• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 04.12.97, 00:00

Autovedajad astusid ERAA vastu

Mittetulundusühingu ERAA kasutada on üsnagi suured summad. Ühingu äritulud olid 1996. aastal 56,4 miljonit krooni ja puhaskasum 7 miljonit krooni.
22 töötajaga ühingu palgakulud olid mullu 3,4 miljonit, seega oli töötajate keskmine brutopalk 12 800 krooni kuus. Võrdluseks: transpordisektori töötajate keskmine kuupalk Eestis on 3800 krooni.
Lähetuskuludeks on 1996. aastal kulunud 1,77 miljonit, seega 147 000 krooni kuus. Selle rahaga saaks iga töötaja käia praegu korra kuus Kanaari-reisil. Ka esinduskulud on ERAA-l esinduslikud -- 48 000 krooni kuus. Ühingu tänavune puhaskasum küünib 10 miljoni kroonini.
Terav vastuseis ERAA lihtliikmete ja nõukogu vahel lahvatas tänavu 30. juunil, kui mitmed nõukogu liikmed tulid üldkogu istungile mandaadipakkidega, mis võimaldas hääletustulemusi mõjutada. Selgus, et üldkogule eelnenud tööpäeval oli nõukogu ERAA liikmeks vastu võtnud 70 firmat, millest enamik polnud selleks hetkeks äriregistrisse kantud. Lõviosa uutest liikmesfirmadest kuulub nõukogu liikmetele.
Loomulikult valis üldkogu piisava häältearvuga tagasi sama nõukogu ja probleeme polnud ka põhikirja paranduste läbisurumisega. ERAA eelarve koostamine, kinnitamine ja kasutamine jäi nüüdsest nõukogu pädevusse.
Üldkogu otsuste kehtetuks tunnistamiseks esitasid autovedajad 1. septembril Tallinna linnakohtule hagi. Kohtu eelistung sel teemal on määratud 20. jaanuarile.
«Kui nõukogu liikmed koondasid kogu võimu enda kätte, võib neid kui rahvusvaheliste veolubade jaotajaid kahtlustada ebavõrdse konkurentsi tekitamises autotransporditurul,» märgib OÜ Aatomik Transport juhatuse liige Heiki Paarop. Tema sõnul on 2/3 defitsiitsemaid (Itaalia ja Austria) tolli vahelesegamiseta reise teha võimaldavaid CEMT-veolube eraldatud just ERAA nõukogu liikmete firmadele.
ERAA liikmele maksab TIR-vihik 850 krooni, mitteliikmele viis korda rohkem ehk 4250 krooni. Järgmiseks aastaks on Eestile eraldatud 384 CEMT-veoluba, mis ei rahulda vajadust.
Üleeile vaidlustasid veondusfirmad kohtus ka enda väljaheitmise ERAAst. «Tallinna linnakohtu määrusega peatati 24 firma osas ERAA nõukogu otsuse täitmine ja nad on liikmed edasi,» kommenteerib eilset sündmuste käiku vandeadvokaat Maidu Kaasik advokaadibüroost Tark & Co.
Nõukogu tegevusega pole rahul ligi viiendik ERAA 479 liikmest. ERAA peasekretär Toivo Kuldkepp on väitnud, et rahulolematutest moodustunud initsiatiivgrupp tegutseb ühenduse lõhkumiseks, toetusallkirjade saamiseks olevat kasutatud pettust ja väljapressimist.
«Kuldkepi väide, et minu toetusallkiri erakorralise üldkogu kokkukutsumiseks on saadud pettuse teel, ei vasta tõele,» märgib ASi Hesa Truck juht Aleksander Pruuli.
«Ministeerium on veolubade jaotamise delegeerinud ERAA-le, kuid paika pole pandud põhimõtteid, mille järgi lube jaotatakse,» nendib autoettevõtete liidu asedirektor Villem Tori.
«Kuna suhted ERAAs on läinud väga teravaks, vaatame seekord taotlused koos läbi ja hoiame protsessi ministeeriumi kontrolli all,» nentis teede- ja sideministeeriumi maanteeliikluse osakonna juhataja asetäitja Alar Ehasalu pärast eilset ERAA-konflikti arutavat nõupidamist.
Möödunud aastal ühingu eelarvesse ligi 4 miljonit krooni maksnud ASi Meoni-Parsek juhatuse esimehe Jüri ?ehovtsovi sõnul on ERAA nõukogul siiski võimalik assotsiatsiooni liikmeid veolubade jagamise kaudu mõjutada.
«Ma tahan teada, kuhu ja kuidas on nõukogu meie raha kulutanud,» märgib ASi SP Transit Eesti tegevdirektor Roman Loov. Tema sõnul on alust arvata, et ERAA miljonid võivad bilansipäevade vahel liikuda hoopis muudel kontodel. «Kuna liikmete eest püütakse raha kasutamist igati varjata, võib asi olla isegi kriminaalne,» lisab ta.
