Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nissan muutub iiveldamiskindlaks
Taoline avastus tehti Nissani Euroopa Tehnoloogiakeskuses (Nissan European Technology Centre -- NETC) Inglismaal Cranfieldis. Madala sagedusega, tavaliselt 6 Hz sõidumüra tõttu tekib inimese kõhus resoneerimine ning seetõttu võib halveneda tema enesetunne. Et säästa Nissani omanikke edaspidi iiveldusest tekkivatest «metsapeatustest», töötati välja istmematerjal, mis vähendab oluliselt resoneerimist ja sõidumüra edasikandumist sõitjale. Uued istmed neelavad iiveldust põhjustavad helisagedused enne, kui need sõitjateni jõuavad.
Põhjalikult uuriti ka istmekatete vastupidavust. Selleks võtsid insenerid kasutusele teksamaterjaliga kaetud mehaanilise «istmiku», aluseks 70-kilone inimkeha. Testimise käigus suundub «istmik» autoistmele, liigub seal kolm korda edasi-tagasi ning eemaldub istmest. Sama protseduuri korratakse kolme päeva jooksul 15 000 korda järjest, test võrdub autojuhi 32 aasta vältel tehtud tööle- ja kojusõitudega.
Enam kui 6500 inimtöötundi kulutas Nissan müra- ja vibratsiooniallikate likvideerimiseks. Selleks puhuks töötas Nissan välja «tehiskõrvad», mis salvestasid digitaalselt kõik helid, mida inimkõrv ei kuule. Seejärel analüüsiti digitaalseid mõõtetulemusi muusikatööstuses kasutatava tehnoloogiaga.
Ümbritseva mürafooni vähendamiseks on uuel Primeral tehtud enam kui 40 suuremat uuendust, alustades reguleeritavatest vedrustuspuksidest kuni põhjaaluse kivilöögi kaitsekihini, mis summutab sõidumüra lahtisel killustikul. Erilised helikindlad materjalid on paigaldatud esipaneeli taha ja auto lakke. Tulemuseks on see, et kiirusel 100km/h on uue Primera sõidumüra vähenenud 20 protsendi võrra, mootori müratase on aga koguni 45 protsenti eelkäijast väiksem.
Praegu tegelevad Nissani insenerid 2000. aastal tootmisse mineva uue Nissan Almera kallal.
Autor: ÄP