Mait Kraun • 25 märts 2017

Kuidas hommikust loovust ära kasutada?

Kalkulaator  Foto: Scanpix/reuters

Loovus ja inspiratsioon tekivad hommikul ning nende õige kasutamine eeldab segajatest vabanemist, kirjutab loovuse ja innovatsiooni ekspert ning mitmete raamatute autor Yoram Solomon portaalis Inc.

Järgnevalt avaldame Yoram Solomoni artikli täispikkuses:

Täna hommikul juhtus see minuga jälle. Loovate mõtete genereerimiseks ärkasin ma hommikul üles, kõndisin kaks miili ja läksin duši alla. Peagi hakkas minu loovus kasvama ning mul tekkis artikliidee. Ma pealkirjastasin selle. Mul oli duši alt välja tulles juba kogu tekst välja mõeldud.

Arvuti juurde istudes sain aga aru, et kalendris on mitmeid ülesandeid, mis on vaja kiiresti ära teha. Mul tuli veel asju meelde, mida ma polnud kalendrisse märkinud. Need tundusid lühikesed ülesanded, mis võtavad igaüks umbes 10-20 minutit. Mulle tundus, et saan need umbes tunniga ära tehtud.

Ma kirjutasin artikli pealkirja üles ning hakkasin tegelema kiireloomuliste ülesannetega. Siis saabus kõne ning mul tekkis uus asi, mida ma pidin lahendama hakkama. Tasub ka mainida, et mul oli vaja vastata ka mitmetele e-mailidele ja facebooki sõnumitele.

Selleks ajaks kui ma viimasele e-mailile vastasin, oli esimene juba mulle tagasi kirjutanud. Kell 11 hommikul – viis tundi pärast jalutamise alustamist – sain ma aega artikli kirjutamiseks. Aga minu inspiratsioon ja loovus olid juba kadunud. Nende kiirete ja lühikeste ülesannete tegemine röövis kõik mu energia. Mõned neist ülesannetest tegid mu tuju halvemaks. Ma hakkasin siiski artiklit kirjutama, aga lõpuks jäi see avaldamata, sest midagi head sealt ei tulnud.

Kas selline olukord on sinu jaoks tuttav? Selleks, et taolisi asju vältida, peaksid järgima allpool olevaid soovitusi.

Jäta lühikesed tööülesanded päeva lõppu. Ära võta neid ülesandeid hommikul ette. Selle asemel peaksid keskenduma loovatele ja inspiratsiooni nõudvatele tegevustele – hommik on nende jaoks just parim aeg. Sinu loovus hakkab päeva möödudes langema. Ära hakka päeva alguses e-maile isegi vaatama, sest tõenäoliselt ei suuda sa neile vastamata jätta. Lisaks sellele võivad osad neist sinu meeleolu halvemaks muuta – see tähendab, et teatud asjad jäävad terveks päevaks kripeldama, mis segab sinu tegevust.

Vähemat aega nõudvad ülesanded tuleks kalendrisse kirja panna, kohe neid tegema aga ei peaks. Küsi endalt, kui kiireloomuline see ülesanne tegelikult on. Kas maailm seiskuks, kui sa tegeleksid sellega õhtupoolikul? Või homme? Kui sulle saadetakse e-mail ning sa pead sellega tegelema järgneva tunni jooksul, siis tee see muidugi kohe ära. Kui tihti sa selliseid meile aga saad?

Eemalda kõik segajad, eriti meeldetuletused ja alarmid. Peaaegu iga nutitelefoni või arvuti rakendusega on võimalik tellida ka teavitused. Kusjuures tihtipeale on see vaikimisi sisse lülitatud. Iga kord kui selline teavitus tuleb, röövib see su tähelepanu. Sul on palju raskem keskenduda sellele, mida sa praegu teed.

Pane oma telefon hääletu peale. Veel parem – vii see üldse teise ruumi. Sa ei vasta ju sellele kui sa oled duši all või puhketoas? Seega midagi ei juhtu kui sa tund aega telefonist eemal oled. Kui vaja, jätavad nad sulle sõnumi. Sa saad neile hiljem tagasi helistada.

Keskendu ülesandele, mida sa praegu lahendad. Tee ainult seda ja tee seda lõpuni välja. Kui sa oled lõpetanud, siis jääb sul piisavalt aega, et tegeleda tüütute ja lühikest aega nõudvate ülesannetega, mis sinu loovust vähendavad.

Hetkel kuum