Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Liikluskindlustus pärsib transiiti
Eesti ekspedeerijate assotsiatsioon taotleb muudatusi transiiti pidurdavasse seadusesse
Riigikogus ootavad teist lugemist liikluskindlustuse seaduse parandused, mille vastuvõtmisel vabaneksid ekspedeerijad kohustusest teha rahvusvahelises liikluses osalevatele haagistele Eestis topeltkindlustus.
Praeguse korra järgi peab Eestisse tuleval haagisel olema kaasas kindlustuspoliisi originaal või koopia, mis ei ole vanemad kui aasta. Enamikes välisriikides aga ei anta haagisele dokumente kaasa, põhjuseks nende sagedane kaotsiminek. ASi ASG Eesti direktori asetäitja Alar Lõhmuse väitel on aga rahvuvaheline ekspedeerimisfirma ASG kindlustanud ühe paberiga ligi 1000 treilerit.
Kuna dokumente kaasa ei anta, tuleb Eesti piiril teha haakele uus kindlustus, vaatamata sellele, et haagis on kindlustatud registreerimisriigis vastavalt rahvusvahelise rohelise kaardi nõuetele. Topeltkindlustuse vältimiseks on Lõhmuse ütlusel võimalus ekspedeerijal hankida kindlustusseltsidelt Eestisse tulevate haagiste poliiside koopiad ja panna need kontorisse seisma. Treileri saabudes aga sõita koos poliisi koopiaga piirile vastu. Lõhmus leiab siiski, et see on liiga suur organisatoorne töö.
Eesti ekspedeerijate assotsiatsioon (EEA) pakkus välja vedukauto kindlustuse laiendamise haagisele.
Eesti liikluskindlustuse fondi peadirektor Veljo Tinn on nõus, et koos vedukautoga avariisse sattunud haagise puhul läheb käiku vedukauto kindlustus. Samas võib avariisse sattuda ka üksikhaagis. Näiteks kui see on teele maha jäetud ja sellele pimedas otsa sõidetakse. Sellisel juhul peab Tinni sõnul olema haagisel kindlustus. «Me saame tunnistada ainult seda, mis on olemas,» lausub Tinn ja ei mõista, miks vedajad ei oska koos haake üleandmisega korralikult, ilma ärakaotamata üle anda ka kindlustusdokumente.
EEA peasekretär Ain Kiisler ei usu võimalusse, et keegi haagise lihtsalt teele maha jätab. Üksikjuhtumite tõttu ei maksa Kiisleri sõnul transiiti läbi Eesti teha tunduvalt keerulisemaks. Tema kinnitusel on haagise registreerimisnumbri järgi võimalik kindlaks teha tema viimane vedukauto, kes oli järelikult haagise mahajätja ja peab tema eest vastutama.
Vedukauto kindlustuse laienemist haagistele kasutatakse praegu erandkorras Luhamaa--Murati teelõigu ühekordseks läbimiseks.
Riigikogu majanduskomisjoni aseesimehe Mati Meose sõnul on senine liikluskindlustusseadus kirjutatud kindlustuseandjate poolt. «Ettenägelikult on nad kõik juhud kirjutanud enda kasuks,» lausub Meos. Tema sõnul kogub majanduskomisjon praegu informatsiooni kindlustuskorralduse kohta mujal Euroopas. Peamiselt võetakse eeskujuks Saksamaa praktika.
- rahvusvahelises liikluses osalev haagis saabub Eesti piirile
- esitada tuleb kindlustuspoliisi originaal või koopia, mis ei ole vanem kui aasta
- kui originaalpoliisi või kehtivat koopiat pole esitada, peab ekspedeerija tegema piiril uue kindlustuse
- rahvusvahelises liikluses osalev haagis saabub Eesti piirile
- haagise kohta ei pea esitama kindlustusdokumente, kuna talle laieneb vedukauto kindlustus