Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pange Nordica päästevestid valmis

    Juhtkiri.Foto: Anti Veermaa

    Estonian Airi järeltulija Nordica ei näita paremat äristrateegiat või –plaani, et oleks usku ettevõtte pikaajalisse ja iseseisvasse toimivusse, leiab Äripäev juhtkirjas. Pigem tuleb hakata valmistuma järjekordseks riigiabiks.

    Hiljuti avaldatud auditis andis riigikontroll hävitava hinnangu valitsuse otsustele osutada Estonian Airile ebaseaduslikuks osutunud riigiabi. Lõpuks läks lennufirma pankrotti.
    Sarnast rada kulgeva Nordica (endine Nordic Aviation Group) juhatuse liige Erik Sakkov prognoosis mullu sügisel uuele riigifirmale kasumit parimal juhul 2018. aastaks, kuid minister Kristen Michal lükkas selle lootuse aasta võrra edasi.
    Iga hinna eest tuleb päästa
    Nordica kui riigifirma elu ei ole kindlasti lihtsaks tehtud. Eelkäija Estonian Air pidi täitma riikliku lennufirma rolli. Aastatega oli see mõneti kasvanud ka rahvuse ja uhkuse sümboliks, mistõttu lõpu poole oli aina raskem Estonian Airist loobuda. Pigem otsis valitsus iga võimalust, et jätta raharaskustes organisatsioon ellu. Maksku mis maksab.
    Estonian Airi ellujäämiskursuste hind oli kõrge, kuna sinna pumbati kümneid miljoneid eurosid. Lootuses, et äkki kuidagi veab ikka välja. Euroopa Komisjoni otsus aga nullis selle mõtte. Valus oli vaadata Estonian Airi kukkumist. Samas aga leiti, et oleks aeg alustati uuesti nullist ja võtta ette uus juriidiline keha, kuhu pumbata järgmised kümned miljonid eurod maksumaksja raha.
    Seni on raske aru saada, kuidas Nordica plaanib saavutada majanduslikku edu. Ettevõtte juht Jaan Tamm viitab küll start-up’iks olekule, aga see ei õigusta veel suurte kulude teket. Ettevõttel peab olema ka kindel äriplaan ja strateegia, kuidas hakata hiljem end iseseisvalt majandama.
    Nordica kasumlikkuses kahtleb ka riigikontrolli auditi koostamises osalenud ja Estonian Airi endine juht Toomas Peterson. Tema heidab ette, et (lennundus)äris ei ole võimalik pikaajaliselt ellu jääda, kui puudub äriplaan. Isegi kui ettevõtte juhtide peas on see juba koostatud, siis nõukogu pole sellele veel oma heakskiitu andnud. Ettevõtte lühiajalised sammud nagu pilootide koolitamine ja lennukite rentimine on avalikult teada, kuid mismoodi minnakse edasi kahe, viie või kümne aasta pärast, jääb vastuseta.
    Lühiajaliselt vajalik samm
    Nordica sünd ei ole kõigele vaatamata ootamatu, kuna paanika vältimiseks pidi riik kiirelt tegutsema. Estonian Airiga oli seotud palju kliente ja ootusi, millele uus lennufirma pidi suutma vastata. Samas näitas just Estonian Airi turult kadumine, et konkurendid olid varmad kohe kohta üle võtma. Tegelikult senini jääb Nordica turuosa marginaalse 10–15 protsendi juurde.
    Nagu näitasid Nordica esimesed kuud ja nagu on näha sisuliselt praeguseni, siis ettevõte on veel kasvuraskustes. Lihtsamad näited on lendude hilinemised ja turuliidri kaotamine airBalticule. Uus riiklik lennufirma üritab küll uue nime ja uute inimestega saavutada Estonian Airile püüdmatuks jäänud edu, kuid tegelikkuses pikendatakse lihtsalt eelkäija agooniat.
    Kui Nordica jääb täieõiguslikult riiklikuks lennufirmaks, siis vajab ettevõte konkreetset plaani, kuidas edu saavutada. Vastasel juhul tuleb selle päästmiseks raha aina edasi pumbata.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Raadiohommikus: pangad, linnaruum ja kodude renoveerimine
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.