• OMX Baltic0,03%300,45
  • OMX Riga1,63%894,34
  • OMX Tallinn0,15%2 061,27
  • OMX Vilnius−0,2%1 195,6
  • S&P 5001,11%6 092,18
  • DOW 301,19%43 089,02
  • Nasdaq 1,43%19 912,53
  • FTSE 1000,19%8 776,06
  • Nikkei 2250,39%38 942,07
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,85
  • OMX Baltic0,03%300,45
  • OMX Riga1,63%894,34
  • OMX Tallinn0,15%2 061,27
  • OMX Vilnius−0,2%1 195,6
  • S&P 5001,11%6 092,18
  • DOW 301,19%43 089,02
  • Nasdaq 1,43%19 912,53
  • FTSE 1000,19%8 776,06
  • Nikkei 2250,39%38 942,07
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,85
  • 01.03.10, 10:03
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lihtsad võimalused tasuta PRi tegemiseks 

USA majandusajakiri Forbes harib väikeettevõtjaid (kel pole suhtekorraldusagentuuri palkamiseks vahendeid), kuidas oma jõududega PRi masinat tööle panna. Nagu ikka pakutakse paari-kolme lihtsat moodust, kuidas asju ära teha.
1. Õpi tundma oma potentsiaalseid kliente
Enne, kui lähed kliente püüdma, selgita välja, kust nad oma infot hangivad, mis kanaleid usaldavad. Forbes soovitab kulude kokkuhoiuks suhelda kohalike ülikoolidega, kes viivad läbi kanalite usaldatavuse uuringuid, ning saada sealt vajalik info (pole üldse paha mõte). Jälgida tasub Tartu Ülikooli välja antud uuringute kokkuvõtteid või guugeldada endale vajalikku infot.
2. Koosta ettevõttele pressipakk

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui esimeses punktis oli vaja enne kliendi jahtimist uurimistööd teha, siis enne meediakanalitega suhtlemist võiks valmis meisterdada pressipaki (mis vajadusel ajakirjanikule saata), mis lühidalt koosneb järgmistest komponentidest:
Ettevõtte kirjeldus. Siingi töötab põhimõte less is more. Kui tunned, et sama infot saab lühemalt edasi anda, siis kustuta ülearune loba ära. vormis.
Klientide hinnangud näiteks case study
Teenuste-toodete kirjeldus. Pildid ei teeks paha. Seletus, miks peaks keegi neid tooteid tahtma ja kuidas on nad teistest paremad.Trükikvaliteediga fotod firmast, toodetest, inimestest.
Loe rohkem pressipaki koostamisest.
3. Suhtle konkreetse ajakirjaniku/väljaandega
Kui oled välja selgitanud, milliseid kanaleid su potentsiaalsed kliendid usaldavad/loovad, võta need ette ja tutvu, milliseid lugusid seal kirjutatakse. Selgita välja, kes neid lugusid kirjutavad. Kui tunned, et oled leidnud hea idee, kuidas oma ettevõtet, toodet, teenust, inimest pilti tuua, siis võta ühendust ajakirjanikuga, kes antud valdkonda kajastab, ja püüa talle teema huvitavaks teha (kindlasti aitab ajakirjanduslike žanrite tundmine – vt raamatupoodi!). Kui esimesel korral ei vea, siis ära lootust kaota.  

Artikkel jätkub pärast reklaami

Loe veel pitchimise kohta.
Lisaks nimetatud kolmele punktile soovitas Forbes kohalikust ülikoolist PR-tudengi praktikale võtmist, mida ei julge soovitada, sest enamasti puudub tudengitel oma valdkonna töökogemus ning nende palkamine eeldaks firmasisese oskusteabe olemasolu. Ehk firmas peab olema inimene, kes teab, kuidas PR toimib. Kui ettevõttes on välja kujunenud tüüptegevused, nagu kliendilehe toimetamine, blogi ja sotsiaalvõrgustike arendamine, siis nende tööde jaoks võib praktikandi kaasamist kaaluda.
Forbesi jagatud soovitused on loomulikult head ja aitavad taktikaliste tegevustega algust teha. Edukus sõltub tegijast, kuid esimesed suunad peaks siit kätte saama. Hoopis erinev lugu on aga medali teise poolega ehk strateegilise lähenemisega. Kuigi taktikalised tegevused võivad tuua lühiajalist edu, on oluline silmas pidada ka, miks konkreetseid tegevusi läbi viiakse ja milline peaks tulemus olema pikas perspektiivis. Selleks on soovitatav korraldada juhtkonna ajurünnak ja panna paika lühi- ning pikaajalised eesmärgid; sõnumid, mida tahetakse sihtrühmadeni viia; testida neid sõnumeid fookusgrupis ehk tuttavate ja klientide-partnerite peal; määrata kõneisikud ja neid koolitada. Selle viimase puhul on siiski vajalik teenuse sisseostmine koolitus- või suhtekorraldusfirmast.
Lõpuks tasub ka meeles pidada, et edukad suhted sihtrühmadega saavad alguse ettevõtte seest – suhetest töötajatega, töökultuurist, motivatsioonitasemest ja loomulikult ka kvaliteetsetest toodetest-teenustest.
Kommunikatsioonibüroo Vare & Jaakkola partner Lauri Levo

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 22 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele