Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Seenior – parim enne möödas!?

    Vanaduspensioniea kergitamisega 65ndale eluaastale oleme hakkama saanud. Täpsemalt küll toimub jõustumine 2017 aasta 1. jaanuaril. Seega pole pärast kaklust mõtet rusikatega enam vehkida. Küll aga tasub arutleda neis küsimusis, mis vaikimisi või teadlikult käsitlemata on jäänud.

    1. Riigikontrolör Mihkel Oviir väidab: ”Seega on täna Eestis iga vähemalt 65-aastase kohta neli tööealist inimest, aastaks 2030 kahaneb see kolme inimeseni ja 50 aasta perspektiivis on meil ühe inimese pensioni maksmiseks ainult 1,8 tööealist inimest. Kusjuures töötajaid ju veel vähem. Samal ajal aga suureneb kiiresti rahva hulgas üle 65 aastaste osakaal.” (Maaleht, 5. aprill 2010).
    Neist oletustest kumab läbi uskumus, et praegune olukord, ühiskonna areng kehtib samal viisil ka 20-50 aastat hiljem. Kuid isegi seitsme aasta pärast võime elada hoopis teistes tingimustes, ka palkade ja maksumäärade osas. Lisaks toimib majandus ju tõusude-languste rütmis. Kas seda on arvestatud?
    Sotsiaalmaksuseaduse § 1 on kirjas – ”sotsiaalmaks on pensionikindlustuseks /.../ vajaliku tulu saamiseks maksumaksjale pandud rahaline kohustis, mis kuulub täitmisele /.../ ettenähtud korras, suuruses ja tähtaegadel”. Järgmises paragrahvis selgitatakse millelt/kellelt sotsiaalmaksu saadakse.
     Sotsiaalmaksu- ja riikliku pensionikindlustuse seaduse näitlikustame lihtsa valemiga T x P = S, kus T on töötajaskond (kelle palgast ja muudelt rahatasudelt makstakse sotsiaalmaksu), P on siinses käsitluses palga/muu rahatasu nn sotsiaalmaksuosa ja S nn sotsiaalraha (sotsiaalmaksete summa).
    Selleks, et vajalikku sotsiaalmaksete summat kokku saada, on vähemalt kaks võimalust – kas suurendada töötajaskonna arvu T või sotsiaalmaksuosa P. Loomulikult on võimalik ka töötajaskonna arvu vähendada (!) ja sotsiaalmaksuosa suurendada (!). Viimasel juhul tuleb ka palka/töötasu märgatavalt suurendada, nt Euroopa Liidus arvestavale tasemele. (Taas täpsustus – seejuures ei ole me rääkinud tööviljakusest, tootlikkusest. Aastal 2007 oli tööga hõivatu tööviljakus Eestis ligikaudu 68% Euroopa Liidu keskmisest.
    2. Eelmises punktis rääkis Oviir juttu tööealistest inimestest, töötajatest ja töökätest. Otsige paragrahvi, kus on kirjas, et sotsiaalmaksu saadakse tööealiste/töötegijate/töötajate arvu pealt.
    Lähteandmeid aruteluks. Aastal 2009 oli meil vanuses 15-64 nn tööjõulisi elanikke 690 900, neist hõivatuid 595 800, ent vanusevahemikus 65-69 vastavad arvud 13 900 ja 13 200. Praegu ei lisa vanaduspensioniea tõstmine mitte eriti palju töökäsi juurde. NB! Ärge unustage, et varumängijate pingil vähemalt 100 000 töötu kätepaari ”mängu” võtmist ootamas.
    Ja kõik väidetavalt selle nimel, et seenioritele vanuses 65+ saaks pensioni maksta. Siin on taas miski pahupidi pööratud. Millest/kellest on jutt? Kas (kõikidest) pensionäridest või vanaduspensionäridest? Vaetav seadusemuudatus käsitleb üksnes vanaduspensionieaga seonduvat.
    Pensionäride arv kasvavat jõudsalt, kokku oli neid seisuga 2010 peaaegu 386 300. Täpsustagem, kas jutt on (kõikidest) pensionäridest või vanaduspensionäridest. Sest koguarvust on vanaduspensionäre 292 300 ehk ca 75 %.
    Jääb veel tõdeda, et vanaduspensionäride arv aastail 1990-2010 suurenenud aastas keskmiselt 245 inimese võrra, kusjuures alates aastast 2001 on tegemist vanaduspensionäride arvu vähenemisega. Seevastu töövõimetuspensionäride arv on kasvanud jõudsalt, peaaegu 2 korda...
    3. Milline on meie riigi rahakoti tervis? Näiteks aastal 2009 saadi maksutulusid 63,4 miljardit krooni, mittemaksulisi aga 22,3 miljardit, kokku seega 85,7 miljardit krooni. Seejuures sotsiaalmaksu tasuti/koguti 96,2% kavandatust (võrreldes 2008ga vähem 3,2 miljardit), ent käibemaksu 97% kavandatust (eelmise aastaga võrreldes 1,7 miljardit krooni vähem). Seis kõige hiilgavam ei ole.
    Mõned ”arvamusliidrid” väidavad, et pensionärid ”ei anna villa ega liha”, st maksutulu neilt ei saa. Kas taoline arvamus peab paika? Loomulikult mitte, sest seenior on Eesti riigis samuti maksumaksja. Nad maksavad käibemaksu, aktsiise, töötamise korral ka tulu- ja sotsiaalmaksu, tallinlased (ja Tallinna külalised) ka nn müügi- ja paadimaksu jmt.
    Muide, millest oleneb maksutulu? Kõige otsemal viisil tööst, selle loodavast väärtusest ja tegemisest ning töö eest tasumäärast. Ehk teisisõnu, kui oleme rahul allhankega/reisisaatja täitja kohaga, liidukaaslastega võrreldes ülitagasihoidliku töötasuga, siis saamegi kokku napimast napima maksetulu.
    4. Kas valitsus/riigikogu on kõiki poolt- ja vastuargumente üheksa korda mõõtnud, et nüüd saak lõigata. Või on tegu järjekordse näppulõikamisega? Kui palju kõik maksma läheb? Kas töökohti jätkub nii noortele, keskealistele kui pensionieelikuist seenioridele? See muide on riigi otsene kohustus (vt põhiseaduse § 29).
    Ehk on abi nn muutmiste seaduse paragrahvis 611 , kus sätestatakse, et keskvalitsus ”koostab aastaks 2019 analüüsi vanaduspensioniea mõju kohta pensionikindlustussüsteemi finantsilisele ja sotsiaalsele jätkusuutlikkusele ning esitab Riigikogule vajaduse korral ettepaneku /.../ vanaduspensioniea muutmiseks või paindliku vanaduspensioniea kehtestamiseks.”
    On aasta 2010, seadustes muutus tehtud, ent selle mõju analüüs on kavas alles aastal 2019. Kas pereelus on mõeldav nii, et elatakse üheksa aastat, teadmata milline rahaseis on, kui palju võlgu on, milline on sissetulek jne. Ilmselt nädalat kaks peab ehk teadmatuses vastu, ei enam. Ent kuis on lood äriühinguga? Kaua on äriühing oma seisu teadmata võimeline vee peal püsima? Vist kah nädalat paar. Aga kaua riik toimimiseks vajalikke andmeid ja nende analüüsi omamata tegutseda suudab? Karta on, et isegi nädalat vastu ei pea.
    Nii perekonna-, firma- kui riigielu korraldamisel on pidev analüüs ellujäämiseks lausa kohustuslik. Saades vajalikke andmeid, on võimalik pere/firma/riigi toimimist vajalikul määral ja viisil koheselt suunata.
    Arvamusartikli autor on E-INFO juhataja Enn Vatter.
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Rahakitsikuses tarbijad jätsid Big Maci vahele: McDonald’si tulemused alla ootuste
McDonald’s ja Coca-Cola: üks tõstab hindu ja teine tõstab hindu. Kasumit justkui on, aga McDonald’si müük langeb juba neljandat kvartalit järjest ja Coca-Cola müügimaht kasvas küll 1%, kuid müügihinnad kerkisid 13%.
McDonald’s ja Coca-Cola: üks tõstab hindu ja teine tõstab hindu. Kasumit justkui on, aga McDonald’si müük langeb juba neljandat kvartalit järjest ja Coca-Cola müügimaht kasvas küll 1%, kuid müügihinnad kerkisid 13%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Kevadpüha raadios: juhtimisest, idufirmadest ja finantsidest
Kolmapäeval räägitakse Äripäeva raadios konkursi „Parim juht 2024“ finalisti, Swedbanki juhi Olavi Lepaga tulemustlikust juhtimisest.
Kolmapäeval räägitakse Äripäeva raadios konkursi „Parim juht 2024“ finalisti, Swedbanki juhi Olavi Lepaga tulemustlikust juhtimisest.
Tuntud ettevõtte turundusjuht leevendas Mihkel Raua süütunnet
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Märtsis tegi jaekaubandus vähikäiku
Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli tänavu 4% väiksem kui aasta tagasi, kõige rohkem kahanes tööstuskauba müük, teatas statistikaamet.
Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli tänavu 4% väiksem kui aasta tagasi, kõige rohkem kahanes tööstuskauba müük, teatas statistikaamet.
FT: Kuidas Euroopa on pannud teised riigid raha eest oma välispiiri valvama
Paremäärmuslaste võidukäiku pelgav Euroopa Liit võtab tänavuste valimiste eel kasutusele üha karmimaid meetmeid sisserände piiramiseks.
Paremäärmuslaste võidukäiku pelgav Euroopa Liit võtab tänavuste valimiste eel kasutusele üha karmimaid meetmeid sisserände piiramiseks.