Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Indeksifondi plussiks on range investeerimisprintsiip

    Raha paigutamine fondidesse on üks võimalik valik investeerimisstrateegiate hulgast. Ka fonde endid saab eristada mitme tunnuse järgi.
    Näiteks eristamine piirkonna järgi, mille väärtpaberitesse investeeritakse -- Tallinna börs, Eesti laiemalt, Balti riigid, Venemaa, Ida-Euroopa jne.
    Kui fond on investeeringute piirkonna kindlaks määranud, tekib järgmine küsimus: millistesse väärtpaberitesse investeerida. Kas otsustab selle portfellihaldur oma kaalutlustest lähtudes või sätestab juba fondi põhikiri väärtpaberite valiku, millistesse fondil on õigus investeerida. See viimane põhimõte on omane just indeksifondidele.
    Praegu ainus Eesti tegutsev indeksifond, Äripäeva indeksi fond, investeerib Äripäeva aktsiaindeksi koosseisus olevatesse aktsiatesse ja samades proportsioonides, nagu on aktsiad indeksis. Investor saab oma vara kasvamist (või ka kahanemist) jälgida Äripäeva indeksi pealt. Piltlikult öeldes ongi igal investoril portfellis Äripäeva indeks.
    Et esinduslik indeks peegeldab börsi liikumise peasuunda, laiemalt -- majanduskasvu tervikuna --, siis on indeksifondi investor alati mainstream-investor. Investeerides Dow Jonesi indeksisse, olete investeerinud USA majanduskasvu, Äripäeva indeksisse -- Eesti majanduskasvu.
    Kui rääkida fondidega seotud riskidest, nt emitendi- ja investeeringuriskist, siis indeksifondil viimane praktiliselt puudub.
    Portfellihaldur, kellest investeeringurisk teoreetiliselt lähtub, ei saa oma suva järgi väärtpabereid portfelli valida, ja võib-olla ongi see hea. Kui fond asub mõne panga juures, siis võib portfellihalduril tekkida kiusatus suurendada portfellis eelkõige oma panga aktsiate osa, et olla lojaalne ja kiirendada nende tõusu. Indeksifondi printsiip välistab sellise võimaluse.
    Teine risk, emitendirisk, on indeksifondil samuti väiksem, kuna indeksid koostatakse üldjuhul parimatest ja likviidsematest börsiaktsiatest.
    Eesti seni ainuke indeksifond, Äripäeva indeksi fond seab oma senise lühikese tegevusajaga heas mõttes kahtluse alla investeeringute kuldreegli: mida suurem risk, seda kõrgem oodatav tulusus, ja vastupidi.
    Keskmisest madalama riski juures näitab Äripäeva indeksi fond keskmisest kõrgemat tulusust. (Võrreldud on nende aktsiafondidega, mille noteeringuid võib leida Äripäevast.) Seletusi võib siin väljatuua üsna mitmeid.
    Aktsiaid ostetakse indeksifondi portfelli juurde või müüakse ära ainult fondi juurdetuleva või äramineva raha väärtuses.
    Seega on fondi paigutatud raha põhimass investeeritud pikaajaliselt konkreetsetesse aktsiatesse ja neid paigutusi ei muudeta, vähemalt nii kaua, kuni aktsia on indeksi koosseisus. Nii jäävad ümberinvesteerimise kulud ära.
    Praktika on näidanud, tõsi küll, Ameerika Ühendriikide näite varal, et pikemaajalised investeeringud on kokkuvõttes tulusamad.
    Lihtne ja samas range investeerimisprintsiip hoiab ära libastumise ahvatlevates, aga vähetuntud ja riskantsetes väärtpaberites. Seega võtab indeksifondi olemus portfellihaldurilt eksimise võimaluse.
    Väheoluline pole ka fakt, et aktsia arvamine indeksi koosseisu vaieldamatult tõstab selle aktsia hinda, mida kinnitas viimane Äripäeva indeksi laiendamine viie aktsia võrra. Ja see hinnatõus on aus konkurents, täpselt nagu aktsia börsile pääseminegi. Kummalgi juhul peab aktsia vastama teatud nõuetele.
    Loetletud põhimõtetes peitubki indeksifondi lihtsus, et mitte öelda geniaalsus.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.