Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
SASi erastamine juubeliürituste lõppakord
Küsimus omandisuhetest SASis on teema, mis teatud ajavahemike tagant ikka ja jälle päevakorda tõuseb. Viimati tõstatas küsimuse riigi osaluse vähendamisest lennukompaniis Taani.
SASist kuulub kolm seitsmendikku Rootsile, Taanile ja Norrale kuulub kummalegi kaks seitsmendikku. Iga riigi osalus on omakorda 50/50 jaotatud vastava riigi valitsuse ning erasektori vahel.
Ei ole saladus, et Norra on SASi edasise erastamise vastu, samas kui Taani ja Rootsi valitsused suhtuvad sellesse positiivsemalt.
Riigi osalus SASis on varasematel aegadel lennukompaniile kasuks tulnud, kui lennundusturg oli reguleeritud ning igal riigil pidi iseenesest mõista olema oma «lipukandja». Euroopa lennundusturu liberaliseerudes on riigi roll vähenenud.
Uue korra tagajärgi on märgata kogu Euroopas. Erastamisvarmad britid olid esimesed, kes riikliku lennukompanii British Airways (BA) müüki panid. Margaret Thatcher ei jäänud poolele teele, vaid erastas kompanii tervikuna.
BA on täitnud kõik ootused ning on 1980ndate lõpust saadik olnud hästitasuv ettevõte.
Ka mitmed teised Euroopa riigid on oma osalust rahvuslikes lennukompaniides vähendanud. Saksa valitsus loobus oma enamusest Lufthansas kaks aastat tagasi ning kavatseb ka allesjäänud 36% lähiaastatel müüa.
Ka SAS on organisatsioonis teinud ümberkorraldusi ning ühtlustanud aktsiakapitali ja omakapitali kolmes hiljuti nime vahetanud emaettevõttes SAS Sverige (Sila), SAS Danmark (DDL) ja SAS Norge (DNL).
Osaliselt toimus ühtlustamine selleks, et hõlbustada kapitali hankimist, kuid ka selleks, nagu arvatakse, et valmistuda aktsiate väljajagamiseks. Peapõhjuseks on ettevõtte suur investeerimisprogramm järgmiseks kümneks aastaks, mis kavandab investeeringuid 50 miljardi Rootsi krooni ulatuses.
Kui olukord lennundusturul on radikaalselt muutunud, ei ole põhjust lennufirmat enam ühises omanduses säilitada.
Nii oleks otsus SASi täielikust erastamisest ilus lõppakord ettevõtte 50. sünnipäeva tähistamise üritustele. DI