Tanel Talve • 11 oktoober 1999

Internetireklaami pakkujad peavad pingutama

Klientide teadlikkuse tõus on tekitanud olukorra, kus lisaks kõige efektiivsemalt mõjuvale bannerreklaamile on vaja ka uusi lahendusi.

- Selekteeriv internetireklaam otsingumootoris. Internetireklaami puhul on üks tugevamaid plusse võimalus minna oma sihtrühmale võimalikult lähedale. Pole ju mõtet raisata reklaamiraha miljoni inimeseni jõudmiseks, kui vajalik osa sellest võib olla mõni protsent.

Ometigi on Interneti puhul võimalik veelgi paremini mõjuda just soovitud inimeste grupile või kasvõi ühele inimesele. Head võimalust selleks pakuvad otsingumootorid.

TELE2 Meedia Grupp on valmis alustama reklaampinna müüki WWW Wärgi otsingumootorit kasutadas. Kliendil on võimalik oma reklaami näidata vaid nendele inimestele, kes vastava teema vastu huvi tunnevad. Näiteks kui otsinguaknasse sisetada sõna «auto», siis ilmub koos vastustega ka autoteemaline reklaambanner. Märksõnu on võimalik määrata ka mitu, mida rohkem neid on, seda kallim on reklaami ühekordse näitamise hind.

Internetis maksab klient ainult selle eest, mitu korda tema bannerit on näidatud, kusjuures see number on väga täpselt teada. Traditsiooniliste turustusvahendite puhul saab reklaamsõnumi sihtrühmani jõudmist hinnata vaid hüpoteetilise arvuga, mis saadakse hilisemate meediauuringute kaudu.

- Otsepostitus internetis. Oma toote või teenusega võib tarbijani jõuda ka elektronkirjade masspostitusega. Maailmas kasutatakse seda võimalust väga aktiivselt, kuid samas on sellise reklaami saamine tekitanud internetikasutajate seas vastumeelsust või isegi viha.

Peamine põhjus, miks sellistesse elktronkirjadesse tõrjuvalt suhtutakse, on selles, et nende sisu ja adressaat on väljunud kontrolli alt.

Nii nagu paljude teiste Eesti arengut puudutavate otsuste langetamisel on ka siin võimalus teiste vigadest õppida. Hetkel valmistutakse Mail.ee süsteemis reklaamsõnumit sisaldavate elektronkirjade käikulaskmiseks. Andmebaasis on ligi 60 000 e-posti aadressi, kelle omanikest on ligi pooled kooliõpilased, 18% tudengid ja 19% spetsialistid.

Lähetatavate kirjade sisu on range kontrolli all, samuti on kavas kõik kirjad välja saata ühesuguse teema pealkirjaga.

Võrrelda võib seda reklaamartiklite või -saadetega traditsioonilises meedias.

- Oma firma sümboolikaga e-kaart. Internetis on üks tähtsamaid teemasid olnud alati meelelahutus kuigi selle osakaal on viimasel ajal langenud. Seega on mõttekas oma turunduskampaaniates ka Interneti pakutavaid meelelahutuslikke tooteid ära kasutada. Peagi hakkab E-Kaart (http://www.ee/ekaart) pakkuma firmadele võimalust paigutada oma sümboolikaga postkaardid teiste kaartide hulka, mida saadavad ettevõtte töötajad aga ka teised E-Kaardi kasutajad firma tähtpäeva, kolimise, uue kontori valmimise vms puhul. Tegemist on jällegi täiesti uue teenusega Eesti internetireklaami turul.

Selekteeritav reklaaminäitamine on asi, mida me oma veebikeskkonnas (online.ee) kindlasti teha tahame. Otsepostitus e-maili teel on hea kanal siis, kui sihtisikud saavad neile saadetavat otsepostitust lubada ja keelata. Vastasel korral on tegu privaatsuse rikkumisega.

Tavalise ebaefektiivse posti kasutamine on kadumas. MicroLink saadab sel aastal jõulukaadid interneti teel.

Vt. ka Suhtumine internetireklaami

Hetkel kuum