Kolmapäevane Wall Street Journal teatas salajastest läbirääkimistest, mida kaks nädalat on pidanud firmade Philip Morris ja RJR Nabisco esindajad, mitme USA osariigi peaadvokaadid ning liikumise Suitsuvaba Noorte Kampaania esindajad. Need kaks firmat, millele kuulub 25% USA tubakaturust, on saanud lahenduse leidmiseks volituse ka teistelt tubakafirmadelt.
Kuna läbirääkimised puudutavad tubakafirmadele sisuliselt juriidilise immuunsuse andmist, siis tähendab see, et läbirääkimistega on seotud ka USA kongress ja Valge Maja.
Kui läbirääkimised lõpevad tulemuslikult, mis pole sugugi kindel, sest poolte seisukohad erinevad kardinaalselt, siis tähendaks see ühtlasi tubakareklaami olulist piiramist. Muu hulgas tahetakse keelustada igasugune välisreklaam, kus kasutatakse reklaamfiguure, nagu Joe Camel või Marlboro Man.
Artikkel jätkub pärast reklaami
300 miljardi dollari ärajagamine 25 aasta peale tähendaks, et tubakafirmad kohustuksid aastas tasuma 12 miljardit dollarit, mis moodustab neljandiku nende 45 miljardi dollari suurusest aastakäibest. Sellest rahast moodustatakse fond, kust hakatakse maksma suitsetajatele kompensatsioone. Kolm protsenti ehk 360 miljonit dollarit aastas on mõeldud advokaatide honorariks.
Analüütikud väidavad, et tubakafirmad saaksid vabalt suurendada suitsupaki hinda 40 sendi võrra, mis oluliselt ei vähendaks tubaka tarbimist, kuid annaks kokku 12 miljardit dollarit.
Tubakafirmade vastu on tubaka kahjuliku mõju tõttu süüdistusi tõstetud juba enam kui 40 aastat, kuid kuni eelmise aasta sügiseni suutsid suuremad tootjad ühiselt kõik süüdistused tõrjuda. Siis aga ühisrinne murdus, kui firma Ligget, kellele kuulub turust 2% ja kelle peamine suitsumark on Chesterfield, tegi paljudes osariikides pakkumuse, et maksab järgmise 25 aasta jooksul veerandi oma tuludest selleks loodavasse erifondi.
Wall Streetil tekitas 300 miljardi dollariline «kulu» suurt elevust, mistõttu kolmapäeval kallinesid New Yorgi börsil tubakafirmade aktsiad. DI-FT-ÄP