Marge Väikenurm • 19. jaanuar 2015 kell 4:15

Bussijuhid võitlevad palgatõusu nimel

Firma GoBus palgal olevad bussijuhid on otsustanud korralikku palgatõusu saada.  Foto: Veiko Tõkman

Vaidlus transpordi ametiühingu ja bussifirma GoBus vahel võib veebruaris päädida streigiga, sest ühing ei ole firma pakkumisega rahul.

"Läheme töötajate ette ja kui nad on valmis oma õiguste eest seisma, siis valmistume tõsiseks streigiks," lubas ametiühingu juhatuse liige Aare Kübarsepp, kelle hinnangul on olukord väga kriitiliseks läinud, sest GoBus ei ole suutnud läbirääkimisi pidada. "Eesti tööinimene ei suuda enda eest seista, loodetakse sellele."

Tartumaa, Saaremaa ja Pärnumaa bussijuhid, kelle palk jäi 700 euro kanti, keeldusid uuest aastast vähema kui 930 euroga töötama.

GoBus ja juhte toetama asunud ametiühing jõudsid lõpuks tupikusse läinud vaidlusega riikliku lepitaja juurde. 5. jaanuaril otsustati, et bussifirma teeb kompromissettepaneku, kuid ühing ei ole saadud pakkumisega rahul. "GoBus pakkus juba eelmise aasta lõpus 810 eurot. Meie pakkumine oli, et kuupalk peab jaanuarist olema 800 eurot ja 1. juulist 850," selgitas Kübarsepp, kelle sõnul ollakse valmis ka arutama seda, mil määral palka järgmisel aastal tõsta.

Jaanuarist tõusis, nagu küsitud, juhtide töötasu, aga rohkem ei soovi firma palka kergitada, seega valmistub ühing streigiks. GoBus keeldus praegu teemat kommenteerimast.

"Ahnusest seda raha ei endale ei hoita - kusagil on tehtud valed arvestused," oletas Eesti Buss juht Gunnar Oblonski, miks GoBus palgatõstmisel tõrgub. "Hankele minnakse madala palgakuluga, järsku tekib väga tugev surve palgatõusuks, aga arvestustes, millega hange võideti, selleks raha ei ole."

"Kui nad (GoBus - toim) ei ole nõus palka tõstma, vaatavad ülbelt otsa ja naeravad näkku, mida siis teha tuleb?" küsis retooriliselt Tartu GoBusi bussijuhtide usaldusisik Andrus Klaos, kelle palganumber kasvas viimati neli aastat tagasi. "Tuleb kõvasti ületunde teha, et hakkama saada, aga nüüd käivad ületunnid 810 euro sisse - enam ei ole mõtet neid teha."

Bussifirmad, kes madalamat palka maksavad, võtavad tööle meelsamini pensionäre, kes veidi lisaraha teenida tahavad -- bussijuhtide keskmine vanus on kerkinud 60 eluaasta ligi. "Näiteks varem politseinikuna töötanu jääb 55aastaselt pensionile, riigipensioni saab ta 500-600 eurot ja kui natuke lisa teenib, siis miks GoBus palka tõstma peaks? Noor pereinimene aga ei ela 400-500 eurose netopalgaga ära," lausus ametiühingu liige Evald Lass.

Näiliselt võib palk isegi tõusta, aga sissetulek kokkuvõttes ei suurene, nagu näitab mõne bussifirma käitumine.

"Kärbitakse samal ajal tulemus- või staažitasu," lisas Lass, kes on küll ametiühingus, aga isiklikult on streikide vastane, eelistades piketi korraldamist, et reisijad transpordita ei jääks. "Teistmoodi peaks survestama."

Riiklik lepitaja Henn Pärn leiab, et läbirääkimisruumi siiski on. "Nad ei ole laua taha istunud ja asju läbi vaielnud," kommenteeris ta lootusrikkalt.

Hetkel kuum