Kui ettevõtja annab kauba ekspedeerija või transportija hoolde, seab ta viimastele ka kohustused. Eesti ekspedeerijate assotsiatsiooni (EEA) kuuluvate firmade vastutust oma kliendiga sõlmitud lepingute suhtes reguleerivad EEA üldtingimused. Vedaja vastutust oma kliendi ees sätestab rahvusvaheliselt kehtiv kaupade rahvusvahelise autoveo lepingu konventsioon (CMR), mille kohaselt vastutab vedaja kauba täieliku või osalise kaotsimineku või vigastamise eest kauba vastuvõtmise hetkest kuni üleandmise hetkeni, samuti kohaletoimetamisega viivitamise eest. Paraku ei pruugi transpordi- või ekspediitorfirma olla võimeline tekkinud kahju hüvitama. Selleks tuleb kliendil eelnevalt välja selgitada, kas transportijal või ekspedeerijal on sõlmitud kindlustusleping, millega kanduvad nende vastu esitatud nõuded üle kindlustusseltsile.
Nimetatud õigusaktides on ka küllalt palju välistusi ning piiranguid, millega transportija või ekspedeerija vastutusest vabaneb. Sellisel juhul ei ole ka kindlustusselts kohustatud tekkinud kahju hüvitama. Näiteks CMR puudutab ainult rahvusvahelisi autovedusid. Seega langevad kohe välja siseriiklikud veod. Samuti ei jää CMRi alla veod teiste transiidiliikidega, sh kombineeritud vedude need osad, mis ei puuduta autotransporti. Samuti on vedaja vastutus piiratud 8,33 SDRiga (rahvusvahelise valuutafondi arvestusühik) puudu oleva veose brutokaalu kilogrammi eest. Lahti seletatult tähendab see, et vedaja vastutuse piirmäär on ca 150 krooni iga kilogrammi eest.
Kauba ostja või müüja võib kindlustusseltsiga sõlmida ka eraldi veosekindlustuslepingu. Veosekindlustuslepingust tulenevalt hüvitab kindlustusselts kindlustusvõtjale kauba transportimisega seotud kahjud. Kaupa saab kindlustada peaaegu kõikide riskide vastu. Piiranguid ei sea ka kasutatav transpordiliik. Kahjujuhtumi puhul on kliendile eeliseks, et kindlustusselts hüvitab kannatanule kahju kohe ja alles seejärel nõuab kindlustuse andja tekkinud kahju süüdlaselt välja. Kindlustusselts võtab enda kanda kahju hüvitamisega seotud riskid ja kulud.
Seotud lood
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.
Enimloetud
1
Omanik: “Ei ole kantimine!”
4
Võttis dividendi 25 miljonit
6
Kuidas kollektiivne kujutlusvõime jalgpallis pankrotistus
Hetkel kuum
![Saneerimisnõustaja hinnangul on kinnitusvahendite hulgi- ja jaemüügiga tegelev Janere maksejõuetu ning ettevõtte tegevus viidi uue ettevõtte alla. Janere omaniku sõnul ei tegele ta mingi kantimisega.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=c6dcfcae-7d46-508f-b14c-f44602bef15f&width=3840&q=70)
Omanik: “Ei ole kantimine!”
![Soler & Palau esindaja Hilario Tome ja ETS NORDi juhatuse esimees Urmas Hiie.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=2bd8bfe9-ad4b-566f-abe6-5d2d84601360&width=3840&q=70)
“Meid on soovinud ära osta paljud ettevõtted”
![Napilt 17-aastaselt Hispaania koondises Euroopa meistriks tulnud Lamine Yamal Berliini olümpiastaadionil tiitlivõitu tähistamas.](https://static-img.aripaev.ee/?type=preview&uuid=34f38a38-d679-549c-8cd6-2287caba1704&width=3840&q=70)
Kuidas kollektiivne kujutlusvõime jalgpallis pankrotistus
Tagasi Äripäeva esilehele