Kaido Ulejev • 5. oktoober 2012 kell 9:59

Inimene masina vastu

Lugesin uudiseid Rimi sooduspakkumiste terminali kohta, mis annavad soodustust lähtuvalt konkreetse kliendi ostuajaloost. Algus oli paljutõotav.

Rimi esindaja lubas, et kui oled kõva kohupiimakreemi ostja, siis piimatoodete grupist just neid sooduspakkumisi tehakse. Iseenesest väga armas ju, kliendipõhine lähenemine ja puha! Kuigi ma ei tea, kas mind kohupiimasõbrana hapukoore soodushind eriti huvitab, aga esmatarbekaup, las ta siis olla.

Jätku-uudis ütles aga, et päriselus pakutakse ostjale soodushinnaga neid kaupu, mida ta ostab harva. Saan aru kaupmeeste ideest - niimoodi tahetakse suunata inimeste spontaanseid ostuotsuseid, panna neid tarbima teisi kaupu lisaks oma tavapärasele ostukorvile.

Kuid üks asi siin minu arvates ei klapi – vist oli kuulus reklaamimees Ogilvy see, kes ütles, et klient ei ole loll, ta on su oma naine. Ja kui su oma naine saab aru, et terminalis surutakse talle peale kaupa, mida ta tavaliselt ei vaja, kas ta ikka viitsib siis sellele aega kulutada?

Mina julgeksin olla skeptiline. Mu skepsist kinnitab ka konkureeriva Prisma keti hinnagarantii kampaania. Tarbija vajab eelkõige lihtsust ja selgust. Et keegi ei kahtlustaks mind Prisma promomises, siis olgu öeldud, et mingit ärilist suhet mul nendega ei ole ja tarbijasuhet samuti mitte. Veelgi enam, minu jaoks on nende kauplused liiga suured, külastan neid nii harva kui võimalik.

Swedbank on alati olnud suur innovaator ja ma pean nende internetipanka väga heaks lahenduseks. Olen leppinud sellega, et tänu minu kasutatavatele tehnoloogilistele vahenditele, mille kaudu vähegi raha liigub, teab pank minust kõike. Ja seda enam on mulle mõistetamatu, et teatud kohtades saab panga tehniline võimekus justkui otsa ja võidu saavutab soov raha teenida kliendi teadmatuse arvelt.

Näide elust: Swedbankis on sularaha tasuta väljavõtmise limiit 2000 eurot kuus. Võin kihla vedada kümne õlle peale, et enamik inimesi seda ei tea, kuna puutub nii suures summas sularahaga kokku harva. Ja inimeste elu ei seisne ainult selles, et aeg-ajalt panga hinnakirja üle lugeda.

Kui ma nüüd võtan suurema summa sularaha välja, lisab pank hiljem selle väljavõtmise tasu, vist oli 0,3% summalt. Kui pank saab mulle pangaautomaadi kaudu edastada kõiksugu teateid, hoiatusi ja isegi reklaami, saaks ta sama lihtsalt 2000st eurost suurema summa väljavõtmise puhul kuvada  lisanduva kulu teate. Ja edasi oleks juba minu kui kliendi otsus, kas teen selle kulu või mitte.

Mäletame hästi telekommunikatsioonifirmade esimesi argumente, kui inimesed hakkasid saama roaming'u eest välismaal suuri arveid. Räägiti küll kliendi vastutusest jms, aga lõpuks jõuti ikkagi lahenduseni, et mõistlikum on klienti teavitada võimalikest kuludest. Ma ei usu, et nad nüüd vähem raha teeniksid, küll aga tunnevad kliendid end märksa turvalisemalt ja paremini hoituna, mis võikski ju olla iga ettevõtmise eesmärk.

Hetkel kuum