• OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5000,79%5 659,24
  • DOW 300,67%41 861,46
  • Nasdaq 1,04%17 686,85
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,41
  • OMX Baltic−0,09%290,29
  • OMX Riga−0,03%882,98
  • OMX Tallinn0,02%1 847,19
  • OMX Vilnius−0,24%1 129,13
  • S&P 5000,79%5 659,24
  • DOW 300,67%41 861,46
  • Nasdaq 1,04%17 686,85
  • FTSE 1000,02%8 706,66
  • Nikkei 225−0,25%37 751,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%91,41
  • 16.04.99, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti transiit lõikab Soome boikotist kasu

Kui Soome sadamad ei ole suutelised Vene kaubaautosid transporditöötajate ametiühingu boikoti tõttu teenindama, suunavad Vene kaubatellijad veod läbi Eesti ja teiste Balti riikide sadamate, ütles eile Venemaa autovedajate assotsiatsiooni osakonnajuhataja Vladimir Donskoi. «Soomlaste aktsiooni tõttu suurenevad veod Eesti kaudu tõenäoliselt ka siis, kui ametiühing boikoti lõpetab,» lisas ta.
Soome sadamad teenindasid enne 8. aprillil alanud boikotti iga päev ligi tuhandet Vene kaubaautot, mis vedasid Euroopa riikidest kaupa Venemaale. Eesti on suuteline transiidina teenindama poole seni Soome arvele langenud Vene kaubaautotransiidist, mis suurendaks praegust Eesti maanteetransiidi mahtu kuus korda, ütles teede- ja sideministeeriumi maanteeliikluse osakonna juhataja Alar Ehasalu.
Praegu sõidab Eestist Venemaale iga päev ligi sada kaubaautot. Narva, Luhamaa ja Koidula piiripunkt suudavad teenindada kuni 600 autot päevas.
Tallinna tolliinspektuuri juhataja Toomas Udu ütles, et transiidimahu suurenemisega võib tekkida vähese liikumisruumi tõttu kitsaskoht Narva piiripunktis, kuid Tallinna sadamate tolliväravad suudavad töömahu mitmekordistumisega toime tulla.
«Mida rohkem venelasi tuleb, seda parem,» ütles Eesti autovedajate assotsiatsiooni juht Toivo Kuldkepp. Eesti vedajate iga Venemaale tehtava veo omahind langeb ligi 3500 krooni võrra, kui venelased oma transiidi Eestisse suunavad. Eesti autovedajad hakkaksid saama senisest rohkem tasuta veolubasid ning ei peaks maksma igakord kaubakoormaga piiri ületades kõrget loamaksu. Praegu saavad Eesti vedajad Vene transpordiministeeriumilt liiga vähe tasuta veolubasid, sest Eesti autovedajate aktiivsus Venemaal ületab venelaste veoaktiivsuse Eestis rohkem kui seitse korda. Möödunud aastal tegid eestlased Venemaale 29 000 reisi, venelased Eestisse vaid 4000 reisi.
Tollimaaklerifirmad on juba alustanud ettevalmistusi, et autovoolu Venemaalt vastu võtta. Eile kohtus tollimaaklerifirma Vellaru juht Vello Arusaar Läti Parex Brokeru Sistema esindaja Andris Lipacisega, et teha koostööd Vene autovedajate ja kaubatellijate teenindamiseks. Lipacis ütles, et ta näeb ette lähiajal Läti sadamatest läbi Eesti Peterburi suunduvate vedude arvu kasvu. «Vene kaubaautodele põleb roheline tuli,» ütles Lipacis. «Mu firma võidab sellest.»
Soome transporditöötajate ametiühing peatas aprilli alguses Helsingi sadamas Vene kaubaautode laadimise, et vähendada Vene vedajate osatähtsust. Praegu veavad 80% kõikidest Soome kaudu Venemaale liikuvaist kaupadest venelased, sest nende teenus on soomlaste omast odavam. Soome vedusid takistab Venemaal kehtiv 38tonnine veoauto täismassi piirang, soomlaste autod on efektiivsuse nimel mõeldud raskemateks vedudeks. Eestis kehtib ELi normi järgi 40t täismassi piirang.
Eile alustasid Soome transpordiministeeriumi esindajad Moskvas Vene autovedajate assotsiatsiooniga läbirääkimisi, et leida kompromiss veomahtude vahekorra muutmiseks ja vedude Balti riikidesse suunamise vältimiseks.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele