Artikkel
  • Eesti ettevõte arendas maailmas unikaalse lahendusega paadi

    Kümne aasta eest tegevust alustanud OÜ BestEst Weld on loonud maailmas unikaalse lahendusega paadi XW Modular 750. Eestis näidati seda Rootsis disainitud ja Muhus toodetud veesõidukit laiemale avalikkusele märtsikuus Tallinnas toimunud Meremessil. Nimelt pani Eesti ettevõte koostöös Rootsi partneriga aluse niinimetatud modulaarsele paadimudelile, kus kogu teki mööbel ehk moodulid on liigutatavad, teisaldatavad või asendatavad. Teisisõnu saab sel kõrgeimate nõudmistega merekarule disainitud paadis vastavalt kasutaja vajadustele kõike väga lihtsalt ja kiirelt muuta.

    „Sellist modulaarsust on turul ka varasemast, kus saad tekile istmeid juurde panna ja neid maha võtta, või et juhi tool on liigutatav. Aga sellist lähenemist nagu meil, et kogu roolikonsool ja muu inventar liigub terve aluse ulatuses – seda asja me veel näinud ei ole,“ kinnitab BestEst Weld juht Reimo Võting. Ka põhjalikud otsingud pole sarnast lahendust kuskil veel välja toonud. Maailmas ainulaadne modulaarsuse kontseptsioon annab aluse omanikule niisiis igal ajal pretsedenditu vabaduse tekimoodulite valiku ja paiknevuse suhtes.

    „RIB-tüüpi kere annab paadile kiire välimuse“

    Uuele paadile iseloomulik modulaarsus sündis koostöös BestEst Weld Rootsi partneriga XW Production AB. Neil oli vanast ajast n-ö riiulis hobikalapaadi mudel, mille osas hakati ühise laua taga arutama, kuidas pakkuda kliendile rohkem valikut.
    „Muidu on kalapaadil põhilised rool ja suur platvorm, kus saab spinningut loopida. Aga kui naine tahab ka sellega kaasa tulla, siis on platvorm natuke mage lahendus. Sealt hakkas mõte liikuma,“ meenutab Reimo Võting unikaalse tulemuse toonud idee algust. Täpsemalt on Muhus tootmist omav ettevõte arendanud edasi RIB-tüüpi paati ( Rubber või ka Rigid Inflatable Boat). See suure jõudluse ja kandevõimega merekindel alus on konstrueeritud alumiiniumist kerega. Põhi on ühendatud hüpalonist pontoonide ehk õhku täis kummist torudega, mis kõrge rõhu all olles muudavad ka paadi küljed vetruvalt jäigaks. RIB disain tähendab eelkõige stabiilsust, kergust ja merekindlust. Sellist tüüpi paate eelistavad näiteks merepäästjad, tuukrid ja muude kõrgeimat mere- ja töökindlust vajavate ametite teenistujad.

    Kõik tekil võiks olla liigutatav

    Lisaks modulaarsusele tekkis neil arendusprotsessis huvi, kas on võimalik teha paat, mille pontoonid on eemaldatavad ja uuesti peale pandavad. „Üldiselt RIB-tüüpi paatidel on pontoonid fikseeritud kere külge. Kui pontoonil tekkib vigastus, tuleb terve paat saata remonti. Me lahendasime asja niimoodi, et saad maha võtta vaid pontoonid,“ selgitab Võting.
    Ja seegi pole veel kõik. Muhus on tootearenduses paat, kus roolimajagi on tekil liigutatav. Küllap teavad paljud merehuvilised, et Eesti kliimas tasub eelistada kinnist paati ehk mitte lihtsalt pehme kattega, vaid ka oma roolimajaga.
    „Meie mõte on tulevikus veel sinna asju peale arendada, mis kõik mööda tekki on liigutatav ja lisatav. Klient saab ise valida, ostes paadi ning lisades kas kohe või hiljem võimalusi juurde. Nii saab näiteks algse lõbusõidupaadi hiljem muuta tööpaadiks, pole selleks vaja uut paati osta,“ kirjeldab Reimo Võting tuleviku võimalusi.

