Mait Kraun • 4 märts 2017

Peugeot ja General Motorsi hiigeltehing lõpusirgel

Opel.  Foto: EPA

PSA Group ja General Motors teatavad tõenäoliselt esmaspäeval, et Prantsuse ettevõte ostab Opeli brändi, ütlesid asjaga kursis olevad inimesed Bloombergile.

Pärast tehingut tekib regiooni suuruselt teine autotootja ning see võimaldab General Motorsil Euroopa turult lahkuda.

Kaks autotootjat, kes on esmaspäeval toimuvale pressikonverentsile kutsed välja saatnud, on tehingu tingimuste raamistikus kokkuleppele jõudnud, ütlesid asjaga kursis olevad inimesed, kes soovisid jääda anonüümseks, sest kõnelused on jätkuvalt privaatsed. Kokkuleppele antakse veel viimast lihvi, aga PSA juhatuse liikmed on selle juba heaks kiitnud, ütlesid inimesed. Nii PSA kui ka Opeli pressiesindajad keeldusid kommentaaridest.

Tehinguga loodetakse säästa 2 miljardit

PSA tahab tehinguga säästa umbes 2 miljardit eurot. See peaks suuresti tulema tootmisvõimsuse vähendamisest, ühisostude tegemisest, autojuppide jagamisest. Tootmise lisakulud peaks vähenema, ütles üks asjaga kursis olev inimene Bloombergile.

Peugeot omanikfirma PSA tegevjuht Carlos Tavares plaanib General Motorsi kahjumit tootvatele brändidele (Opel ja Vauxhall) elu sisse puhuda. Selleks plaanib ta äride restruktueerimist, mis peaks ootuste kohaselt toimima sama moodi nagu Peugoet ja Citroeni puhul. Viimased kaks brändi olid mõned aastad tagasi suurtes raskustes, aga Tavaresi pani ettevõtted uuesti õitsema.

Tavares ütles, et Opelil on potentsiaali laieneda just koduregioonis (Opel baseerub Frankfurdis). See areng oli General Motorsi all piiratud.

Töökohad on tähtsad

Müügikaive on Euroopa küllastunud autoturul kriitilise tähtsusega. General Motors müüs Euroopas aastas umbes 1,2 miljonit Opelit ja Vauxhalli – nende mahtude omandamine aitab PSA Groupil uute autode ja mootorite arendamise kulu vähendada.

Läbirääkimiste juures on üheks probleemiks kujunenud see, kuidas GM ja PSA haldavad Opeli töötajate pensioniplaane, ütlesid asjaga kursis olevad inimesed. Programm on 9 miljardi dollari ulatuses alarahastatud, selgub Bloombergi kogutud andmetest. Teised keerulisemad küsimused hõlmasid tehnoloogia litsentseerimise tasusid ning tootmismahtude alandamist.

Selleks, et töötajad ja poliitikud tehingut toetaksid, on PSA juhtkond reisinud Euroopas ringi ning kohtunud ametiühingute juhtide ja poliitikutega. Neile on kinnitatud, et Opeli töötajaid ja tootmishooneid kaitstakse. Prantsusmaa ja Saksamaa valitsused on rõhutanud, et töökohtade säilitamine peaks olema kõrgem prioriteet.

Hetkel kuum