Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti Raudtee risteel

    Iidses Spartas oli omapärane komme värdjad ja muidu äbarikud kaljunukilt alla kukutada, et ei piinleks ise ja et rahvas püsiks tugevana. Tänapäeval on aeg pisut edasi läinud ja nüüd üritatakse reanimeerida ka juba surnult sündinuid maimukesi.
    Jutt käib Edela- ehk Väikeraudtee eraldamisest Eesti Raudteest. Kuigi Eesti Raudtee praegused juhid koos valitsuse ja kohalike volikogude helgemate peadega tõsisel ilmel arutavad Eesti Raudtee varade jagamise ja uue firma tulevikuperspektiivide üle, on kõigil asjaosalistel ammugi selge, et Väikeraudteel puudub vähimgi lootus kaela kandma hakata. Samal ajal tuleb aga Eesti Raudteel endal kõvasti pingutada, et ka ilma eraldatavate üksusteta vee peale jääda.
    On ilmselge, et Väikeraudtee loomine on poliitiline otsus, millele raske, et mitte öelda võimatu, leida vettpidavaid majanduslikke argumente. Valitsus kardab kardinaalsemalt tegutseda, näiteks ebarentaablid liinid üldse sulgeda, sest kui õudusunenägu meenub Haapsalu--Riisipere liini sulgemine ja selle ümber löödud lärm. Loodava raudtee ressursiks loevad ministeeriumiametnikud maksimaalselt seitset aastat, lootes peale ressursi ammendumist riigi rikkaks saamisele, probleemi kadumisele või taevastele jõududele.
    Hetkel täidab Eesti Raudtee muude ülesannete kõrval sarnaselt mitmetele teistele ettevõtetele sotsiaalhoolekandeasutuse funktsiooni. Isegi teede- ja sideministeeriumi kantsler Väino Soonike on Äripäevale väitnud, et praegu ei saa päevapealt raudteed sulgeda, kuna töötute armee läheb liiga suureks. Sulgemise puhul võib oodata isegi mõne tuhande inimese töötuks jäämist.
    Samas aga ei saa Eesti Raud-tee tervikuna praegust koormat enam pikemalt kanda, sest muidu ähvardab tervet firmat põhjaminek. Halba haistavad ka vedurimeestest ametiühingutegelased, kes Väikeraudtee loomisele just tuliselt kaasa ei ela. Nemad eelistavad jätta kõik nii, nagu on, ja põhja minna koos «suure» raudteega.
    Seega on Väikeraudtee loomine valitsusele ühelt poolt pealesunnitud, teisalt aga ainuvõimalik samm. Eesti Raudteed, mis lähiaastatel vajab üle kolme miljardi krooni investeeringuid nagu astmaatik hapnikupatja, ähvardab sellest rahast ilmajäämine. Valitsusel seda raha pole, enam kui mõnisada miljonit krooni ei suuda nad välja panna, küll aga on raha rahvusvahelisel finantsturul. Paraku sealsed otsustajad ei kilju vaimustusest rahastada ettevõtet, kel kulub aastas reisijateveo subsideerimisele 80 miljonit krooni.
    Valitsusel ei jää muud üle, kui jätkata suunal, mille leidmisele Eesti Raudtee pika ja vaevarikka selgitustööga kaasa aitas. See tähendab Eesti Raudtee kiiret ümberstruktureerimist ja kogu teenindava struktuuri erastamist. Hea, kui seejuures hundid söönuks ja lambad terveks jääksid.
    Kuid peaeesmärk on ikkagi Eesti majanduspotentsiaali tõstmine ja oluline osa selles on transiidil. Juba praegu katab Eesti Raudtee 97 protsenti kogu Eestit läbivast transiidivoost. Samas ei suuda raudtee praeguste ressursside juures olla võrdväärne partner Eesti sadamatele ja võib hakata nende arengut takistama. Äripäev loodab, et nii kaugele kriis raudteel ei arene.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.