    Paat, mis kestab mitu põlvkonda

    Ettevõtte soov on toota paati, mis kestab isalt pojale ehk mitu inimpõlve. Igal põlvkonnal on ju oma soovid: nooremalt sõidad pigem kiirkaatriga, veidi vanemas eas vajad rohkem tööpaati või lihtsalt alust kalastamiseks. BestEst Weld näeb innovatsioonis võimalusi. „Kuigi klientide soovid on erinevad, võib üks modulaarne alus katta mitmeid vajadusi, müügivõimalused on seega laiemad,“ kinnitab Reimo Võting. Kuigi mitmele sellisele uuenduslikule paadile oleks igal aastal ka Eestis turgu, peab ettevõte eestkätt silmas välisturgu. Norra, Rootsi ja Soome rannikuvete/saarestiku vahel sõitjate poolt on mitut sorti nõudlust: kes soovib kiiremat paati – näiteks pere või sõpradega kuskile minemiseks –, kes aga tahab midagi oma paadiga hoopis transportida ja kiirus pole nii oluline.

    Hea tagasiside Rootsi töölaevade messilt

    BestEst Weld valmistatud paadi välimus on tõesti efektne ja meeldejääv. Seetõttu sai ettevõte mullu Stockholmis väikeste töölaevade messil üllatavalt positiivset tagasisidet. Eesti-Rootsi koostöös valminud uudse alusega käisid tutvumas ka sealse politsei ja merepääste esindajad. Uuendusliku tootega püüab BestEst Weld läbi lüüa niisiis ka rahvusvahelisel turul, kus avalik sektor võiks olla üks oluline kliendisegment. „Sellise paadimudeli tüüpostja Skandinaavias on mereäärse elumaja või suvilaga eraisik. Seal on ikkagi kultuur ja tava, et igas sellises peres on paat. Vähemalt peab olema. Kas ta on vees või kuival maal, pole isegi vahet,“ kinnitab Võting. Kuigi osa Eesti kliente on seni olnud n-ö plastiku usku, levivad meil täna üha rohkem Skandinaaviale omased alumiiniumist paadid, mis pealegi kestavad palju kauem. Lisaks on alumiinium erinevalt plastikust taaskasutatav.

    Reimo Võtingul kogemusi mitmest paadifirmast

    BestEst Weld juht Reimo Võting tuli Saaremaale tagasi 2000. aastal, mil Nasval töölaevu valmistav Baltic Workboats otsis lisatööjõudu. Alustades keevitajana, hiljem kasvades keevitusspetsialistiks. Baltic Workboatsist lahkumise järel osales Võting esmalt Saaremaa paaditootja Alunaut asutamises. Ent soov enda asja teha ja ise otsustada jäi alles ning nüüd ongi BestEst Weld kasvanud 6-8 töötajaga ettevõtteks. BestEst Weld on teinud alltöövõtuna Rootsi partneritele üle saja paadikere.
    Lisaks on BestEst Weld loonud ka oma mudelid. Nii valmis 2019. aastal OÜ Pakri Tarvas tellimusel 8,5 meetrine tööpaat sisemootori, võlliliini ja kinnise jahutussüsteemiga. Eesmärgiks oli võimaldada sõita selle alusega võimalikult madalas vees, kus poleks takistusi. Topeltpõhjaga jahutusüsteemi ei tahtnud paljud firmad teha, aga meile väljakutsed meeldivad, meenutab Reimo Võting mudeli XW 850 W ehitusprotsessi. Jahutuse nüansse arutasid eestlased toona arendustöö käigus ka Rootsi Volvo Penta spetsialistidega. Uuemal ajal on BestEst Weld olnud koostöös ka Rootsi ettevõttega Hanterbara Båtar AB, kel on oma väikelaevade bränd Fred. Muhus on tehtud neile mudeleid Fred 20 ja Fred 25, täpsemalt Hanterbara Båtari Norra ja Rootsi klientidele.

    TASUB TEADA!

    XW Modular 750

    Pikkus: 7,5 m

    Laius: 2,6 m

    Süvis: 0,4 m

    Mootori võimsus: 250-300 hj

    Inimesi pardal: kuni 8

    Kiirus: 50+ sõlme

    Allikas: BestEst Weld

    Fotod: Thomas Elson

  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.