Eelis - tööstus tööle rätsepana

18. juuni 2014, 14:36

Tellimuspõhine tootmine aitab paremini kunde vajadusi rahuldada, kuid sunnib töösturi pidevalt õppima ning tootmist ja varude juhtimist jälgima.

Tellimuspõhine tootmine ei ole süsteem, vaid tootmise laad, kus ettevõte pakub võimaluse tellida tooteid vastavalt kliendi soovidele või vajadustele, kirjutab Äripäeva 19. juuni rubriik Tööstus.

"See tähendab, et iga toode -- erinevad materjalid, viimistlus ja värv või mõõdud - on kliendi nägu," selgitab Columbus Eesti AS konsultant Andres Ploom. Nii loob see võimaluse konkurentidest eristumiseks, samas esitab tootjale väljakutsed.

Igal kliendil omad nõudmised. "Kliendile tähendab tellimuspõhine tootmine seda, et tal on võimalik tellida just omale sobiv toode, kuid sealjuures tuleb arvestada võimalusega, et tarneajad on pikad või lükkuvad oodatust kaugemale." Levinud on see lähenemisviis tema sõnul näiteks autotootmises, rätsepaülikondade valmistamisel ning majakatuste tootmises.

Katusetootja Toode kasutabki seda meetodit, mille kõik tööd on hetkel tellimuspõhised. "Tellimuspõhise tootmise puhul on suhtlus kliendiga väga tihe. Siiani on meie klientide tagasiside olnud väga hea, kuna tellimuspõhine tootmine annab võimaluse kõigil klientidel soovitud lahendusi saavutada," selgitas ettevõtte juhatuse liige Mati Kitt. "Just selliste valdkondade puhul nagu katusetööd, tuleb selliselt tootmise eelis selgelt välja."

Tööstus: kallim hind tasub ära. Sellist lahendust kasutab ka puidust tarbe- ja dekoratiivesemeid tootev HRM Solutions OÜ. Ettevõtte tegevjuht Harles Kiveste sõnul on sellise tootmisviisi pluss on, et see rahuldab kunde vajadused, mida valmistooted ei pruugi pakkuda. "Sellise tootmise tulemusel saab klient reeglina täpselt sellise toote nagu vaja," lisab ta. Kuna valdav enamus firma kliente on koostamise või tootmisega tegelevad ettevõtted, saavad nad Kiveste sõnul oma põhitegevusele keskenduda. "Hoolimata standardtoodetest kõrgemast hinnast on see reeglina seda väärt," leiab ta.

Seni on tagasiside tema sõnul kundede poolt positiivne, mille põhjuseks näiteks see, et tellimuspõhise tootmise korral on kliendiga vahetut kontakti rohkem, veedetakse tunde laua taga arutades võimalikke lahendusi. "Eks parandusi, ümbertegemisi tuleb ka ette, aga seni on kõik probleemid lahenduse saanud ning tagasiside on hea," kommenteerib ta.

Oht raiskama hakata. Sellisel tootmisel on teenusepakkujale aga ka väljakutsed. Näitena toob Ploom välja, et efektiivsuse saavutamine tahab tööd - kuidas prognoosida materjalide laovaru ning neid optimeerida ning samuti tootmisprotsessi optimeerimine. "Kui suur materjalide valik ja kogus laos võimaldab klientidele pakkuda lühemat tarneaega, siis ettevõtte suured laovarud on üks raiskamistest. Laoala on täis materjale, mida koheselt ei vajata ning mis võivad jääda sinna pikemaks ajaks," selgitab ta.

Näiteks on aeg-ajalt vaja materjale, mis asuvad ülemise riiuli tagumises nurgas või on kaubad lihtsalt ees ning laotöölised peavad vajaliku kaubani jõudmiseks kõik ümber tõstma ning lõpuks ei teenigi laos olev materjal ettevõttele kasumit.

INTERVJUU

Tootja: iga tellimus esitab väljakutse

Rätsepatöös valmiv toodang paneb tööstuse õppima, näiteks tuleb vahel ka keerulistesse oludesse materjalide leidmiseks katseid teha, selgitab tellimuspõhise tootmise kogemusi puidust tarbe- ja dekoratiivesemeid tootev HRM Solutions OÜ tegevjuht Harles Kiveste. 

Kuidas toimib teie ettevõttes tellimuspõhine tootmine?

Meie kliendid esitavad tellimuse 95% puhul e-mailile. Enamasti on kliendil joonised, mille põhjal koostame hinnapakkumise. Juhul kui tellijal puudub joonis siis võime koostöös ka need pakkuda e. ideest jooniste ja lahenduseni. Valmis jooniste põhjal koostame töökäsu, mis koos vajaliku infoga tööjärjekorda läheb.

Millised on teie jaoks tellimuspõhise tootmise väljakutsed?

