Eesti Kaubandus- ja Tööstuskoja peadirektor
Loomulikult on tervitatav, kui otsitakse võimalusi asju teha efektiivsemalt. Praegusel juhul jäi aga vastuseta küsimus, kus on ikka efektiivsus ja tekkis kahtlus, et teatud osas halveneb avaliku sektori läbipaistvus. See, et info on kõik kuskil olemas, on kindlasti ka õige, kuid vähemalt praegu on selle leidmine olnud kohati väga keeruline.
Ehk oleks olnud loogilisem, kui enne oleks tagatud see, et kogu oluline info on kasutajamugavalt ja erinevate üksuste lõikes kättesaadav, ja siis liigutud aruannete kaotamise poole. Praegu jätab muudatus pisut kiirustatud ja kummalise mulje, kuigi eesmärk võib olla õige ja põhjendatud.
Nii era- kui avaliku sektori läbipaistvus on nii riigi kui majanduskeskkonna toimimise jaoks olulised väärtused ja neis järeleandmisi teha ei ole pikas perspektiivis mõistlik. Kui läbipaistvus väheneb, väheneb ka usaldusväärsus.
Ettevõtjate aruandluskoormuse vähendamine on ühtviisi väga oluline, kuid teisalt ka keeruline teema ja alati on vaja lahti seletada, millest jutt käib. Ettevõtja jaoks on aruandluskohustus terviklik – raamatupidamis-, maksu- ja statistika aruandlus jne. Tervikuna vaadates on koormus kohati väga suur. Mida rohkem annaks neid siduda ja automatiseerida, seda parem. Samas kui vaadata olukorda erinevate riigiasutuste poolt, siis ei pruugi aruandluskoormus nii suur tundudagi. See on ilmselt üks põhjus, miks aruandluskoormus tervikuna vähenemise märke ei anna.
Ilmselt on ka kohti, kus mikro- ja väikeettevõtete finantsaruandlust annab vähendada, kuid eks siingi tuleb vaadata, millist mõju see omab keskkonnale tervikuna. Kui võimalusi on, tuleb neid kindlasti rakendada.
Raivo Altmets
Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsiooni tegevjuht