ASi Roolid juhataja Valdek Landman ütles, et nende veoauto, mille lastiks olid Iirimaalt pärit küpsised, sõitis veidi aega tagasi St. Peterburgi. Kauba vastu pidi tolliterminaalis tulema mees, kellel oli koopia Vene rahatähest. Teine koopia oli autojuhil, mis pidi garanteerima, et kaup läheb õige inimese kätte.
Tolliterminaalis kohtuski autojuht mehega, kes näitas talle samasuguse numbriga rahatähte. Mees oli autojuhile rääkinud, et tollidokumentide vormistamiseks tuleb paberid Moskvasse saata ning need saab kätte järgmisel päeval.
Pärast paberite kättesaamist, veendus autojuht, et dokumentidel olid vajalikud pitsatid olemas ning asus koduteele. Autojuhile olevat soovitatud kasutada Eestisse sõiduks Ivangorodi piiripunkti, rääkis Landman.
Enne Eestisse jõudmist oli aga autojuht igaks juhuks Landmanile helistanud ning Landman oli autojuhil palunud ühe koorma Soomest ära tuua. Kui auto hakkas Soome-Vene piiri ületama, pidas toll ta kinni, sest selgus, et tollidokumentide pitsatid on võltsitud.
Kui Landman helistas veose tellinud Melship Eesti ASi operatsioonijuhile Risto Koovitile ning küsis, mida teha, anti sealt ühe tollitöötaja nimi ja number, kellega ühendust võtta.
Melship Eesti tegevdirektor Paavo Kollom ütles, et pärast arestimist Soome-Vene piiril pakuti varianti, et auto organiseeritakse Eestisse läbi Valgevene, kuid me hoiatasime autojuhti, et enne, kui pole käes korrektseid tollipabereid, ei tohi ta kuhugile sõita.
Abi saime Venemaa tollikomitee esindajalt Eestis Radon-Rosvneshterminaalist. Sealt saime järelepärimise peale soovitused, kelle poole autojuht peaks pöörduma, et abi saada, rääkis Kollom. Pärast seda lasti auto Venemaalt tulema.
Landman rääkis, et autojuhile pakuti piiril ka varianti, et auto on võimalik «mustalt» üle Vene piiri Soome toimetada, kuid Eestisse tuleks sõita laevaga Helsingi kaudu. «Loomulikult me loobusime,» lisas ta.
Vene-Soome piiril arestitud auto lubati poolteise nädala pärast tulema ning teatati, et enam neil mingeid pretensioone ei ole. «Meile öeldi, et tuleb ainult noomitus,» lisas Landman. Septembri lõpus arestiti Koidula piiripunktis aga taas Venemaale sõitev ASile Roolid kuuluv auto, mis täitis samasugust tellimust kui eelmise juhtumi korral.
Arestimise põhjus oli see, et eelmise tollipettusega polnud asjad päris korras. Süüdi jääb vedaja või autojuht
Kuna Venemaal jääb maksude või tolliprotseduuridega seotud arusaamatuste korral süüdi alati vedaja, tuleb Eesti autovedajatel lähtuda eelkõige rahvusvahelistest reeglitest, ütles veosekorraldaja ASi Skansped tegevdirektor Üllar Lainela.
Hetkel kuum
Poeketile esitati 40 nõuet ja määrati ligi 40 000 eurot sunniraha
Venemaal kehtivad Lainela sõnul lisaks rahvusvahelisele TIR-konventsioonile ka muud reeglid ja soovitused, kuidas vedu paremini kulgeks, kuid eelkõige tuleb eelistada rahvusvahelisi reegleid.
Ligi 80% ulatuses kasutatakse kõikvõimalikke paroole ja muud sellist, rääkis Lainela.
Melship Eesti tegevdirektori Paavo Kollomi sõnul saatis rahatähe koopia neile Melship Eesti kauba tellija agent. Seega kaup ei olnud varastatud, vaid läks õigele kaubasaajale. Kuid ka õige kaubasaaja võib püüda Vene tolli petta.
Kaup tuleb lahti tollida Venemaal kaubaterminaalides, seega tuleb paberid anda tolliinspektorile, rääkis Kollom.
Tihti öeldakse autojuhile, et vaata, kui pikad järjekorrad siin on, anna paberid meie kätte ja me ajame need ühe päevaga korda. Pärast paberite kättesaamist selgub, et tollitemplid on võltsitud. Kollom rõhutas, et autojuht ei tohi lasta ennast seal ümber rääkida.
Kollomi sõnul annavad nemad vaid soovitusi, mis ei ole kohustuslikud. Eeskätt tuleb täita seadusi ja rahvusvahelisi reegleid. Autojuht käitus Kollomi sõnul selles mõttes valesti, et ta eiras TIRi reegleid ja hakkas asju ajama otse vastu tulnud isikuga. Selle asemel oleks tulnud oma paberitega minna tolliinspektori juurde.
Venemaa tollikomitees asja uurimisega tegelev Nikolai Sokolov kommenteeris juhtunut kui kõige tavalisemat ja levinumat tollipettuse viisi Venemaal.