Indrek Laul: aktsiahaaval klaverivabriku ainuomanikuks

Estonia Klaverivabriku omanik Indrek Laul  Foto: Eiko Kink
Jaga lugu:

Ettevõte, mille peamine siht on kasumit taga ajada, ellu ei jää, on õppinud Estonia Klaverivabriku omanik Indrek Laul oma teekonnal muusikust ettevõtjaks.

Aastal 1950 moodustati Eesti väikestest klaveritootjatest ettevõte, mis hakkas Estonia nime all tootma tiibklavereid ja pianiinosid. Aastal 1993 erastasid ettevõtte tolleaegne juhtkond ja osa töötajaid.

Asutatud 1993. aasta alguses

Toodab tiibklavereid

Omanik Indrek Laul

Töötajaid 43

Müügitulu 2016. aastal 2,4 miljonit eurot, ärikasum 521 738 eurot

Kui Estonia klaverivabrik erastati, käis Indrek Laul USAs ülikoolis ja õppis muusikat. Samas oli ta Estonia klaverivabriku töötaja ja sai samuti natuke aktsiaid.

Laul meenutab, et pill oli vaja nõukogude ajast välja tuua ja muuta kvaliteetsemaks. „Ma panin tähele, et mida rohkem aktsiaid oman, seda rohkem on mul võimalik klaverivabriku tööd muuta. Ostsin pidevalt aktsiaid juurde ja nägin, et see aitab kaasa sellele, et ma saan pilli kvaliteeti paremaks teha,“ rääkis ta.

Nüüdseks on tema ettevõtte ainuomanik. Viimase kolme aastaga on Estonia Klaverivabriku müügitulu kasvanud 38 protsenti ja nõudlus on suurem, kui kvaliteeti hindav tehas toota suudab.

Indrek Laul klaverivabrikus.
Indrek Laul klaverivabrikus.  Foto: Eiko Kink

Kuidas läbi lüüa?

Muusikat õppinud Laul ütleb, et äri ja muusika sarnasus on suur. Tema sõnul nõuab muusikaalane töö palju distsipliini, korrektsust, täpsust – isegi numbrilist, loogilist mõtlemist. Neid oskusi kandis ta üle ettevõtlusesse.

Ta hakkas lugema äriraamatuid, et saada teada, miks mõned klaverivabrikud jäävad ellu ja teised ei jää. Teisisõnu: miks nii vähesed ettevõtted läbi löövad? „Vastus on see, et ettevõtjal peab olema mingi oma filosoofia. Peab olema mõte, suurem visioon, missioon, mille ees sa seisad. Kasum üksinda see ei ole, kasumiga müüakse firmasid ära, ostetakse ja müüakse, aga see, kas jääd ellu, selleks peab olema mingi selline suurem mõte,“ rääkis ta.

Ilmselt kõige tuntum klaveritootja maailmas on Steinway & Sons. Kui palju on see firma Estonia Klaverivabrikule eeskujuks? „Meil on oma kõla. Väga heade pillide kategoorias on kõikidel oma ilu ja võlu. Keegi ei püüa olla teisega sarnane, vaid leida oma ilukeele ja selle väga kenasti välja tuua,“ selgitas ta. „Sul peab olema väga isikupärane kõla, nagu mõnel heliloojal on väga selgelt tuntav tema helikeel. Su pill peab väga ilus välja nägema ja sa siis pead maailma konkurentsis leidma oma niši,“ rääkis ta.

Tahaks hoopis vähem toota

Estonia Klaverivabriku toodangust läheb üle 90 protsendi USAsse. Tulevikus loodab Laul hoopis seda, et saaks vähem toota. „Tahan, et Estonia klaver oleks luksusbränd, käsitsi tehtud nišitoode, ja teinekord peab ka püsiklient ootama, enne kui klaveri saab. Tahan, et me oskaks teha Estonia klaverist luksusbrändi,“ rääkis ta.

Selleks on vaja investoreid, kuid Laul rõhutab, et tal pole vaja investorite raha. „Ma tahaks rohkem neid investoreid, kes investeeriksid oma teadmisi, kuidas ehitatakse üles luksusbrändi. Näiteks praegu on mul siin Eestis külas Bahreini Kuningriigist esindaja, kellega meil tuleb täna pikem arutelu sellest, kuidas ehitada üles luksusbrändi.“

Rahvusvaheliste kontaktide laiendamises näeb Laul oma põhiülesannet. Seda eesmärki kandsid osalemine Aasia muusikamessidel, jätkub mitmekülgne suhtlemine USA ja Kanada edasimüüjatega.

Sa pead olema ise hea inimene.

Sul peab olema väga hea õhkkonna ja atmosfääriga firma.

Su firmal peab olema niivõrd hea nimi, et sinna tahetakse tulla.

Allikas: Indrek Laul

Meistrite kammerkoor

Laul nentis, et Eestis on vähe tööjõudu. „Meil ei ole nagu Vietnamis, et 90 miljonit inimest, kes tööd teevad. Meil on vaja kvaliteetseid töötajaid, mitte kvantiteeti,“ rõhutas ta.

Estonia Klaverivabrikus töötab ka üks kurt inimene. Laulu sõnul on tähtis kõiki kaasata ja kerge puue ei peaks segama. „Vastupidi, meie saame anda oma panuse, kuidas inimesi kaasa haarata, nad ei pea istuma kodus, vaid neid on vaja. Nad on suurepärased inimesed, kes teevad väga head tööd,“ rääkis ta. „Ma arvan, et kõik inimesed on andekad. Aga nende anne tuleb üles leida, see tuleb välja arendada,“ lausus ta.

Enda ettevõtte töötajatega on ta rahul. „Meil on siin meistrite kammerkoor. Selleks, et kõik ilusti kokku kõlaks, peame väga täpselt tundma oma valdkonda ja hästi koos mängima. Siis tuleb ilus klaver,“ rääkis ta.

Indrek Laul osaleb Äripäeva korraldataval Gaselli kongressil. See on inspiratsioonikonverents, kus oma valdkonna tunnustatud tegijad räägivad ausalt oma õppetundidest teel tippu. Gaselli kongress toimub 21. veebruaril Kultuurikatlas. Üles astuvad Indrek Laul ja Kaidi Ruusalepp, Joel Ostrat, Olav Ehala, Anastassia Kovalenko, Reet Aus, Norris Koppel ja Triin Peips.

Seotud lood

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt