Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pange Nordica päästevestid valmis

    Juhtkiri.Foto: Anti Veermaa

    Estonian Airi järeltulija Nordica ei näita paremat äristrateegiat või –plaani, et oleks usku ettevõtte pikaajalisse ja iseseisvasse toimivusse, leiab Äripäev juhtkirjas. Pigem tuleb hakata valmistuma järjekordseks riigiabiks.

    Hiljuti avaldatud auditis andis riigikontroll hävitava hinnangu valitsuse otsustele osutada Estonian Airile ebaseaduslikuks osutunud riigiabi. Lõpuks läks lennufirma pankrotti.
    Sarnast rada kulgeva Nordica (endine Nordic Aviation Group) juhatuse liige Erik Sakkov prognoosis mullu sügisel uuele riigifirmale kasumit parimal juhul 2018. aastaks, kuid minister Kristen Michal lükkas selle lootuse aasta võrra edasi.
    Iga hinna eest tuleb päästa
    Nordica kui riigifirma elu ei ole kindlasti lihtsaks tehtud. Eelkäija Estonian Air pidi täitma riikliku lennufirma rolli. Aastatega oli see mõneti kasvanud ka rahvuse ja uhkuse sümboliks, mistõttu lõpu poole oli aina raskem Estonian Airist loobuda. Pigem otsis valitsus iga võimalust, et jätta raharaskustes organisatsioon ellu. Maksku mis maksab.
    Estonian Airi ellujäämiskursuste hind oli kõrge, kuna sinna pumbati kümneid miljoneid eurosid. Lootuses, et äkki kuidagi veab ikka välja. Euroopa Komisjoni otsus aga nullis selle mõtte. Valus oli vaadata Estonian Airi kukkumist. Samas aga leiti, et oleks aeg alustati uuesti nullist ja võtta ette uus juriidiline keha, kuhu pumbata järgmised kümned miljonid eurod maksumaksja raha.
    Seni on raske aru saada, kuidas Nordica plaanib saavutada majanduslikku edu. Ettevõtte juht Jaan Tamm viitab küll start-up’iks olekule, aga see ei õigusta veel suurte kulude teket. Ettevõttel peab olema ka kindel äriplaan ja strateegia, kuidas hakata hiljem end iseseisvalt majandama.
    Nordica kasumlikkuses kahtleb ka riigikontrolli auditi koostamises osalenud ja Estonian Airi endine juht Toomas Peterson. Tema heidab ette, et (lennundus)äris ei ole võimalik pikaajaliselt ellu jääda, kui puudub äriplaan. Isegi kui ettevõtte juhtide peas on see juba koostatud, siis nõukogu pole sellele veel oma heakskiitu andnud. Ettevõtte lühiajalised sammud nagu pilootide koolitamine ja lennukite rentimine on avalikult teada, kuid mismoodi minnakse edasi kahe, viie või kümne aasta pärast, jääb vastuseta.
    Lühiajaliselt vajalik samm
    Nordica sünd ei ole kõigele vaatamata ootamatu, kuna paanika vältimiseks pidi riik kiirelt tegutsema. Estonian Airiga oli seotud palju kliente ja ootusi, millele uus lennufirma pidi suutma vastata. Samas näitas just Estonian Airi turult kadumine, et konkurendid olid varmad kohe kohta üle võtma. Tegelikult senini jääb Nordica turuosa marginaalse 10–15 protsendi juurde.
    Nagu näitasid Nordica esimesed kuud ja nagu on näha sisuliselt praeguseni, siis ettevõte on veel kasvuraskustes. Lihtsamad näited on lendude hilinemised ja turuliidri kaotamine airBalticule. Uus riiklik lennufirma üritab küll uue nime ja uute inimestega saavutada Estonian Airile püüdmatuks jäänud edu, kuid tegelikkuses pikendatakse lihtsalt eelkäija agooniat.
    Kui Nordica jääb täieõiguslikult riiklikuks lennufirmaks, siis vajab ettevõte konkreetset plaani, kuidas edu saavutada. Vastasel juhul tuleb selle päästmiseks raha aina edasi pumbata.
