• OMX Baltic−0,81%299,94
  • OMX Riga−0,77%880,03
  • OMX Tallinn−0,35%2 056,17
  • OMX Vilnius0,12%1 193,99
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 100−0,27%8 819,35
  • Nikkei 225−1,02%38 488,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,09
  • OMX Baltic−0,81%299,94
  • OMX Riga−0,77%880,03
  • OMX Tallinn−0,35%2 056,17
  • OMX Vilnius0,12%1 193,99
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 100−0,27%8 819,35
  • Nikkei 225−1,02%38 488,34
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,09
  • 05.08.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ahvenamaast laevafirmade maksuparadiis

Paljudele laevafirmadele tähendab maksuvaba kaubanduse kaotamine reisijate arvu olulist vähenemist, mõnele koguni poolte tulude äralangemist. Ahvenamaa liinidel ning Botnia lahes domineerivad Soome laevafirmad ning suureks sissetulekuallikaks on eelkõige tax-free kaubandus. Mullu müüsid Soome laevafirmad maksuvaba kaupa ligi viie miljardi krooni eest. Silja Line'il moodustasid tax-free kaubandusest saadud tulud kogutuludest 60 protsenti.
Silja Line ja Viking Line loodavad maksuvaba kaubandust jätkata Ahvenamaale tehtud erandite arvel. Ahvenamaa kui autonoomne piirkond on saanud ELilt kinnituse, et maksuvaba kaubandust võib jätkata. Teel Turusse sõidetakse juba praegu Ahvenamaa sadamasse sisse ning tõenäoliselt hakkab ka Helsingi--Stockholmi liin pärast 1999. a Ahvenamaa kaudu ringi sõitma. Nii on oodata veidravõitu laevaliine, mis ei ole transpordimajanduslikult põhjendatud. Kui Stockholmi--Helsingi liinil sõitev laev teeb vahepeatuse Ahvenamaal, pikeneb sõiduaeg 3,5 tundi.
Ahvenamaa privileegid jäävad jõusse kuni aastani 2005. Pärast seda tuleb laevafirmadel kolmanda sadamana kasutada Tallinna sadamat, et tax-free kaubandust jätkata.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Laevafirmasid rahastavatele pankadele ei meeldi reederite sõltuvus tax-free tuludest.
On loomulik, et pangad hakkavad juba praegu oma laenude pärast muret tundma, kuna finantseerimiskokkulepped sõlmitakse reeglina kolme kuni viie aasta peale ette. Maksuvaba kaubanduse lõpetamiseni on aga jäänud kõigest kolm aastat.
Ajalehe Dagens Industri teatel on rida panku asunud täpsemalt uurima, kuivõrd sõltuvad laevafirmad tax-free tuludest on ning nõuavad laenudele suuremaid tagatisi.
Võitjateks võivad osutuda Norra laevafirmad, kes tõenäoliselt võivad maksuvaba kauplemist jätkata, kuna Norra ei ole ELi liige.
Kindlasti võidab Norra, Rootsi ja Taani vahel mitmeid laevaliine omav Stena Line'i konkurent Color Lines.
Stena Line'i käibest moodustab 36 protsenti läbimüük pardal, millest lõviosa on maksuvabal kaubandusel. DI

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 28 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele