Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Koolitamata logistik röövib raha
Väikeettevõtetes suhtutakse transpordi korraldamisse kergelt. Juhusliku veofirma kasutamisest, dokumentide valest täitmisest või nende puudumisest jne tekkinud segadus tekitab aga ettevõtjale tuhandeid kroone kahju. Odavam on investeerida logistikakoolitusse.
Aasta tagasi saatis OÜ RM Fischer Eesti ekspedeerimisfirma Scansped vahendusel Tallinnast Riiga kellasid. Keegi ei tea, kuhu kellad kadusid, kuid Riias asuva ostjani nad ei jõudnud. Tarneklauslina oli kasutatud CIPi, mille järgi on kauba müüjal kohustus kindlustada kaup ostja kasuks. RM Fischeri müügijuht ei olnud teadlik CIP-klausli tingimustest. Kahju saadi ligi 1000 dollarit. Tarneklauslitealast koolitust viib läbi EMI EWT, kelle ühepäevane kursus maksab 2100 krooni. Koolituse läbinud logistikuga oleks RM Fischer säästnud ligi 11 000 krooni.
AS Banto tõi messiks Lamp 98 eksponaate Belgiast. Ekspedeerimisfirmaga ATV & TAV Logistika puudus kirjalik leping, milles oleksid tähtajad ja nendest mittekinnipidamisel rakenduvad trahvimäärad. Lambid jõudsid kohale messi avapäeva lõunaks. Banto 9m² messiboks maksis 12 960 krooni, millele lisandus 3000kroonine osavõtumaks. Üks päev kalli boksi kasutamist läks kaduma. EMI EWT korraldatav kursus transpordi- ja veolepingutest maksab 3800 krooni.
Hulgimüügifirmad sulgevad oma üle-eestilise laovõrgu vaheladusid, jaotades kaupa ühest kesklaost. Lihtsustunud on arvepidamine laoseisude üle ja vähenenud laoseisude arvel on vabastatud käibevahendeid. Taolise kokkuhoiu retsepti saab ka Logistika Maja laologistika kursuselt 3900 krooni eest.
Kokkuhoidu taotledes üritatakse leida valmis logistikuid tööjõuturult. Eelmises transpordirubriigis kirjeldatud hulgimüügifirma Smarten näide tõestas, et see on raske ettevõtmine. 40 kandidaadi seast ei leitud sobivat inimest logistikadirektoriks. Personaliotsingu- ja koolitusfirmad ei pea reaalseks nõuda logistikuks pürgijalt kohe spetsiifilisi tolli- ja tarneklauslitealaseid teadmisi. Eestis lihtsalt pole niipalju logistiku töökogemuse ja haridusega inimesi.
Koolituse pakkujaid on vähe, ettevõtja võimalused koolitajat valida piiratud. EMI EWT ja Logistika Maja kõrval pakub logistikakoolitust veel MH Tallinn. Tema suund on eelnevatest erinev. Koolitused on kallimad, tihti kasutatakse välislektoreid või toimub koolitus välismaal. Programmides püütakse haarata ühe valdkonna ettevõtete probleeme. Rohkem logistikute koolitajaid koolitusfirmad nimetada ei osanud.
Firma, kes tegeleb kaupade importimise või eksportimisega, peab endale koolitama transpordi korraldaja, kes on suuteline orienteeruma transpordilepingutes, tarneklauslites, tollis jne. Koolitusse investeeritud raha on mitmekordselt tagasi teenitud juba esimese eksimuse ärahoidmisega.