• Jaga lugu:

    Suurim pankrotistuja jäi võlgu miljoneid ja sai ettevõtluskeelu

    Eelmisel aastal pankrotistus Creditinfo andmetel rekordiliselt vähe ettevõtteid, kuid esikümme kubises skandaalsetest pankrottidest.

    Applaford ES Transport & Logistics OÜ juht ja osanik Raivo Nirk 2009. aastal koos uue veomasinaga, mis ta ettevõttes peagi tööd alustas.Foto: Andres Haabu
    Creditinfo analüütik Helen Tinkus märkis, et ehkki pankrotistunud ettevõtteid oli eelmisel aastal varasemast 20% vähem, see majandust positiivselt ei mõjutanud: maksuvõlad kasvasid 22 protsenti ja maksehäired pea kolm korda.
    Ka oli kümne kõige suurema pankrotistunud ettevõtte käive aasta varasemast 13 protsenti suurem ning nende seas oli mitu skandaalset pankrotti.
    Suurim pankrotistuja mõnda aega enam tegutseda ei saa
    Creditinfo reastatud eelmise aasta kümne suurima pankrotistunud ettevõtte edetabelis troonib ettevõte Applaford ES Transport & Logistics OÜ, mille juht ja osanik Raivo Nirk sai kolmeks aastaks ettevõtluskeelu.
    Veel 2014. aastal oli Applaford ES Transport & Logistics Äripäeva koostatavas Eesti Edukamate Ettevõtete TOP 100s 291. kohal. Firma käive oli toona 30,3 miljonit eurot. Sama aasta Ekspediitor- ja Agenteerimisfirmade TOPis oli Applaford ES Transport & Logistics 29. kohal.
    Eelmisel aastal kuulutati aga ettevõttele pankrot, kui sissenõutavaid põhikohustusi oli kogunenud 16 467 138,44 eurot.
    Ettevõtte ajutine pankrotihaldur tuvastas, et maksejõuetuse põhiline põhjus on teenuste osutamine väga suures ulatuses osaühingule TM Mets, mille eest TM Mets ei tasunud (ebamõistlikult suur krediidilimiit). Applaford ES Transport & Logistics OÜ juht ja osanik Raivo Nirk oli ise ettevõtte TM Mets juhatuses.
    Ettevõttes TM Mets tehtu eest mõisteti Nirk kriminaalasja kokkuleppemenetluses süüdi. Nirk müüs näiliselt SIA UniCredit Leasing Eesti filiaalile kaks harvesteri, mis kuulusid tegelikult LHV Pangale, kes oli need andnud nüüdseks suurimale pankrotistujale Applaford ES Transport & Logistics liisingusse. Nirk esitas Swedbanki plangil võltsitud välismaksekorraldused, et luua SIA UniCredit Leasing Eesti filiaalile mulje harvesteride kuulumisest teisele ettevõttele, mistõttu kandis UniCredit Leasing Eesti filiaal ettevõttele I.V.R. Trans OÜ 595 560 eurot.
    Ettevõte
    Tegevusala
    Suurim käive alates 2012
    APPLAFORD ES TRANSPORT & LOGISTICS OÜVeoste ekspedeerimine33 184 342
    SAAREMAA LAEVAKOMPANII ASMere-lastiveo organiseerimine, laevade agenteerimine29 996 882
    E-PROFIIL ASMuude metallkonstruktsioonide ja nende osade tootmine27 036 381
    MARSALIS METALL OÜMuude metallkonstruktsioonide ja nende osade tootmine25 620 906
    TEMYTH GRUPP OÜSõiduautode ja väikebusside müük25 187 530
    RIITO EHITUSE ASElamute ja mitteeluhoonete ehitus17 077 073
    TECHEXPORT OÜLaadungikäitlus9 749 935
    ALL FRESH OÜPuu- ja köögivilja hulgimüük8 652 013
    LIBERTY SILVER OÜArvutite, arvuti välisseadmete ja tarkvara hulgimüük5 823 708
    WPE EHITUS OÜElamuehitus5 134 579
    Enim pankrotte ettevõtete kohta Saaremaal
    Teise koha haaras endale praamiärimees Vjatšeslav Leedole kuuluv Saaremaa Laevakompanii, kes jäi ilma riigi dotatsioonist. Ettevõtte pankrotihaldur Veli Kraavi ütles, et seal on klassikaliselt palju tüli ja vaidlemist. "Seal on kümneid vaidlusi ja kõik on algstaadiumis,“ rääkis ta.
    Kraavi märkis, et laias plaanis sai Saaremaa Laevakompaniile saatuslikuks ikkagi see, et nad kaotasid oma liinilepingud ning äriplaan oli üles ehitatud pikema perioodi investeeringutele. "Seal on pigem endiste äripartnerite tülid. Seal on igasugused vahelülid pankrotistunud, mida kasutati laevade soetamisel ja sellelt pinnalt on väga suuremahulised vaidlused, aga kõik on alles algfaasis,“ rääkis Kraavi.
    Ohu märgiga on enamik Saaremaa Laevakompanii osalusega firmasid:
    Ettevõttel Väinamere Liinid OÜ on viimati esitatud majandusaasta aruanne 2016. aasta kohta ning ettevõtte omakapital on 1,3 miljoni euroga miinuses.
    Tartlon Capital OÜ on kustutatud aastal 2015.
    Reyna Trade OÜ läks 2018. aasta maikuus pankrotti. Maksuvõlg on ettevõttel 397 643 eurot.
    Dagenhart OÜ läks pankrotti aastal 2017. Maksuvõlg on ettevõttel 155 752 eurot.
    Paxton Assets OÜ läks pankrotti 2018. aasta oktoobris. Maksuvõlg on ettevõttel 170 381 eurot.