ERAA nõukogu tegevuse salastatus annab põhjust kuulujuttude levimiseks.
Kinnitamata andmetel käisid nõukogu liikmed ja sekretariaadi töötajad ERAA raha eest peredega Las Vegases puhkamas. Samuti räägitakse, et ERAA presidenti, Tallinna Sadama juhatuse esimeest Enn Sarapit kasutatakse lihtsalt ära ja tema elukaaslane, teede- ja sideministeeriumi kantsler Ruth Martin loob ministeeriumis ERAA nõukogule soodsa fooni.
Või et Saku AB AS saab ERAA-lt sooduslaene. Huvi pakuks ka vahenduse ja ekspedeerimisega tegeleva ning raamatupidamisteenust osutava OÜ EIA Konsult tegevus. Nimetatud firma omanikud on Toivo Kuldkepp, ERAA TIR-osakonna juhataja Lauri Lusti, infoosakonna juhataja Ermo Perolainen ja pearaamatupidaja Riina Ruiso.
«Ma ei soovi kummalisi nimesid kandvate riiulifirmadega samasse organisatsiooni kuuluda, eriti kui need firmad on asutanud minu poolt valitud nõukogu liikmed,» ütleb ASi Svex Eesti juhatuse esimees Jaan Lepp. Tema sõnul pole vastuolu põhjus veolubade jagamises, vaid nõukogu liikmete eetikakriisis. «Nad juhivad meie mittetulundusühingut nagu enda aktsiaseltsi,» lisab Lepp.
ERAA peasekretär Toivo Kuldkepp on sõnaosav mees. Ta väidab, et väliskapitalil loodud veondusfirmad tahtsid suvel ERAAs jämeda otsa enda kätte haarata ja Eesti kapitali kaitseks moodustasidki juhatuse liikmed rea uusi firmasid.
«Kõik oli seaduslik ja pretensioonid on alusetud,» väidab Kuldkepp. Tema sõnul on 6--30 veokiga firmades 64% Eesti veokitest, aga 1--5 veokiga ERAA liikmetel on 55% häältest. «Et tagada ERAA stabiilsus, peabki nõukogu eelistama Eesti kapitalil loodud firmasid ja loomulikult pole õige, et samapalju hääli on ühe vana Kamazi tüüpi auto ja mitmekümne uue Volvo või Scania omanikul,» õigustab Kuldkepp hääletusmasina loomist.
Ka Enn Sarap kommenteeris ühel sügisesel ümarlauakohtumisel, et idee hulk firmasid asutada oli väga hea äriidee.
«Selline suhtumine ERAA presidendi poolt hämmastas meid väga,» meenutab Paarop.
Konflikti lahendust ootavatel veofirmadel on jäänud neli võimalust: säilitada praegune ERAA nõukogu, leppida ühingust väljaviskamisega ja maksta teelubade eest viiekordset hinda ning minna pankrotti, 10. detsembri üldkogul valida uus ERAA nõukogu ja teha põhikirja parandusi või luua uus organisatsioon.
Valjo Liivamägi, AS A.T.V. ja Saku AB AS:
OÜ Oma Auto OÜ Veovelled
OÜ Tugev Telg
OÜ Autovedur
OÜ Veopoiss
OÜ Teetegija
OÜ Teevalvur
OÜ Teetallaja
Ole Loigu, AS A.T.V. ja Saku AB AS:
OÜ Autotuur
OÜ Teetuur
OÜ Matkatuur
OÜ Veoratas
OÜ Raeratas
OÜ Valuratas
OÜ Veoveduk
OÜ Äriveod
Tiit Porkveli, ERAA nõukogu liige, ASi A.T.V. juhatuse esimees, Saku AB ASi nõukogu esimees:
OÜ Kohe Kohal
OÜ Isevedaja
OÜ Veoveli
OÜ Ilus Auto
OÜ Tahhomeeter
OÜ Tahhograaf
OÜ Veoseabi
OÜ Kaubaabi
OÜ Porkveliaana
Aivo Härmaste, ERAA nõukogu liige, ASi Alu Veok juhatuse esimees:
OÜ Veovõim
OÜ Veovägi
OÜ Veovend
OÜ Laoveli
OÜ Laomees
OÜ Laotäitja
OÜ Laokratt
OÜ Vaimuvõim
Jüri Suursoo, ERAA nõukogu liige, AS Baltlink:
OÜ Veoveerem
OÜ Veosevedaja
OÜ Veovelg
OÜ Vaimuvägi
Tiit Rand, AS Loksa Auto:
OÜ Kobe Vedu
Rein Kompost, ERAA nõukogu liige, ASi Loksa Auto direktor:
OÜ Puukodar
OÜ Puuvedaja
OÜ Laoliider
OÜ Veoliider
OÜ Vapper Vedaja
OÜ Asjalik Vedu
OÜ Tulus Vedu
OÜ Lahe Vedu
OÜ Rearüütel

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 27.06.24, 14:15
Milline on ettevõtte roll riigikaitses? Coop Pank: reservisti palga säilitamine on hea algus
Eesti riigi julgeolek sõltub igaühe panusest ja ka ettevõtetel on oma osa mängida. Tööandjal on võimalik mitmeti kaasa lüüa, näiteks säilitades reservõppekogunemistel osalejate töötasu, pakkudes reservistidele soodustusi, võimaldades vaba aega või kodust töötamise võimalust, kui elukaaslane on õppekogunemisel.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele