Pille Ivask • 20. august 2015 kell 12:15

Kiire viis ettevõtlusega alustamiseks

Mahlabaari Boost frantsiisilepinguga Eestisse toonud Maarja Murulaid hindab eriti toote tervislikkust.   Foto: Kadrin Karner, Äripäev

Kuigi Eestis pole frantsiisimine veel väga levinud, on see maailma mastaabis väga edukas ärimudel, mis võimaldab kiiresti ettevõtlusega alustada, pakkudes suuremat õnnestumisvõimalust võrreldes nullist ärikontseptsiooni alustajaga.

Kui uurida frantsiisi ajalugu, selgub, et üheks esimestest frantsiisikontseptsioonidest oli Singeri õmblusmasin, kuna masina arendaja Isaac M. Singer tahtis, et tema leiutis hakkaks laiemalt levima. Praeguseks on frantsiisiettevõtlus muutunud maailmas väga populaarseks, frantsiiside leviku lipulaev on mõistagi USA.

Tänavust aastat ennustatakse USAs frantsiisiettevõtetele eriti heaks. Ajakirja Entre­preneur andmeil moodustab frantsiisiäri sel aastal kolm protsenti sisemajanduse kogutoodangust. Samuti loob just see ärivaldkond USAs juurde enim uusi töökohti ja nii on see olnud juba viis aastat järjest.

Põhjalik eeltöö hoiab ära hilisema krahhi

Kuidas valida ettevõtet, kellelt frantsiisiõigus osta

Vali välja vähemalt 2 firmat valdkonnas, kus soovid tegutsema hakata. Vii end nende tegemistega kurssi, uuri dokumente ning aruandeid.

Jälgi, kui suur on frantsiisiettevõtte käibe kasv kolme aasta lõikes. Tulemus, mis on väiksem kui 10 protsenti, annab põhjust muretsemiseks. 

Pööra tähelepanu kohtuvaidlustele. Kui neid on palju, võib see tähendada, et ettevõtte süsteemis on midagi mäda. 

Võrdle hindu. Uuri, kui suur on ­esmane ja hiljem makstavad litsentsi­tasud. Samuti uuri, kui suure osakaalu käibest tahab nii-öelda peafirma endale saada.

Võrdle, kui palju maksavad tarkvara laenutamine ja inventar. Paljud frantsiisiettevõtted tahavad, et frantsiisivõtja osaleks tasulistel koolitustel.

Uuri, kui palju frantsiisivõtjaid ettevõttel juba on. Mida vähem, seda suurem on risk.Konsulteeri nõustajaga, kui midagi jääb ebaselgeks või sa ei tunne end tehingu suhtes kindlalt.

Allikas: Wall Street Journal

Eestis areng aeglane

Äripäeva koolitusel “Kuidas osta ja pidada frantsiisi” esinenud WSI Online juhtivpartner Kristjan-Paul Raude ütles oma ettekandes, et Eestis on frantsiisiäri veel lapsekingades. 

Mis aga ei tähenda, et frantsiisiettevõtlust meitel ei arendataks. Suvepealinnas Pärnus Kaubamajaka kaubanduskeskuses on juba kolm nädalat avatud Austraaliast alguse saanud Boost Mahlabaar.Ettevõtte tegevjuhi Maarja Murulaiu sõnul on frantsiisiäri hea just seetõttu, et kogu raamistik ning kontseptsioon on eelnevalt paika pandud.

Lisaks tundus Boosti pakutav frantsiisiäri talle väga hea ka seetõttu, et tegemist on tervislikku toodet pakkuva kontseptsiooniga, mis pakub tervisele kasulikku ja maitsvat kiirtoitu alternatiivina tavapärastele kiirtoidupakkumistele. Mis muuseas on ka oluline põhjus, miks ettevõte kaugel kängurute maal kunagi üldse alguse sai. 

Murulaid jõudis frantsiisilepinguni oma tuttavate kaudu ja tänu isiklikule kogemusele tarbijana, väga suurt eeltööd ta tegema ei pidanud.

Frantsiisileping on Murulaiu sõnul äärmiselt pikk, mahukas ja põhjalik, lepingus on kõik detailselt paika pandud. Et lepingus kirjas olev toimiks kõigi heaks, on oluline vahetada infot tegemiste kohta nii Eestist väljapoole kui sealt siia. Näiteks kuigi kõik Boosti baaride mööbel toodetakse Eestis, siis parima lahenduse saavutamiseks kooskõlastatakse ja kinnitatakse tootmisprotsessid koostöös Austraalia peakontoriga. 

“Koostöös meie kui sub-frantsiisi põhjal tegutseva ettevõtte, master-frantsiisi põhjal tegutseva ettevõtte, kellega meil on sõlmitud leping, ning Austraalia peakontori vahel jõuame infot jagades parima tulemuseni,” märkis Murulaid.

10 paremat frantsiisiettevõtet maailmas 2015. aastal

Hampton Hotels. Viimasel viiel aastal neli korda esikohal. Läinud aastal avas hotelle nii Venemaal, Poolas kui ka Suurbritannias. Praegu pea 2000 hotelli 16 riigis. Järgmisena on sihikule võetud Hiina, kus tahetakse järgnevate aastate jooksul avada 400 hotelli.

Anytime Fitness. Mullune võitja. 24 tundi ööpäevas avatud fitnessklubid on jõudnud juba 20 riiki. Käive oli mullu 900 miljonit dollarit. Tänavu plaanitakse arvukalt klubisid avada, käive jõuab ilmselt õige pea miljardi dollarini.

