Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Leedulased õõnestavad Rail Balticu õnnestumist

    Eesti Raudtee endine juht Kaido Simmermann räägib, kuidas leedulased Rail Balticu ehitamist pidurdavad, ja ennustab teedemaksu peatset kehtima hakkamist Eestis.

    Tiit Vähil lõi silm särama, kui kuulis, et Te pole enam Eesti Raudteega seotud. Kas võite kunagi täiskohaga Sillamäe sadamasse tööle asuda? Jah. Seal on praegu suured investeeringud ja arengud, tulevikus on seal tegemist rohkem. Praegu oleme muidugi eelkõige kinni kehvades suhetes Venemaaga.
    Kas 2007 pronksiööde mõju annab siiamaani tunda? Kõvasti. See mõjutab kõiki sadamaid. 2007 pani aluse Ust-Luga eelisarendamisele Vene riigi rahaga ja selle tõttu lähevad praegu kõik kaubad sinna, kuna seal on loodud paremad tingimused. See on Venemaal ka poliitiliselt soovitav, et kaubad ei liiguks Baltimaadest läbi.  Samas, eks ongi vaja lihtne elu selja taha jätta. Enne 2007 ei pidanud ise eriti midagi tegema, kaubavood olid suured.  Nüüd peame ise leidma valdkondi ja nišše, kuidas kaubavahetust arendada ja teha koostööd Venemaa, Hiina, Kasahstaniga. Kui piirileping ära teha, võib edasi mõelda. Aga Ust-Lugat enam tagasi ei pööra, see on selge.
    Mis on Teie põhiline väljakutse lätlaste juures? Läti Raudtee peadirektor kutsus mind juba ammu appi, ja ma lubasin juba varem, et kui ma Eesti Raudteest vabaks saan, siis lähen. Läti Raudtee elab väga hästi. 2007 läks osa kaupa meilt lätlastele. Eelmine aasta oli rekordiline, raudteel veeti 60 miljonit tonni kaupa. Raha neil jätkub, riigi toetus on suur, järgmisel kahel aastal on neil infrastruktuuriprojektidesse investeerida veel 300 mln eurot. Eesti Raudtee pole kunagi nii palju raha saanud kui nemad viimase kahe aastaga. Samas, inimesi töötab seal väga palju ja on küsitav, kas neid ikka kõiki vaja on.
    2011 ütlesite, et ei söandaks Rail Balticut ehitama hakata. Missugune põhimõtteline muudatus pani Teid RBsse uskuma? Üks on kindlasti merevedude kallinemine Läänemerel. Soomlased tunnevad jõuliselt huvi selle vastu, et vedada kaupu mööda maad. Kui saaksime kolmandiku kaubast, mis läheb Soomest praegu Euroopasse, vedada mööda maad, siis sellest piisaks täiesti, et saaks RB aastased hoolduskulud kinni maksta. Eri hinnangutel kallineb merevedu 20–50 protsenti, Soome huvi on vedada kaupu odavamalt.
    RB äratasuvus Eesti seisukohalt? Sadamad saavad tööd, raudtee saab tööd. Inimesed saavad tööd. Kui kõik hakkavad mööda maanteed sõitma ja veoautosid on veel rohkem kui praegu, siis pole sõiduautoga enam võimalik Pärnust Riiga sõitagi. Poola ja Tšehhi juba kasutavad teemaksu, varsti kehtestab selle kindlasti ka Eesti. Nii ongi meil mõttekas panna kaubad rongi peale.
    Praegu on Rail Balticuga eelkõige asjade ajamise kiiruse probleem. Läti Raudtee on öelnud, et nemad ei kavatse RBd ei finantseerida ega opereerida, aga tehnilise poole pealt on nad valmis aitama. Läti poole pealt on niisiis kõik okei, ainus probleem on, kuidas korralikult ära ühendada Riia, sest muidu pole RB-l läti inimeste jaoks mingit mõtet. Samas, suuremad kaubavood peaksid minema Riia kesklinnast mööda.
    Kõige suurem probleem on see, et leedukad alles uurivad, kust nad hakkavad seda üldse ehitama. Kaunases on algus, aga pole veel teada, kust raudtee Riiast lõuna pool üldse minema hakkab. Mul on tunne, et Leedu riik ja raudtee ei tahagi RBd Kaunasest kaugemale ehitada. Samas on ilmselt Euroopa Liit neile siiski mõista andnud, et kui nad ikka ühiseid asju ei taha, siis jäävad nad millestki ilma. Kõige hullem asja juures ongi see, et eestlased ja lätlased teevad oma töö ära, saavad trassi paika, aga mis edasi? Kui leedulaste pool kõigub, siis ei saa ka lätlased oma osa valmis ehitada. Samas, leedukatel on ehitada kõige vähem.
    Olite Eesti Raudteel juhtival positsioonil juba farsiks käändunud erastamise ajal, missugusena mäletate sellega seotud sulisid, Angottit ja Sposatot? Siis me nende tagapõhja ei teadnud. Olid sellised libedad sellid. Olid olemas ka strateegilised investorid suurte Ameerika ettevõtete näol.
    Aga valesti läks erastamisega eelkõige see, et erastamislepingus räägiti üksteisest mööda. Riik kirjutas erastamislepingusse ühte, aga ameeriklased ja inglased mõtlesid selle all midagi muud. Põhiküsimus oli investeeringud. Ameeriklased peavad investeeringuks iga liiprit ja raudteejuppi, mis maha pannakse, meie arusaamade kohaselt on see hooldustöö. Riik mõtles, et vaja on kapitaalremonti, ameeriklased tegidki kapitaalremonti – omas, aga mitte Euroopa mõistes. Kui riik oleks tollal silmas pidanud, et läheme Euroopa Liitu, siis poleks ehk pidanud erastama infrastruktuuri või oleks vähemasti pidanud jätma võimaluse see tagasi võtta.
    ÄP arvab üldiselt, et riik pole hea omanik. Missugused riigiettevõtted võiks praegu kohe erastada? EVR Cargo ei peaks mingil juhul riigi omanduses olema. Eesti Energia – samuti võimalik erastada. Kindasti ei tohiks erastada infrastruktuuri- ja võrguettevõtteid. Eesti Raudtee ja Elering peaksid olema riigi omanduses ja täitma riigi pandud ülesandeid. Infrastruktuuri erastamine ei too selle pärast head, et eraomanik tahab kasumit ja raudselt hakatakse kuskilt kokku hoidma. Majandatakse kindlasti paremini, investeerimisotsused on ehk paremad, aga need ei pruugi riigi vajadustega kokku minna.
    Estonian Airiga on keeruline, sest kui mujalt siia ja siit mujale ei saa, siis võime arengust ainult unistada. Ei tule ju Finnar või Lufthansa siia ühendusi arendama. Põhisihtkohti peame ikka ise hoidma, sest mujalt maailmast ei saa siia kuidagi teisiti kui lennukiga.
    Erkki Raasukese plaani kohaselt saaks riigiettevõtete parema juhtimisega kokku hoida  100 miljonit eurot. Kuidas hindate seda plaani? Ma ei näe, kust see sada miljonit tuleb. Nõukogude kokkupanemise pealt ei ole palju kokku hoida. Ja kust võetakse need imeinimesed, kes kõiki valdkondi tunnevad ja suudavad teha õigeid otsuseid? Mina ei tea selliseid. Kui vaadatakse ­ainult numbreid, siis ehk ongi võimalik 100 miljonit kokku hoida. Aga see pole see, mida riik vajab Eesti Raudteelt või Eleringilt. Kasum ei ole peaeesmärk, tähtis on infrastruktuuri ja võrku arendada nii, et kõik muu majandus saaks areneda.
    Mis on pika karjääri jooksul olnud Teie kreedo või moto, põhiveendumus? Kui ma midagi kelleltki nõuan, siis mõtlen alati, kas ma ise suudaksin seda teha. Ja kui ma suudan, siis julgen ka teistelt nõuda. Teiseks, väga tähtis on julgeda otsustada. Paljudel juhtidel lähevad asjad lörri just selle pärast, et nad ei julge otsustada. Võib ju küsida nõu siit ja sealt, aga mingil hetkel tuleb otsus lihtsalt ära teha.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Raadiohommikus: Sorose tarkus, kuumad investeerimisideed ja tulemustesadu
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.