Pea iga uus tellimus on väljakutseks. Vahel tuleb keerulistesse oludesse sobiva materjali pakkumiseks suuremate tellimuste puhul läbi mitme kliendi kooskõlastused saada, harva isegi katseid läbi viia. Merevesi, kütused, keemia, ilmastik ning paljud muud tegurid on see, mida peame arvestama ning teades kui lai on tööstuslike plastide ning kummide valik, pole rutiini küll karta. Toimub pidev õppimine ja areng. See on nagu Riia linn, mis kunagi valmis ei saa.

Kuidas tellimuste põhist tootmist juhtida?

Sellise tootmise juhtimisel tuleb arvestada väga paljude erinevate nüanssidega. Näha tuleb ette kogu tootmisprotsessi koos nii positiivsete külgede kui ka kitsaskohtadega. Tootmisel vajab erilist tähelepanu aja planeerimine. Väga oluline roll on pädeval oskus-tööjõul. Aeg-ajalt tuleb lahendada töö käigus tekkivad küsimused, mida ette näha pole võimalik ning selles mängib töötajate pädevus eriti suurt osa. Samal ajal kui tootmine juba käib, on vaja kooskõlastada dokumentatsioon, panna kokku vajalikud materjalide datasheet'id jms, et optimeerida aega, mis kulub väljasaatmiseni. Ettevõte on täpselt nii hea kui head on kõik tema töötajad.

SAMM SAMMULT: Rätsepatöö eeldab suuremat paindlikkust

Kuidas töötab tellimuspõhine tööstus?

1. Tellimus paneb masinad käima

Tavaliselt algatab tootmise kliendi tellimus, kus on kirjeldatud, millist toodet klient tellib, mis materjale on selleks vaja jne. Sõltuvalt tootest on ka kirjeldatud millise tehnoloogiaga toota ning mis koguses.

2. Tavatootmine võtab üle.

Seejärel lähevad käiku tavalised protsessid - kontrollitakse tellimuseks vajalike materjalide olemasolu, vajadusel tehakse tellimus.

3. Soovitu läheb järjekorda.

Seejärel lisatakse tellimus tootmisplaani, sõltuvalt sellest, millal on vajalik materjal ning tootmisressurss käepärast.

4. Eritellimus, eri nägu.

Võrreldes masstootmisega, iseloomustab tellimuspõhist tootmist tellimuste väikesed kogused ning tootmist läbivate toodete erinevus üksteisest. Masstootmises tagab tootmisefektiivsuse identsete toodete suur järjestikune tootmismaht. Materjalivajadus on pikalt ette teada, mis hõlbustab laoseisude planeerimist. Puudub vajadus masinate sagedaste seadistamiste järele. Töölised teostavad samu liigutusi pika aja vältel, jättes neile vähe võimalusi teha töö ajal midagi muud - koheselt on näha, kui päevas valmima pidanud toodete kogus ei vasta ootustele.

5. Ettevõtja peab paindlikum olema.

Tellimuspõhises tootmises ei ole aga valmivad tooted identsed. Müügiprognoosis saab toetuda küll eelmistele perioodidele ja kogemustele rahavoo osas, kuid toodete lõikes on prognoos määramatu, kuna tellimused on unikaalsed ja ei kordu. Sagedased muutused toodetes tingivad vajaduse masinate sagedase ümberseadistamise järele, mis sõltuvalt masinast võivad olla väga ajamahukad. Töölised teevad tootmisoperatsioonide vahel teisi tegevusi - materjalide transport, valminud toodete transport järgmisesse operatsiooni, masinate seadistus ning seadistuste kontroll jne.

Allikas: Columbus Eesti AS konsultant Andres Ploom

TASUB TEADA: Tellimuspõhine tootmine 

- toob kaasa määramatuse tuleviku ees ning tootmisplaani koostamine on oma mitmekesisuses keeruline.

- Klient võidab tellimust koostades sellest, et saab tellida endale vajaliku või sobiva toote, kuid samas peab arvestama võimaliku pikema tarneajaga või tarneaja edasilükkumisega.

- tellimuspõhine tootmine esitab väljakutse ettevõtte võimele reageerida muudatustega tellimuste ja tellitud koguste erisuses.

- Selleks, et olla konkurentsivõimeline, peab ettevõte optimeerima protsesse, et tagada stabiilsem toote voog läbi tootmisprotsesside.

- Efektiivsuse tõstmiseks tuleb ettevõttel tuvastada ja kõrvaldada raiskamised tootmises. Selleks on abi metoodikatest mis hõlbustavad näha raiskamist (Muda), korrastada protsesse 5S, teha võimalikuks kiired muudatused tootmises SMED.

- Ettevõtte oma inimeste kaasamine parendustegevustesse (seal hulgas ka tootmise tööliste, kes tegelikult operatsioone teostavad), meeskonnatöö soodustamine ning juhtkonna toetus jätkuvate parendustegevuste läbiviimiseks.

Allikas: Columbus Eesti AS konsultant Andres Ploom

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
18. June 2014, 15:00
Otsi:

Ava täpsem otsing