4 august 1996

Ahvenamaast laevafirmade maksuparadiis

Paljudele laevafirmadele tähendab maksuvaba kaubanduse kaotamine reisijate arvu olulist vähenemist, mõnele koguni poolte tulude äralangemist. Ahvenamaa liinidel ning Botnia lahes domineerivad Soome laevafirmad ning suureks sissetulekuallikaks on eelkõige tax-free kaubandus. Mullu müüsid Soome laevafirmad maksuvaba kaupa ligi viie miljardi krooni eest. Silja Line'il moodustasid tax-free kaubandusest saadud tulud kogutuludest 60 protsenti.

Silja Line ja Viking Line loodavad maksuvaba kaubandust jätkata Ahvenamaale tehtud erandite arvel. Ahvenamaa kui autonoomne piirkond on saanud ELilt kinnituse, et maksuvaba kaubandust võib jätkata. Teel Turusse sõidetakse juba praegu Ahvenamaa sadamasse sisse ning tõenäoliselt hakkab ka Helsingi--Stockholmi liin pärast 1999. a Ahvenamaa kaudu ringi sõitma. Nii on oodata veidravõitu laevaliine, mis ei ole transpordimajanduslikult põhjendatud. Kui Stockholmi--Helsingi liinil sõitev laev teeb vahepeatuse Ahvenamaal, pikeneb sõiduaeg 3,5 tundi.

Ahvenamaa privileegid jäävad jõusse kuni aastani 2005. Pärast seda tuleb laevafirmadel kolmanda sadamana kasutada Tallinna sadamat, et tax-free kaubandust jätkata.

Laevafirmasid rahastavatele pankadele ei meeldi reederite sõltuvus tax-free tuludest.

On loomulik, et pangad hakkavad juba praegu oma laenude pärast muret tundma, kuna finantseerimiskokkulepped sõlmitakse reeglina kolme kuni viie aasta peale ette. Maksuvaba kaubanduse lõpetamiseni on aga jäänud kõigest kolm aastat.

Ajalehe Dagens Industri teatel on rida panku asunud täpsemalt uurima, kuivõrd sõltuvad laevafirmad tax-free tuludest on ning nõuavad laenudele suuremaid tagatisi.

Võitjateks võivad osutuda Norra laevafirmad, kes tõenäoliselt võivad maksuvaba kauplemist jätkata, kuna Norra ei ole ELi liige.

Kindlasti võidab Norra, Rootsi ja Taani vahel mitmeid laevaliine omav Stena Line'i konkurent Color Lines.

Stena Line'i käibest moodustab 36 protsenti läbimüük pardal, millest lõviosa on maksuvabal kaubandusel. DI

Hetkel kuum