PRFoodsi tulemused panid aktsia langema

PRFoodsi ootab pärast nõrka kvartalit ees kulude kärpimine.  Foto: Raul Mee

Karm konkurents Soome private label'i kalaturul viis aasta kõige magusamal kvartalil PRFoodsi käibest kuuendiku ja kulumieelsest kasumist poole, kontsern plaanib kokkuhoiumeetmeid.

Viimase kahe aasta jooksul jõuliselt laienenud ja kaks korda suuremaks kasvanud PRFoodsi tabas neljandas kvartalis käibe ja kasumi järsk kahanemine. Ees ootavad uus tegevuskava ja kärped Eestis ja Soomes. "Soome turul on konkurents suuremahulistele private label'i lepingutele märgatavalt kasvanud ning nende lepingute kasumlikkus on surve all. Traditsiooniliselt on see toonud meile 4. kvartalis mahtude kasvu ja kasumlikkuse," tõdes kontserni juht Indrek Kasela börsiteates. Sedapuhku oli tulemuseks aga kahanemine: neljanda kvartali müüginumbrites jäädi tunamullusele alla 16%, puhaskasumis kaotati ligi 82%. Kasum aktsia kohta oli täpselt 0 eurot.

Kas tulevad ka koondamised?

Juhtkond on reageerinud ja otsustanud alustada kulude kokkuhoidu Eesti ja Soome üksustes, kus oli kasumlikkuse langus kõige märkimisväärsem. "Me ootame ainuüksi Eestis aastast kokkuhoidu üle 300 000 euro pärast seda, kui kokkuhoiuga alustatakse järgmise kvartali lõpus. Juhtkond avaldab üksikasjalikuma kava järgmise kvartali aruandes," lisas Kasela. Kas see tähendab ka suuremaid koondamisi siin- ja sealpool lahte, ei õnnestunud Kaselalt, kes parasjagu Londonis viibis, teada saada. Börsiteate järgi oli PRFoodsil neljandas kvartalis Eestis tööl 132 ja Soomes 103 inimest, neist lõviosa tootmises.

Investorid võtavad pika vaate

PRFoodsi investor Sten Tamkivi ütles, et ta läinud ehk neljanda kvartali tulemusi kommenteerida ei oska ja ehk pole seda vajagi, sest tema jaoks on PRFoodsi aktsiad pikaajaline investeering Eesti toiduainetööstusesse. „Indrek Kasela on näidanud, et suudab Eesti toidu viia maailma,“ ütles Tamkivi, kelle portfellis on 15 587 aktsiat.

Tamkivi sõnas, et tema jaoks on seetõttu PRFoods enam kui 10aastase horisondiga aktsia. Seetõttu rõhutas ta, et on ka varem näinud ettevõtte suuri kursimuudatusi. Viimase näiteks võib tuua jäätiseärist loobumise. „Nad on näidanud, et suudavad end taasleiutada ja muuta,“ ütles Tamkivi ja lisas, et tema aktsiat müüma ei torma.

Hainer Õunapuu rääkis, et tema ootab huviga seda aega, millal PRFoodsi eelmisel aastal tehtud investeeringud end lõpuks ära tasuvad. „Ma ise olen tänu PRFoodsi aktsiakapitali vähendamisele (2015. aastal – toim) pigem positiivse poole peal,“ ütles Õunapuu, kes on võtnud PRFoodsi puhul pikema vaate ning aktsiate müügiga ei kiirusta. Küll teeb talle investorina meelehärmi PRFoodsi aruandlus. „Praegu tuuakse iga numbri põhjenduseks mingi uus asjaolu. Mul on tunne, et PRFoodsi juhtkond arvab, nagu ei saaks investorid päris hästi aru, millega nad tegelevad. Näiteks 15. veebruaril avaldatud müügitulemuste puhul võrreldi võrreldamatut – toodi sisse osakaalud. Seal toodi välja, et kuum- ja külmsuitsutatud toodete osakaal suurenes – seda näidati positiivsena, mis seda ongi, kuna tegemist on suurema lisandväärtusega toodetega. Aga samal ajal nende müük tegelikult vähenes.“

Aasta viimases kvartalis kukkus PRFoodsi käive 16,5 protsenti, 26,7 miljoni euroni, EBITDA 50 protsenti, 780 000 euroni, ning puhaskasum 82 protseni, 220 000 eurole.

