Anu Lill • 31. jaanuar
Jaga lugu:

Tesla üllatas investoreid

Samal ajal kui elektriautode tootja lubas 2019-ndaks aastaks odavate Model 3 sedaanide müügiedu, Hiinas tootmise alustamist, toodangu eksporti Euroopasse ning kasumit igas kvartalis, mõjus negatiivse üllatusena ettevõtte finantsjuhi, Deepah Ahuja, lahkumine, millele aktsiahind reageeris järelturul ligi 6%-lise langusega.

Sahnghai tehas peab lennutama Tesla Model 3 tootmise uutesse kõrgustesse  Foto: Reuters/Scanpix

Finantstulemused iseenesest käisid ootuste järgi. Tesla ise ja analüütikud prognoosisid ettevõttele 2018. aasta neljandas kvartalis väiksemat kasumit kui eelmises kvartalis ja nii ka kujunes. Ettevõte teenis neljandas kvartalis 139,5 miljonit dollarit puhaskasumit, mis oli väiksem kolmanda kvartali 311,5 miljonilisest kasumist, mil ettevõte tarnis autosid USA-s elektriautole kehtinud maksusoodustust saanud klientidele.

Tesla kasum aksia kohta (EPS) oli 1,9 dollarit, mis oli väiksem analüütikute oodatud 2,20 dollarist aktsia kohta, kuid ettevõtte käive kasvas 5,9 protsenti 7,23 miljardi dollarini, mis ületas analüütikute hinnangut, kes pidasid tõenäoliseks 7,08 miljardi dollarilist käivet, kirjutas Reuters.

Tesla legendaarne tegevjuht ja visionäär Elon Musk tõi majandustulemusi tutvustades esile Model 3 tugeva nõudluse ja rõhutas, et ettevõte hakkab sel aastal autosid Euroopasse ja Aasiasse eksportima, mis on firmale suur väljakutse. Kuid ta tunnistas, et on ülimalt oluline vähendada kulusid, et sõiduki hind oleks soodne laieneva kliendibaasi jaoks. Nimelt on uus mudel Model 3 mõeldud nn laiadele massidele ning sellele peab olema soodne hind.

Model 3 hinna alandamise plaanid sõltuvad tehase valmimisest Hiinas. Autotootja loodab sealses tehases toota 500 000 sõidukit 2019. aasta lõpuks ja kahekordistada selle arvu 2020. aasta lõpuks. Esialgu valmistaks Shanghai tehas 3000 Model 3 nädalas, Tesla Californias asuva Fremonti tehase toodang tõuseb 7000 autoni nädalas aasta lõpuks.

"Shanghai tehast on vaja 10 000 auto suuruse tootmismahu saavutamiseks ja autode taskukohasuse tagamiseks. Model 3 nõudlus on ülimalt suur." ütles Musk analüütikutele. Jaanuari keskel teatas firma ka 7protsendilisest tööjõu koondamisest, et vähendada kulusid ja suurendada kasumlikkust.

Kõige odavam Model 3 maksab praegu 44 000 dollarit. Muski sõnul hakkab ettevõte oma pikalt lubatud 35 000 dollari versiooni ehitama selle aasta keskel.

„Me peame halastamatult kulutusi vähendama, et mitte pankrotti minna,” ütles Musk konverentskõnes. Prognooside kohaselt peaks Tesla esimeses kvartalis teenima kasumit hoolimata sellest, et tema peamiste lipulaevade, S- ja X-kategooria sõidukite müük väheneb.

Roth Capital Partnersi analüütik Craig Irwin nimetas Tesla tulemusi “mõnevõrra nõrgaks, kuid suuresti ootuspäraseks”. Investorid mõtlevad, kas Tesla, mis pole kunagi aastakasumit teeninud, peab oma suurte laienemisplaanide valguses kaasama turult rohkem kapitali. Kas ettevõte on piisavalt heas seisus kavandatud Y-maasturite rahastamiseks, Hiina ja Euroopa tehaste ehitamiseks, ja olemasoleva Nevada akutehase, Tesla Gigafactory laiendamiseks? Lisaks saabub märtsi lõpus võlakirjade väljaostu tähtaeg, milleks on vaja 920 miljonit dollarit. Autotootja teatas, et lõpetas kvartali 4,3 miljardi dollarilise sularahaseisuga ja et võla lunastamine probleemi ei valmista.

„Teslal on fantastiline bränd ja fantastiline toode, kuid me oleme mures, et see on ka fantastiliselt kallis,” ütles Hargreaves Lansdowni aktsiaanalüütik Nicholas Hyett. “2019. aasta võib osutuda läbilöögiks või nurjumiseks.“ Näiteks võib USA maksusoodustuse kadumine sel aastal müüki kahjustada.

Bloombergi analüütiku Liam Denningi sõnul on peamine asi, millele Tesla hindamisel toetuda, lubadus kasvada. Ja suurim peavalu hindamise juures on küsimus, kuidas seda kasvu finantseeritakse. Kuigi neljanda kvartali kasum jäi oodatule veidi alla, olid tulud enam kui kahekordistunud võrreldes eelmise aastaga, tõi analüütik välja. Selline kasv nõuab palju investeeringuid ja Tesla tegi seda, ehitades Model 3 käivitamiseks tootmisliine ja muud infrastruktuuri. Kuid Tesla kapitalikulud olid neljandas kvartalis vaid 325 miljonit dollarit ehk kõigest 65% amortisatsioonist. See on kummaline olukorras, kus tootmine on hüppeliselt kasvanud. Kui ettevõte intensiivselt laieneb ja ostab hooneid ja seadmeid, siis peaks nendele kulunud summad olema hoopis suuremad, kui hoonete-seadmete kulumisumma, mitte väiksem, nagu praegusel juhul.

Ettevõte, mis lubab edasist kiiret kasvu, sealhulgas hiiglasliku uue tehase ehitamist Hiinas ja uute mudelite käivitamist, peaks investeerima tunduvalt rohkem. Samas annab kulude langus põhjust järeldada tõhususe kasvu. Kui vaadata tegevuskulusid, siis müügi- haldus- ja üldkulude tase on alanenud 667 miljoni dollarini, mis on madalaim alates 2017. aasta kolmanda kvartali tasemest.

Eelmisel aastal andis Tesla juht Elon Musk meedias kõvasti kõneainet. Ta sattus vastuollu Wall Streeti analüütikutega, nimetades nende küsimusi igavateks, on pidevalt rünnanud lühikeseks müüjaid, süüdistas Tai päästetöötajat pedofiilias, eksitas investoreid Tesla börsilt äraviimise infoga. Kõik see kajastub ka aktsia hinnas, mis on mitu kordi rallinud nii ühele kui teisele poole hinnavahemikus 252–379 USD. Nii kaua, kuni Elon Musk juhib ettevõtet, tuleb volatiilsuseks valmis olla.

Loo autor omab Tesla aktsiaid

+
-
Kasum teist kvartalit järjestUSA maksusoodustuse kadumine
Kulude vähendamise tõttu oodatav kasumlikkuse tõusHiina tehas pole veel valmis
Tugev globaalne nõudlus Kasvav globaalne konkurents
Sularaha kontol 4,3 mijarditEttevõte peab maksma 920 miljonilise võla märtsis
Turuliider eletriautode tootmises (18% turumahust)Planeeritavad hiigelinvesteeringud võivad panna ettevõtte turult lisaraha kaasama
Tugev bränd
Jaga lugu:
Hetkel kuum