Mait Raava • 24 jaanuar 1999

Keerulist probleemi lahenda lihtsalt

Hiljuti kurtis üks tippjuht, et turg «kukub» ja ta ei tea, mida ette võtta. «Senine strateegia ei tööta. Töid juurde ei tule. Või kui tuleb, siis ei teeni mingit kasumit -- võid töötada vaid oma rõõmuks.»

Juht arvas, et tuleb lihtsalt vaadata, mis lähikuudel üldse sündima hakkab ning eks siis näe, mida ette võtta. Arvatavasti paljude jaoks tuttav mõttekäik. Olukord näib keeruline.

Tõhusaim viis keerulisi probleeme lahendada on leida meetod, kuidas «purustada» raske probleem lihtsateks ülesanneteks.

Oletame, et juhi probleem on käibe kukkumine. Probleemi üks lahendus oleks käibe suurendamine turuosa kasvatades. Tegutseda võiks järgmiselt. Seadke endale mõõdetav eesmärk (nt suurendame aastaga käivet 20%). Eesmärgi valguses tuleb purustada probleemi niikaua, kuni tükid on lihtsalt lahendatavad ülesanded. Kolmandaks järjestage ülesanded ajaliselt. Tegutsemise järgus on oluline keskenduda ülesannete lahendamisele (mis vabastab keerulise probleemi koormast).

Näide: 80ndate keskpaigas olid Prantsuse 0--2 tärni hotellid madalseisus. Üldise peataoleku ajal seadsid hotelliketi Accor juhid endale ülesandeks saavutada läbimurre. Esimese sammuna unustati keerulise probleemi raskusest vabanemiseks hetkeks kõik, mida teati majandusharu reeglitest, kogemusest ja traditsioonidest. Küsiti: «Mida teeksime, kui Accor alustaks täna uue firmana».

Järgmisena küsiti, mida kliendid kõigilt 0--2 tärni hotellidelt ootavad. Vastus saadi tavamõistuse seisukohast lihtne: kliendid vajavad head und madala hinna eest. Tuginedes kahele põhivajadusele, küsiti neli küsimust: 1) millistest hotelliteenuse tüüpilistest omadustest võiks loobuda; 2) milliseid teenuse omadusi võiks lasta hotellituru standardist madalamale; 3) milliseid hotelliteenuse omadusi tasub tõsta hotellituru standardist kõrgemale ja 4) milliseid omadusi võiks teenusele juurde luua. Niiviisi probleemi lahendades loodi teenus, mida ostes saavad kliendid rohkem seda, mida nad kõige rohkem tahavad, ja vähem seda, milleta nad läbi ajavad. Tänaseks on Formule 1 (loodud hotellikett) turuosa Prantsusmaal suurem kui viiel järgmisel «mängijal» kokku.

Hetkel kuum