Mait Kraun • 25. jaanuar 2015 kell 6:00

3 kuuma ja ambitsioonikat Hiina tehnoloogiaettevõtet

Tencenti sõnumiäpp QQ iPhone 5s.  Foto: Bloomberg

Alibaba debüüt USAs ei jää viimaseks. Hiina tehnoloogiaettevõtete jaoks võib 2015. aasta saada globaalsel turul murdepunktiks. Paljud ettevõtted on tegemas suuri investeeringuid laienemaks rahvusvaheliselt, kirjutab CNBC.

„Suur trend, millel silm peal hoida, on Hiina ettevõtted, kes proovivad tegijateks saada Euroopas, USAs ja ka ülejäänud maailmas. Alibaba tegi otsa lahti ning sellel aastal hakkab see trend väga kiiresti hoogu koguma,“ ütles Hiina tarkvaraettevõtte ironSource juht Yuval Reisman. „Edukad ettevõtted jõuavad väga kaugele.“

Teadus- ja arendustegevusele suunatud kulutuste kasv on üks faktoritest, mis firmade rahvusvahelist laienemist soodustab. Novembris avaldatud OECD raportist selgub, et teadus- ja arendustegevusele kulutab Hiina selle kümnendi lõpuks rohkem raha kui USA või Euroopa Liit.

Hiina firmade tähelend USA turul on aga alles algamas. CNBC pani kokku kolm kuuma Hiina tehnoloogiaettevõtet, kellel on maailma mastaabis plaanid.

XIAOMI

 

Xiaomi nutitelefon.  Foto: Bloomberg

„Suuri laineid löövaid Hiina tehnoloogiaettevõtteid ei ole aga palju,“ ütles mobiiliäppidesse investeeriva ettevõtte 500 Mobile Collective Fund partner Edith Yeung. „Number 1 saab aga kindlasti olema Xiaomi.“

Hiina mobiiltelefonide valmistaja turuväärtust hinnatakse lausa 45 miljardile dollarile. Sellega on Xiaomi maailma suurim privaatne tehnoloogiaettevõtte. Xiaomi on ka edukaim nutitelefonide müüja Hiinas.

Ettevõtte ambitsioonid ulatuvad aga Hiinast kaugemale. Juba praegu on sisenetud Kagu-Aasia turgudele ning on võimalus, et ettevõtte surub ennast ka suure konkurentsiga USA turule, ütles Yeung.

Kuigi Xiaomi on tuntud eelkõige oma mobiiltelefonide poolest, toodab ettevõtte ka erinevaid koduseadmeid nagu digiboksid ja õhupuhastid. Samuti on Xiaomi arendamas ka niinimetatud targa kodu seadmeid.

Kuna „targa kodu“ tehnoloogial on USAs palju potentsiaali, siis on tõenäoline, et ettevõtte teeb sealse debüüdi konkurentsis püsimiseks pigem varem kui hiljem, ütles Yeung.

HUAWEI

 

Huawei tahvelarvuti.  Foto: Bloomberg

Huawei Technologies on maailma suuruselt teine telekommunikatsiooni seadmete tootja. Tegemist on ettevõttega, kes tahab samuti rahvusvahelistel turgudel läbi lüüa.

Shenzenis asuv ettevõtte ütles selle kuu alguses, et investeeris teadus- ja arendustöösse 2014. aastal kokku umbes 40 miljardit jüaani (10 miljardit eurot). See on 28 protsenti enam kui 2013. aastal.

Huaweil ei ole luuremurede tõttu USA turgudele ligipääsu. Samas on ettevõtte jõudsalt laienenud arenevatel turgudel Ladina-Ameerikas ja Aafrikas, mis on nende käivet kõvasti tõstnud.

2014. aastal suurenes Huawei kasum 17 protsenti ning müük 20 protsenti. Kasvu vedas eratarbijatele mõeldud seadmete müük, mis kasvas 32 protsenti.

Kokku tarniti 2014. aastal Hiina nutitelefone 453,4 miljonit, mis on terve maailma kogutarnest umbes 40 protsenti, selgub uuringutefirma TrendForce andmetest.

Forrester Researchi analüütik Bryan Wang usub, et Huaweil on järgmine aasta oma suuruse tõttu teiste ees konkurentsieelis. „Huawei on paremas positsioonis maailmaturu vallutamisel, sest neil on juba praegu erinevate transportööridega head suhted,“ ütles Wang.

TENCENT

 

Tencenti äppid iPhone's.  Foto: Bloomberg

Riistvara ettevõtete kõrval on ka mitmed Hiina tarkvara ettevõtted, kellel on sellel aastal plaanis rahvusvaheliselt laienema hakata.

Sektori eksperdid ütlevad, et üks märkimisväärsemaid ettevõtteid on Tencent.

Tencentil on suur ülemvõim Hiina sotsiaalmeedia platvormide hulgas. Ettevõtte omab populaarset Hiina sõnumiäppi WeChat, millel on igakuiselt 450 miljonit aktiivset kasutajat. Samuti omab Tencent kiirsõnumite tarkvarateenust QQ, millel on 820 miljonit kasutajat ja sotsiaalmeediat QZone, millel on 629 miljonit kasutajat.

Sotsiaalmeedia turundusfirma We Are Social raportist selgub, et need kolm platvormi mahuvad kolme suurima sotsiaalmeedia platvormi hulka maailmas.

Tencent jätkab oma mobiilisõnumite tehnoloogia eksportimist arenevatele turgudele nagu Ladina-Ameerika, Põhja-Aafrika ja India, ütles Wang. USA turul piirdutakse Wangi sõnul lähitulevikus investeeringutega teistesse ettevõtetesse. Näiteks on Tencent investeerinud SnapChati, Playdotsi, Amplitude'i ja Whisper Texti. Samas on Wangi sõnul kindel, et Tencent jahib tulevikus ka suurt osa USA turust.

Hetkel kuum