Subway. 107 riigis kokku enam kui 42 000 võileivarestorani, Eestiski esindatud.

Jack in the Box. USAs tegutsev toiduettevõte, valikus toite takodest munarullideni.

Supercuts. USA juuksuriteenuse pakkuja, laienes möödunud aastal märgatavalt.

Jimmy John’s. USA võileivarestoran, tuntud väga harva muutuva menüü poolest.

Servpro. 46aastase kogemusega looduskatastroofide ja suuremate koduste õnnetuste tagajärgede koristaja ja korrastaja.

Denny’s. USA restoranikett, millel on enam kui 1700 söögikohta, tahab järgneva kümnendi jooksul laieneda Lähis-Idasse.

Pizza Hut. Omab USA pitsaturul 15protsendilist osalust.

7-Eleven. Suures valikus, kõrge kvaliteediga ning samas odavaid omamärgitooteid pakkuv kauplusekett. Poode kokku 54 000.

Allikas: The Entrepreneur

Subway maineskandaal

Siiski pole päris kõike frantsiisilepingusse võimalik kirja panna. Geograafiliselt ulatuselt maailma suurimale restoraniketile Subway on viimastel nädalatel varju heitnud lapsporno­skandaal. Nimelt otsiti möödunud kuul läbi 15 aastat Subway kõneisikuks olnud ­Jared Fogle’i kodu, Subway ise usub, et läbiotsimine on seotud Fogle’i-nimelise fondi endise töötajaga, kellele on vastav süüdistus juba esitatud.

37aastase Jared Fogle’i tee kuulsusele sai alguse 1999. aastal, mil üliõpilasleht Indiana Daily Student avaldas artikli sellest, kuidas ta Subway võileibu süües kaalust alla oli võtnud. Mõistagi ei jäänud see tähelepanuta ning õige pea leidis Fogle end juba Subway reklaamnäona. Toonane reklaam kuulutas, et tugevalt ülekaaluline Fogle võttis kaalust alla tänu Subway võileibade söömisele ning pikkadele jalutuskäikudele.

Fogle on sellest ajast peale osalenud paljudes telereklaamides ning asutanud isegi omanimelise fondi, mille eesmärk on suurendada inimeste toitumisalaseid teadmisi ning võidelda laste ülekaalulisuse vastu. Möödunud kuul lahvatas skandaal, kui ajakirjandusse jõudis info Fogle’i võimalikust seotusest lapsporno omamisega. Fogle’i advokaadi sõnul teeb mees ametivõimudega koostööd ning loodab, et kogu probleem leiab õige pea lahenduse. Samuti lisas Fogle’i advokaat, et meest pole kinni peetud, arreteeritud või süüdistatud üheski kriminaalkuriteos ning et lapsporno omamise jälgi uurimise käigus ei leitud.

Subway on teatanud, et tekkinud olukord on šokeeriv ning CNBC andmeil on Subway andnud teada, et 15 aastat kestnud leping Fogle’iga on vastastikusel kokkuleppel peatatud. Ettevõtte pressiesindaja lausus, et toimuval hoitakse silma peal.

Frantsiis

Juriidiline ärikokkulepe, mille järgi frantsiisi­võtja saab frantsiisiandja poolt seatud tingimustel õiguse kasutada tema ärikontseptsiooni ja kaubamärki.

Juba toimiva äriidee võtab uude keskkonda üle mõni teine ettevõte.Võib hõlmata nii ärinime, kaubamärki, tootmistehnoloogiat, müügi- ja esindusõigust kui ka väljaõppemetoodikat.

PlussidTuntud maine, kindel turg ja lojaalsed kliendid.Ärikontseptsiooni edukus on tõestatud.Võimalus kiiremini alustada.Suuremad õnnestumise võimalused võrreldes nullist ärikontseptsiooni alustajaga.Frantsiisiandja koolitab töötajaid ja toetab ­turundustegevust.

MiinusedKaasnevad frantsiisitasud – alustamine, igakuine makse, reklaamitasud jne.Ettevõtte kasv ja laienemine on piiratud.Vähe tegutsemisvabadust.Piirangud tooraine ja komponentide ostmisel.Lepingut on keerukas enne tähtaega lõpetada.

Allikas: EAS

Eesti Subway kahju mainele ei karda

Eestisse Subway toonud Ats Raigla märkis, et on skandaalist teadlik, ent erilist mainekahju ta ei usu. 

Raigla hinnangul on maailmakuulsa võileivafirma kõneisik Jared Fogle tuntud eeskätt Põhja-Ameerikas ning näiteks Eesti puhul ei ütleks tema nägu kliendile suurt midagi. “Teda on reklaamnäona kasutatud just Põhja-Ameerikas ning seal võib skandaali reaalne mõju suurem olla. Rahvusvahelises kontekstis on see suhteliselt marginaalne,” leidis ta. “Subway esimene frantsiis on juba 50aastane ning tõenäoliselt pole käesolev skandaal ei esimene ega ilmselt ka viimane,” lausus Raigla.

Mis puutub mainekahjustuse reguleerimisse frantsiisilepingus, siis märkis Raigla, et frantsiisilepingus pole maineteemat eraldi määratletud, on vaid kirjas, et äririski võtab enda kanda frantsiisivõtja. 

“See sisaldab endas juba väga erinevaid tegureid, mis kõik võivad võileivapoe äritegevust mõjutada, näiteks vale asukoht, ebapädev meeskonna juhtimine, ebasobiv majanduslik olukord riigis, kus pood asub, ja muu selline,” lisas ta.

Hetkel kuum