Pille Ivask • 19. september 2015 kell 7:00

Miks eurooplastele Tesla ei meeldi?

Tesla Model S teisipäeval toimunud Frankfurdi autonäitusel  Foto: epa

Kui USAs on Tesla elektriautod muutunud tõeliseks kultussõidukiteks, siis eurooplased päris nii ei arva, kirjutab Bloomberg.

Sakslased pole nimelt Tesladest kuigi huvitatud. Selle aasta esimese kaheksa kuuga müüdi Saksamaal vaid 958 Tesla Model S-i. Ühe sellise auto hind on 81 800 eurot. Võrdluseks, samal ajal müüdi 5149 Mercedes-Benzi S-klassi sedaani, mis on Teslaga samast hinnaklassist. Ka BMW i3 elektriautosid müüdi sama aja jooksul pea kolmandiku võrra enam kui Teslasid.

Kui sel nädalal Frankfurdis toimunud rahvusvahelisel autonäitusel hakkas silma Tesla Model Xi puudumine, siis teised autotootjad olid oma lipulaevadega väljas. Nii tutvustas näiteks Audi nullemissiooniga E-tron Quattro konseptsiooniga linnamaasturit, Porsche andis lubaduse, et tuleb elektriautoga välja tuua viie aasta jooksul, ka BMW teatas, et oodata võib rohkem „rohelisi“ autosid. Kuigi Norras ning Hollandis on Tesla mõningast edu nautinud, tuleb autotootjal Saksa autotootjatega võistlemiseks tõsist vaeva näha.

„Norras edukas olemisest üksi ei piisa, vaja on vallutada suuri turge,“ lausus Stefan Bratzel Saksamaal asuvast Bergisch Gladbachi rakendusteaduste ülikoolist. „Kui sa saad sellega hakkama Saksamaal, saad sa hakkama igal pool,“ lisas ta.

Pikaaegne eesmärk

Bloomberg kirjutab, et võrrledes teiste autotootjate boksidega oli teisipäeval Tesla sektsioon üsna vaikne. Üksnes mõned külastajad uudistasid kolme väljapandud Tesla Model S-i.

Tesla on lubanud, et saab konkurentidest mööda pikas perspektiivis. „Meie eesmärk on saada inimesed sõitma elektriautodega, selle eesmärgi täitmiseks peame me aga koostööd tegema rahvusvaheliste autotootjatega,“ lausus Tesla pressiesindaja Richardo Reyes.

Tesla lennukad ideed võivad aga saada takistatud, kuna saksa tarbija on küllaltki konservatiivne ning eelistab kodumaiseid tootjaid. Lisaks ütles Reyes, et hoolimata pingutustest, pole Tesla suutnud täita tühimikku Euroopa autoturul. Samuti pole ettevõttel praegu kavas Saksamaal laiendada  elektriautode laadimispunktide võrgustikku.

IHS Automotive’i prognooside kohaselt tarnis Tesla esimese poolaastaga Euroopasse 7100 autot, USAsse seevastu 11 700. California uute autode müüjate assotsiatsiooni andmeil müüdi USAsse tarnitud Tesladest pooled just Californiasse.

Gerpisa mõttekoja direktor Bernard Jullien märkis, et Tesla toode ning turundamisviis sobib enim just USA turule. IHSi analüütik Carlos da Silva uskus, et Teslal läheb ilmselt aastaid, enne kui ta end Euroopa turule tõeliselt sisse seada võib. Tesla Model X jõuab Euroopasse sel sügisel, ent tõenäoliselt ei muuda uus auto olukorda kuigivõrd, kuna nimetatud linnamaastur on suur ja kallis ning inimesed ei saa seda endale lihtsalt lubada.

Siiski märkis da Silva, et Model 3 jõudmist Euroopasse tasub kindlasti enam tähele panna. Tesla juhi Elon Muski sõnul on Model 3 väiksem ning maksab umbes 30 000-35 000 dollarit.

Norra buum

Tesla teatas eelmisel kuul, et esimese poolaasta Euroopa müüginumbrid kasvasid tervelt poole võrra. Kasv tuli peamiselt tänu Norrale, kus helded toetused, tasuta parkimise ning elektriauto laadimise võimalus, samuti õigus sõita bussiradadel on suurendanud teedel vuravate elektriautode arvu alates 2013. aastast tervelt 50 000 sõiduki võrra.

EV Obsessioni andmeil oli Model S Volkswageni e-Golfi järel müüduim elektriauto Norras.

Norra buum ei pruugi aga enam kuigi kaua kesta. Valitsus on nimelt teatanud, et plaanib alates 2018. aastast soodustusi kärpima hakata. Ükski teine Euroopa riik nii heldeid toetusi ei jaga.  

Hetkel kuum