooted-teenused varem turule: EMT veab uue generatsiooni mobiilivõrkude rajamist, pangandusturu uus tulija LHV pani teisi suurpanku uut tüüpi, krediitkaardi omadustega deebetkaarte väljastama. Lugejate tähelepanu nimel võitlemise käigus tekkisid veebiuudised, mida silmapaaride nimel rebimise tõttu tasuta lugeda saab.

Ole nutikas. Pidev klientide nimel rabelemine tähendab firmadele uuenduste otsimist, mis omakorda esitab kõrged nõudmised ka nende töökätele, keda mitmes ja eriti rahvusvaheliselt konkureerivas sektoris – näiteks paljuräägitud IT ja insenerid – nappima kipub.

Kui palgast ettevõtte hingekirja meelitamiseks ei piisa, tuleb vaadata firma sisse: mida annab teha teistmoodi, et kasumit toovaid ideid puistaval töötajal oleks meil meeldivam ja parem. Sellepärast pakuvad mõned ettevõtted näiteks töötajaile firma kulul einet, soodsaid sportimistingimusi või kodus töötamise võimalust. Näiteks ka rattailmas hinnatud Eesti pedaalija Rein Taaramäe rõhutab senisele tööandjale Cofidisele truuks jäädes, et palk pole talle tiimi valides olulisim.

EMT, LHV ja Taaramäe klubi toetaja Cofidis on suured ettevõtted, kellel raha laialt käes, kuid alati ei peagi esimene või kõige suurem olema. Kui ei jaksa teha sama suurelt või võimsalt kui turuliider, siis tee kavalamalalt – paku näiteks sama või sarnast lahendust kas paremini, soodsamalt või kliendi jaoks mugavamalt.

Hetkel kuum