12 november 1995

Ostankino annab kohalikele kanalitele silmad ette

Vaatajaid on kaotanud kõik neli suuremat Eesti telekanalit. Tipp TV osakaal turul on küll järjest suurenenud, kuid üksnes mõne kümnendiku protsendi võrra. Suuri vaatajaprotsente taga ajavatele telekanalitele kuluks ära aga iga sent, mis langevate reitingute tõttu saamata jääb.

Reklaamitelevisiooni (RTV) ärijuhi Andres Jõesaare sõnul teeb ta BMFi andmete alusel järelduse, et kõik inimesed, kellel on Ostankino telekanali vaatamise võimalus, seda ka teevad. «Ostankinot saab vaadata kaabli või satelliidi kaudu,» selgitab Jõesaar oma kahtlusi uuringuandmete suhtes. «Siis peaksid olema kolhoosnikud nii rikkaks saanud, et neil on satelliit.»

BMFi projektijuht Hanno Kindel sõnab, et Ostankino kanali edu pole sugugi mitte uuringu viga. «Kõik tuleneb vaatamisharjumusest,» räägib Kindel. «Ka mitte-eestlane tahab igal õhtul telerit vaadata ja naiivne oleks arvata, et AK venekeelsed uudised ja «Santa Barbara» oleks kõik.»

Hanno Kindel väidab vastupidiselt Andres Jõesaare arvamusele: «Enamik, kellel see võimalus on, vaatab Ostankinot ja kella poole üheksast «Santa Barbarat».» Kindeli sõnade kohaselt tuleb kohalikele telekanalitele meelde tuletada, et ka mitte-eestlased on potentsiaalne sihtauditoorium, kelle abiga õnnestuks rohkem reklaamiraha teenida.

EVTV juhatuse esimees Viktor Siilats ütleb Ostankino ETVga peaaegu sama suurt osakaalu teleturul kommenteerides järgmist: «Sündmused Venemaal, eriti pärast Jeltsini haigestumist, erutavad kõikide meeli.»

Kanal 2 juhatuse esimees Ilmar Taska lausub BMFi andmete järgi hiiglasliku hüppe teinud Ostankino vaatajaprotsentide kohta, et küllap mängib oma rolli ka kaabeltelevisioonivõrkude arenemine.

Samas teab Taska filmimaailmas kodus oleva inimesena, et venekeelseid subtiitreid eriti ei loeta. «Kirjaoskus on omane üksnes väikerahvastele,» konstateerib ta irooniliselt. «Ka sakslased loevad filmidele peale, sest subtiitrid neile ei sobi.»

Sellele vaatamata, et Andres Jõesaar pole kõikide suundumustega, mida BMFi uuring kajastab, päris nõus, müüakse enamik RTV eetriaega maha nn keskmise hindamispunkti (gross rating point ehk GRP) alusel. Samamoodi talitavad ka teised Eesti telekanalid.

RTVs sõltub üksikreklaamide hind ka sihtgrupist. «Kui näiteks autofirma tahab panna reklaami ainult Äriuudistesse, siis on see talle veidi kallim,» sõnab Jõesaar. «Kui on aga reklaamikampaania, siis müüme GRP alusel ka Äriuudistesse.»

Äripäeva läbi viidud küsitlus näitab, et küsitletud äriinimesed vaatavad oma piiratud aja juures televiisorist põhiliselt uudisteprogramme. Hanno Kindel ütleb, et näiteks RTV Äriuudistel pole mitte eriti suur, kuid on samas spetsiifiline auditoorium, ja Eestis ei saagi olla sadu tuhandeid firmajuhte.

Ilmar Taska on veendunud, et paljud prominendid ei julge tunnistada, mida nad televiisorist vaatavad. «Ka mehed ja kultuuriinimesed vaatavad lõõgastuseks seriaale, aga nad ei julge seda avalikult tunnistada,» kinnitab Taska. Seebiooperite vaatamine Eestis pole sugugi nii suur tabu, kui sellest rääkimine.

Teine põhjus, miks Taska arvates tasub multifilmides või seebiooperites ka autosid reklaamida, on selles, et esimesed diktaatorid teleri ees on lapsed, siis naised. Tõsi küll, see ei ole raudne reegel mitte igas kodus, kuid ometi ei tohi seda kahe silma vahele jätta.

Volvode müüja Eestis Viktor Siilats ütleb, et Eesti telekanalites paigutaks ta oma firma reklaami uudisteprogrammi ette. Volvo reklaam jookseb EVTV uudisteprogrammi ümber. Kui oma kanali võimalusi eirata, tasuks Volvosid reklaamida ka Aktuaalses kaameras ja Äriuudiste ümber, lausub Siilats.

Mida vaatate televiisorist? Ülo Kollo, Tallink: Üldiselt eelistan selliseid saateid, kus räägitakse ärist, ärireklaamist jne. RTV Äriuudised on mu lemmiksaade. Soomest vaatan päevauudiseid, ETV Aktuaalset kaamerat muidugi ka.

Mina vaatan CNNi, Euro Business Newsi, Eesti uudiseid. Eesti kanalitelt vaatan harilikult RTV uudiseid, kuid ka riigikanalit. Muidugi vaatan Rahailma, ja vahel Filmneti kanalit. Ostankinot vaatan hea meelega.

Põhiliselt vaatan Aktuaalset kaamerat, väga harva ka mõnda filmi. Kui juhtub, et ema vaatab «Santa Barbarat», siis vahel vaatan Kanal 2st ka seda.

Vaatan Aktuaalset kaamerat, Äriuudiseid ja Soomest kella kümneseid uudiseid. Õhtuti, kui vähegi võimalik, vaatan Euronewsi. Meelelahutuseks vaatan pühapäeviti seriaali Beverly Hills.

Uudistesaated on muidugi põhilised. Eelistan ETVd, sealsed majandus- ja poliitikasaated on teistest professionaalsemad. RTV Äriuudiseid vaatan ka. Meelelahutuseks vaatan seriaali «Põhi ja lõuna» Soomest.

Eelkõige vaatan golfivõistlusi, mis näiteks Eurospordist tulevad. Siis, kui mina telekat vaatama hakkan, on kõik Eesti kanalid oma saatepäeva juba lõpetanud. Seepärast vaatan Skynewsi ja CNNi uudiseid.

Aus vastus on, et Aktuaalset kaamerat ja Äriuudiseid ning sellesarnaseid saateid, kui ma neile peaksin peale juhtuma. Seebiooperid on minu puhul asendunud laste elektrooniliste mängudega, kuhu mind aeg-ajalt kaasa kistakse. Püüan ka korvpalli vaadata, kui seda näidatakse.

Mul ei ole televiisorit. Viiel protsendil Eesti elanikkonnast ei ole.

Hetkel kuum