Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaks kuuma metalli, millest investorid ei tea

    BHP Billitoni koobalti ja nikli kaevandus.Foto: EPA

    Kaks metalli, millest investeerimismaailmas harva räägitakse, on muutunud ühtäkki populaarseks, kirjutab CNN Money.

    Nendeks on koobalt ja volfram – mõlema metalli hinnad on viimastel kuudel järsult tõusnud, sest kardetakse, et nende pakkumine ei suuda kasvava nõudlusega sammu pidada.
    Mõlemad on modernse tehnoloogiamaailma toimimiseks võtmetähtsusega – koobaltit kasutatakse elektriautode, sülearvutite ja telefonide akudes, volfram läheb aga puuridesse (kaevanduses), mürskudesse, golfikeppidesse ja autodesse.
    Allpool on välja toodud konkreetsemalt, miks just need metallid on kiiresti kallinema hakanud.
    Koobalt
    Koobalti hinnad on aasta algusest alates peaaegu kahekordistunud, nüüdseks küündib naela (0,45 kg) hind 29 dollarini, selgub Metal Bulletini andmetest. UBS teatas, et koobalt on tänavu enim kallinenud baasmetall.
    Põhjus ei tule paljude jaoks aga üllatusena: selleks on elektriautod. Prognoositakse, et elektriautode müük kasvab järgmiste kümnendite jooksul eksponentsiaalselt. Naftakartell OPEC prognoosib, et 2040. aastaks on tänavatel juba 140 miljonit täielikult elektril töötavat autot. See hinnang võib olla isegi konservatiivne.
    Hiina, mis on ühtlasi ka maailma suurim autoturg, töötab plaani kallal, mille kohaselt tahetakse keelata fossiilsetel kütustel töötavate autode tootmine. India, Prantsusmaa, Suurbritannia ja Norra tahavad samuti bensiini- ja diiselautodest vabaneda.
    Praegu läheb umbes 10 protsenti ülemaailmselt toodetud koobaltist elektriautode patareide tootmiseks, selgub investeerimisfirma Darton Commoditiesi koobaltispetsialisti Andries Gerbensi andmetest. Arvatakse, et nõudlus hakkab kiiresti tõusma, sest autotootjad otsustavad aina enam elektriautodele pühenduda.
    Näiteks Volkswagen teatas selle nädala esmaspäeval, et kulutab akude väljatöötamiseks ja tootmiseks hinnanguliselt 50 miljardit eurot. Sellega loodetakse kõik 300 automudelit muuta elektriliseks.
    „Küsimus on selles, kas kriitilisi tooraineid on piisavalt, et autoturu kasvava nõudlusega sammu pidada,“ ütles Gerbens.
    Samuti kardetakse ka pakkumise pärast. Lausa 60 protsenti maailma koobaltitoodangust tuleb Kongost, aga riik on väga ebastabiilne.
    Koobalt on vase- ja niklitootmise kõrvalprodukt ning eraldi seda ei kaevandata. Praegu maailmal uusi vase- ja niklikaevandusi vaja aga ei ole, ütles Gerbens.
    Volfram
    Volfram on äärmiselt tihe materjal, mis muudab terase tugevamaks ja vastupidavamaks. Selle hind on jaanuarist alates tõusnud 27 protsenti, sest pakkumine on piiratud, selgub Metal Bulletini ja uuringufirma Roskilli andmetest.
    Sarnaselt koobaltile on see toodetud peamiselt ühes riigis – seda puhku Hiinas. Peking on viimasel ajal olnud kaevandajatel turjal, sest keskkonnanõudeid on karmistatud. See on volframi tootmist vähendanud.
    Roskilli vanemanalüütik David Merriman ütles, et ametivõimudel võib olla veel üks motiiv. Tootmise vähenemine annab hindadele hoo sisse ja see aitab riigi suuremaid tootjaid.
    Hiinad on varem süüdistatud volgrami ja teiste mineraalide ekspordi piiramises. Neid on vaja just kõrgtehnoloogiliste seadmete tootmiseks.
    Hiina on maailma suurim haruldaste muldmetallide tootja. Neid metalle kasutatakse lameerkaan telerites, nutitelefonides, autode akudes ning tuuleturbiinides.
    Investeerimine pole lihtne
    Tõsi, paljude investorite jaoks on koobalti ja volframiga kauplemine küllaltki keeruline. Esiteks on see oma olemuselt raske ning teiseks on keeruline leida viise, kuidas seda üldse teha.
    Samas on võimalik otsida kaevandussektorist vastavaid aktsiaid. Näiteks Kanada firma nimega Cobalt 27 Capital on teatanud, et nende firmasse investeerides investeerid sa 100protsendiliselt koobaltisse. Sellel aastal on firma aktsia kallinenud seitse korda, aga aktsia on olnud äärmiselt volatiilne.
    Samal ajal on Hiina firma Zhejian Huayong Cobalti aktsiahind tõusnud 2017. aastal seitse korda.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.