• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 07.05.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Briti raudteede erastamine on alanud

Briti konservatiivide tegevus seniste riiklike suurettevõtete erastamisel on laialt tuntud ja tihti kurikuuluski. Nüüd on jõutud põhjalikult ette võtta ka Briti raudtee erastamine, kuigi sellega võivad kaasneda mõned probleemid.
20. mail müüakse eraisikutele 500 miljonit Briti raudtee -- Railtracki -- aktsiat, neist kuni pooled väikeostjatele.
Lõplikku aktsiahinda veel teada ei ole, erainvestoritele peaks see kujunema vahemikus 340--380 penni aktsia eest. Kui Briti Gaasi müümisel 1986. aastal registreeris end nädal enne tähtaega ostjaks umbes 250 000 isikut, siis Railtracki aktsiate ihaldajaid on ligi kaks miljonit. Selline aktiivsus ja huvi oli üllatus isegi valitsusele.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Railtracki müümisel on eesmärk eelkõige vähendada riiklikke toetusi raudteele. Railtrack on vaid raudtee, mille kasutamiseks eri liinidel kuulutatakse välja vähempakkumine. Vähempakkumine tähendab antud kontekstis rongioperaatorfirmasid, kes esitavad oma taotluse riigipoolsele dotatsioonile või pakuvad mõnel suunal suurimat maksu, sõltuvalt konkreetsest raudteeosast, mida kasutatakse. Litsents antakse rongioperaatoritele üldjuhul seitsmeks aastaks.
Senised valitsusepoolsed arvutused näitavad, et aasta-aastalt peaksid raudteele tehtavad kulutused jätkuvalt vähenema, kuigi esimesel erastamisjärgsel aastal võivad kulud esialgu veel kasvada. Kui praegu maksavad briti maksumaksjad raudtee ülalpidamiseks aastas dotatsiooni üle 250 miljoni naelsterlingi, siis esimesel erastamisjärgsel aastal oleks see umbes 280 miljonit. Järgneks aga riigi kulude vähenemine ja seitsmendal erastamisjärgsel aastal peaks dotatsioon olema pisut üle 90 miljoni, kusjuures osad raudteeharud töötaksid juba puhaskasumiga.
Väikeinvestoritele on valitsus mõtelnud välja «kompveki», mis ilmselt panigi inimesed aktsiaid ihaldama. Nimelt lubatakse aktsiaomanikele juba tänavu oktoobris esimest tulu aastaarvestuses 16,3%, mis on kolm korda kõrgem kui näiteks ehituskompaniide kõrgeimad pakutavad aastaintressid. Pealegi on aktsia ostjatel võimalus maksta aktsia eest esialgu ainult pool hinda, tasudes puudujääva osa alles järgmise aasta kevadel.
Kõigile neile soodustustele vaatamata olevat aga Suurbritannia üks suuremaid panku NATWEST ajalehe Sunday Times teatel hoiatanud oma suuremaid kliente, et nood ei ostaks Railtracki aktsiaid. Põhjus on poliitiline.
Võttes arvesse konservatiivide ränka lüüasaamist äsjastel kohalikel valimistel, on alust karta, et järgmistel parlamendivalimistel võidab tööerakond. Leiboristid on aga juba ette teatanud, et võimule tulles kavatsevad nad taastada riikliku raudteekompanii British Rail. Praegu erastamisel olev Railtrack on aga kavas võtta valitsuse range kontrolli alla. Juttu on olnud ka sellest, mida teha eraisikutele müüdud aktsiatega ja senise plaani kohaselt ostetaks need tagasi omahinnaga. Kuid sellest hoolimata kipuvad laiad rahvamassid aktsiaid ostma.
Kui aga konservatiivid järgmistegi valimiste järel võimule peaksid jääma, siis on muidki transpordi osas oodata muudatusi.
Nimelt on võimalik, et Briti transpordiministeerium kui mittevajalik lihtsalt likvideeritakse. Seega on ohus 2000 ametnikukohta keskministeeriumis pluss veel 10 000 tööpaika ministeeriumi allasutustes. Nii mõnelgi ametnikul võib seetõttu olla põhjust Londonis ja mujalgi palvetada leiboristide valimisvõidu eest.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele