Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hansabussi kaval plaan Lätiga

    Baltikumis järjest väikseid bussifirmasid ostval Hansabussil on kindel plaan, kuidas lõunanaabrite juures hankekuningateks saada. Konkurendid on valvel.

    See on oluline mahuäri: mida suurem maht, seda suuremad võimalused ka koduturul.

    Hugo Osula,
    konkurent
    Mullu augustis ostis Hansabuss Läti bussifirma Tukuma Auto 91% osaluse, nüüd lisandus Hansabussi parklasse värske ostuna järgmine Läti bussifirma AIPS, seekord täies koosseisus 100% osalusega. Vahepeal osteti siinsamas Eestis ka Harjumaa bussifirma Samati 74% osalus.
    Sarnaselt Samatile tegutseb ka AIPS peamiselt ühes piirkonnas – Lõuna-Lätis Bauskas, opereerides vähem kui 10 000 elanikuga Bauska linna bussijaama, teenindades Bauska linna- ja maakonnaliine, kohalikke kooliliine ning siseriiklikke kaugliine. Lisaks pakub ettevõtte gruppi kuuluv firma Virazas ka busside hooldus- ja remonditeenust.  
    Hansa Grupi juhatuse liiget Neeme Tammist väike linn ja kitsas piirkond ei morjenda. „Tegemist on tublide omanike hästi juhitud ettevõttega,“ märkis ta. Hansabuss on võtnud plaani strateegilise laienemise Lätis, oodates pingsalt 2020. aastat, mil avaneb Läti bussiturg.

    Hansabuss on Hansa Gruppi kuuluv ettevõtete kontsern, mis osutab bussitransporditeenust Balti riikides ja mujal Euroopas.

    Kontserni kuuluvad emaettevõte Hansabuss AS ning tütarettevõtted Hansa Bussiliinid AS, Hansabuss Latvia SIA, Tukuma Auto SIA ja selle tütarettevõte Tutransauto SIA, AIPS SIA, Virazas SIA ja Bauskas AO SIA.

    Hansa Grupis tegutsevad lisaks bussitransporditeenust pakkuvatele ettevõtetele autorendiettevõtted Hansarent OÜ ja Baltic Mobility OÜ (Europcar Eesti, Läti ja Leedu ning Interrent Eesti, Läti ja Leedu) ning Iveco ja Irisbus sõidukite müügi ja hooldusega tegelev AS Iv Pluss.

    Hansa Grupi konsolideeritud käive oli 2016. aastal üle 37 miljoni euro ja kasum ligi 2 miljonit eurot.

    Grupi ettevõtetes töötab Baltikumis üle 600 inimese.

    „Mida erinevamates kohtades me Lätis ka geograafiliselt oleme, seda rohkem eeldusi on meil olla tugevad konkurendid suurtel hangetel,“ kõlab Tammise laienemistaktika. „Strateegiliselt oleme planeerinud Lätis laieneda ning vaatame nii Eestis, Lätis kui Leedus jätkuvalt aktiivselt ringi.“
    „Ei ütle, et meile huvi ei paku“
    GoBusi juhatuse esimees Enn Randmaa ütles Läti turu kohta napisõnaliseks jäädes: „Ma ei ütle, et meile huvi ei paku. Kindlasti me hoiame asjadel silma peal.“ Hiljem lisas, et see on ainult tore, kui ühel firmal on jõudu ja jaksu laieneda.
    Ei Tammis ega Randmaa näe, et Hansabussi aktiivne haarde laiendamine Lätis võiks kuidagi mõjutada Eesti bussiturgu. Mootor Grupi suuromanik Hugo Osula aga võttis olukorra kokku nii: „See on oluline mahuäri: mida suurem maht, seda suuremad võimalused ka koduturul.“
    Osula märkis, et riigihangete ja dotatsioonidega seotud valdkond on bussimaailmas kindlasti perspektiivne, kuigi tema ise tegutseb Lätis-Leedus ja Peterburis kommertstulu põhises valdkonnas.
    „Hansabuss on leidnud selles oma turuniši ja mina olen väga uhke selle üle, et Eesti bussiettevõtjad on suutnud oma kodutanumalt kaugemale vaadata ja leiavad võimalusi ka väljaspool Eestit,“ lausus ta.
    Sarnased turud ühe erandiga
    Eesti ja Läti bussiturud on Tammise sõnul üsna ühesugused, kuid väike erand peitub riigihangetes. Peamine põhimõtteline erinevus kahe riigi süsteemis seisneb selles, et Lätis sõltub ettevõtte kuludest tema dotatsioon.
    „Me pole ostnud Lätis vaid ettevõtteid, vaid oleme võitnud ka hankeid. Läti hanked on pisut teistmoodi üles ehitatud. Uuemate hangete tingimused on Eesti omadega päris sarnased, kuid ostetud ettevõtete kehtivad lepingud on sõlmitud veel vanadel tingimustel, mis on minu arvates natuke ajale jalgu jäänud. Aga uusi hankeid teeb Läti juba täitsa hästi. Eestis olid ka veel mõne aja eest selliseid segaseid lepinguid,“ rääkis Tammis.
    Osula sõnul reguleerivad Euroopa Liidu seadused küll valdkonda kogu ELis, kuid ühistransport ja bussiliiklus on väga lokaalse eripäraga. „Tundub, et Hansabuss on leidnud mingi oma lähenemisstrateegia, mis neile kindlasti tulevikus edu toob,“ ütles ta.
    Mullu augustis omandatud esimene Hansabussi osalus Läti bussifirmas Tukuma Autos, mis lisaks bussitranspordi teenustele Lätis pakub ka riigisiseseid ja rahvusvahelisi maanteetranspordi teenuseid, eestlastele ootamatuid tagasilööke pole toonud. „Anname endale tavaliselt üsna hästi aru, mida ostame,“ sõnas Tammis.
    Eelmine aasta läks Hansabussil Tammise sõnul päris hästi. „Grupi tasandil oli meil konsolideeritud kasum ca 2 miljonit eurot ja käive kogu grupi peale ligi 37 miljonit ja bussinduse osa sellest pisut üle miljoni euro.“
    Viimase aasta jooksul kolmes firmas enamusosalused omandanud Hansabuss on finantseerinud oma laienemist Tammise sõnul traditsioonilisel moel – oma- ja laenuvahendite koostöös. „Läti ja Leedu – mõlemad riigid on huvitavad,“ võttis Tammis kokku edasised laienemisplaanid.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.