Trio Tradingu madalam tulemus oli planeeritud tulenevalt värske kala strateegia muutusest – PRFoods lõpetas kala vahendusmüügi teistele kalatöötlejatele. Seevastu Heimon Kala ja Vetteli tulemused nõuavad juhtkonna uudset tegevusplaani. Järgmisel poolaastal lubas Kasela olla private label'i müügis agressiivsem, valmistades samal ajal ette müügi kompenseerimist kõrgema marginaaliga omatoodete otsemüügiga jaekettidele, mis Eestis juba toimub. Kahjuks on see protsess võtnud eeldatust rohkem aega.

Kasela sõnul on esimesed jaeketid võtnud omaks PRFoodsi pood-poes-kontseptsiooni ning ettevõte loodab märkimisväärselt laiendada oma uut lähenemist jaemüügile 2019.-2020. aastal.

Ainsad kasvu märgid Brexiti-eelses Suurbritannias

PRFoodsi Suurbritanni tütarettevõtte John Ross Jr müük kasvas viimases poolaastas 5 protsenti, EBITDA kasvas 35 protsenti võrra esimese kuue kuuga. John Ross Jr-i müügitulu ja kasumlikkuse tõusu taga on John Ross Jr-i ja Coln Valley tegevuse ühendamine Aberdeenis.

"Me ootame oma Suurbritannia üksuste tulemuslikkuse kasvu," ütles Kasela. Kuid Suurbritanniat ähvardab Brexit. Kaselalt ei õnnestunud saada kommentaari selle kohta, kui palju Brexit PRFoodsi tegevust mõjutab ja milliseid samme eduka tegevuse tagamiseks on astutud. Börsiteate vahendusel teatas ta napilt: ”Oleme astunud vajalikke samme, kindlustamaks meie Suurbritannia tehase jätkuvat varustatust toorainega, kuna Brexit lisab selgelt mõningast ebakindlust.”

Järgmine kasvatusmahu suurem tõus järgmisel aastal

PRFoods tegeleb uute kalakasvatuslubade taotlemisega Eestis, kaks taotlust on menetlemisel. "Me loodame juba 2019. aasta hooajal suurendada mõnevõrra kalakasvatuse mahtu Eestis ja usume, et märkimisväärsem kalakasvatuse mahu suurenemine jääb aastasse 2020," lisas ta.

PRFoodsi põhitoodang on lõhe- ja vikerforellitooted. Ettevõte on peamiselt tuntud värske kala ja kalatoodete müüjana Soomes ja suitsutatud kalatoodete müüjana Suurbritannias. Eestis on ettevõte tuntud värske kala müüjana ning samuti suurima kalamarja tarnijana Eesti poodides.

Aktsionärid ootavad paremat aega

PRFoodsi laienemiskava puhus aastaid Tallinna börsil varjusurmas olnud kalatootjale 2017. aasta suvel elu sisse: kui enne ostu oli ettevõttel napilt 1100 aktsionäri, siis möödunud aasta oktoobriks oli see number kasvanud juba ligi 1600-le. Sellest ajast alates on aga number järk-järgult vähenenud. Aktsia enda käekäik on justkui Ameerika mäed: alates 2017. aasta suvest 2018. aasta kevadeni aktsia hind enam kui kahekordistus 0,85 euro juurde. Sellest tipust on aktsia nüüd ligi 30% allapoole tulnud. Esmaspäevased tulemused olukorda ei parandanud: aktsia kukkus 5,8%, 0,58 euro tasemele. Aktsiaga tehti esmaspäeval 30 tehingut – tegu on kõrgeima kauplemisaktiivsusega alates möödunud aasta juulist.

Aktsionäride jaoks olulise teetähiseni jõuti möödunud aasta novembris, kui aktsionäride koosolekul otsustati maksta dividendideks välja 0,01 eurot aktsia kohta. See on esimene kord alates 2016. aastast, kui PRFoods dividendi maksab.

Hetkel kuum