  • Hetkel kuum
Anu-Mall Naarits: dialoog tehisajuga – Eesti sport vajab innovatiivset andmepanka
Kui investeeriksime spordiandmete panka saaksime oma SKP kasvatamiseks kasuliku mootori, kirjutab spordiinnovatsiooni teemal tehisintellektiga nõu pidanud Anu-Mall Naarits arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Kui investeeriksime spordiandmete panka saaksime oma SKP kasvatamiseks kasuliku mootori, kirjutab spordiinnovatsiooni teemal tehisintellektiga nõu pidanud Anu-Mall Naarits arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Peeter Koppel: ees võib oodata inflatsiooni teine laine
SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel hoiatas Äripäeva raadio hommikuprogrammis teise inflatsioonilaine eest ning hindas, et kuigi energiahinnad on kindlasti üks oluline inflatsiooni komponent, siis päris juurpõhjusena seda vaatlema ei peaks.
SEB privaatpanganduse strateeg Peeter Koppel hoiatas Äripäeva raadio hommikuprogrammis teise inflatsioonilaine eest ning hindas, et kuigi energiahinnad on kindlasti üks oluline inflatsiooni komponent, siis päris juurpõhjusena seda vaatlema ei peaks.
Nordeconi tütar ehitab 30 miljoni eest Tartusse ärikompleksi
Nordeconi kontserni ettevõte Embach Ehitus ehitab Kaarsilla Kinnisvarale Tartus ärihoonete kompleksi.
Nordeconi kontserni ettevõte Embach Ehitus ehitab Kaarsilla Kinnisvarale Tartus ärihoonete kompleksi.
Reaalajas börsiinfo
Lillemüüja laseb pikalt tegutsenud äri pankrotti: pole enam mõtet
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Rüütsalu sookvootidest: naised peaksid end ise üles andma
Mul oleks väga hea meel, kui naised annaksid end ise üles, ka personaliotsingu büroodesse, et nad on valmis kaasa lööma nõukogudes, rääkis Ekspress Grupi juht Mari-Liis Rüütsalu sookvootidest saates "Kuum tool".
Mul oleks väga hea meel, kui naised annaksid end ise üles, ka personaliotsingu büroodesse, et nad on valmis kaasa lööma nõukogudes, rääkis Ekspress Grupi juht Mari-Liis Rüütsalu sookvootidest saates "Kuum tool".
Sõda pühkis kolmandiku Ukraina majandusest
Ukraina majandus vähenes eelmisel aastal ligikaudu 30 protsenti, võttis Soome Panga arenevate majanduste uurimiskeskus Bofit kokku Ukraina ametiasutuste esialgsed andmed.
Ukraina majandus vähenes eelmisel aastal ligikaudu 30 protsenti, võttis Soome Panga arenevate majanduste uurimiskeskus Bofit kokku Ukraina ametiasutuste esialgsed andmed.
Sõda Ukrainas viis raudteedelt veerandi veostest
Kaubavedudele kehtestatud sanktsioonid kärpisid möödunud aastal oluliselt kaubamahtu nii sadamates kui raudteedel.
Kaubavedudele kehtestatud sanktsioonid kärpisid möödunud aastal oluliselt kaubamahtu nii sadamates kui raudteedel.

Olulisemad uudised

Piimatöösturid võitlevad kukkuvate ekspordihindadega
Eesti piimatootjad ja -tööstused on sattunud täbarasse olukorda, sest eksporti minevate piimatoodete hind on kukkunud, samas toorpiima kokkuostuhind samas tempos tööstuste jaoks langeda ei pruugi.
Eesti piimatootjad ja -tööstused on sattunud täbarasse olukorda, sest eksporti minevate piimatoodete hind on kukkunud, samas toorpiima kokkuostuhind samas tempos tööstuste jaoks langeda ei pruugi.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.