    Nii oli Leedol oma panus selles, et Saaremaa oli möödunud aastal kõige suurema pankrotitihedusega maakond: seal pankrotistus kokku kümme ettevõtet ehk seal oli 2,58 pankrotti 1000 ettevõtte kohta.
    Üldistavalt tõdes Kraavi, et paljudel pankrotijuhtudel on tegemist kas liiga julge laienemise või investeerimisega või siis on paljudel juhtudel asja taga lihtsalt äritülid või konfliktid näiteks omanike vastuolu tõttu.
    Suuruselt kolmas pankrotistuja oli möödunud aastal nafta- ja gaasitööstusele metallkonstruktsioone ja seadmeid tootnud, paarkümmend aastat tegutsenud E-Profiil. Ettevõttesse tuli uue omanikuna Technobalt, misjärel tekkis tüli uute ja vanade omanike vahel, mis päädis firma saneerimise ja lõpuks pankrotiga, mille menetlus ei ole veel lõppenud.
    E-Profiilile järgneb samuti metallkonstruktsioone tootnud skandaalne pankrotistuja Marsalis Metall. Enam kui 25 miljoni eurose käibega metallitööstus on korduvalt jõudnud ka Äripäeva TOPidesse. Mullu sügisel sattus ettevõte aga maksuameti huviorbiiti. Kui inspektorid ettevõtte viimase aasta tehinguid kontrollisid, avastasid nad võimaliku maksuskeemi.
    Maksuameti arvates probleemsete tehingute teine osapool oli praeguseks pankrotistunud ettevõte nimega Edinet Partner. Väidetavalt rentis Marsalis Metall sellelt firmalt tööjõudu ja ostis lisaks näiteks palgaarvestusteenust. Kontrolli käigus jõudis maksuamet aga järeldusele, et tegelikult Edinet Partner Marsalis Metallile töötajaid ei rentinud ning tegu oli tööstusfirma enda inimestega. Lisaks väidetavalt tasumata jäänud tööjõumaksudele näeb maksuamet probleemi ka selles, et Marsalis Metall arvestas nn renditööjõu arvetelt tasutu arvel ka sisendkäibemaksu.
    Skandaalselt pankrotistunud ehitusettevõte Riito läks ajutise pankrotihalduri aruande põhjal põhja juhtimisvigade tõttu. Kurikuulsa Facio järglaseks ristitud Riitol varasid enam polnud – summa piirdus saja euroga, võlgu kogus Riito aga 2,8 miljonit eurot. Ringkonnakohus otsustas lõpetada Riito Ehituse saneerimise, kuna ettevõttel polnud väljavaadet olla edukas.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Sille Pettai: rohepööre vajab heas mõttes survet
Me ei saa eeldada, et ühiskonna meel muutub pelgalt riigi võetud rohepöörde eesmärkide najal. Vajame sotsiaalset ja seadusandlikku survet ning raami, kirjutab SmartCapi fondijuht Sille Pettai Äripäeva idufirmade portaalis foundME.
Me ei saa eeldada, et ühiskonna meel muutub pelgalt riigi võetud rohepöörde eesmärkide najal. Vajame sotsiaalset ja seadusandlikku survet ning raami, kirjutab SmartCapi fondijuht Sille Pettai Äripäeva idufirmade portaalis foundME.
USA aktsiate pika mõõnaperioodi lõpetas rallinädal
USA peamine börsiindeks S&P 500 tõusis täna 2,47% ja tänasega lõppenud nädalal 6,5%, lõpetades seitsmenädalase langusperioodi.
USA peamine börsiindeks S&P 500 tõusis täna 2,47% ja tänasega lõppenud nädalal 6,5%, lõpetades seitsmenädalase langusperioodi.
Pea püsti, see on normaalne kriisiaeg
Kobarkriiside raskuse all optimismi säilitamine on võimalik ja annab tugeva efekti, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kobarkriiside raskuse all optimismi säilitamine on võimalik ja annab tugeva efekti, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Sunly juht ametnikele: otsustage ja kaitske otsuseid ka kohtus, aga lõpetage venitamine
Ehkki meretuulikud võiksid katta Eesti elektrivajaduse, pole ühtegi tuulikut veel püsti pandud. Küsimus, kas sel kümnendil selleni jõutakse, lööb asjaosalised kahte lehte.
Ehkki meretuulikud võiksid katta Eesti elektrivajaduse, pole ühtegi tuulikut veel püsti pandud. Küsimus, kas sel kümnendil selleni jõutakse, lööb asjaosalised kahte lehte.
Venemaa autovedajad virelevad siseturul
Üle kuue miljoni Venemaa veoki, mille tee välismaale on lukku keeratud, on püüdnud leida tööd siseturul, kuid kaks korda langenud transpordihinnad ei tõota midagi head: enamik autodest lihtsalt seisab, vahendab logistikauudised.ee.
Üle kuue miljoni Venemaa veoki, mille tee välismaale on lukku keeratud, on püüdnud leida tööd siseturul, kuid kaks korda langenud transpordihinnad ei tõota midagi head: enamik autodest lihtsalt seisab, vahendab logistikauudised.ee.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.