Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ametiautolt 300 kr kuus
Rahandusministri nõunik Terko Jakobson ütles, et ametiauto maksustamisväärtus erisoodustusena jääb 500--600 krooni vahele kuus, tulu- ja sotsiaalmaks sellelt on kokku umbes 300 krooni.
Seni on ministeerium arutanud ka suurema, kuni 1500 kroonini ulatuva erisoodustussumma kehtestamist, millelt oleks riigimaks kokku 900 krooni kuus ehk üle 10 000 krooni aastas.
Jakobsoni sõnul jääb eraauto kasutamise maksuvaba hüvitus senisele 500 kroonile kuus või suureneb õige vähe. Maks kehtib ühtlasena nii eraettevõtteile kui riigiasutustele ning sõiduautoga era- või ametisõitudel tegelikult läbitud kilomeetreid ei hakata mõõtma.
Eesti ettevõtetel ja asutustel on autoregistrikeskuse andmeil 58 000 sõiduautot, suurem osa neist erasektoris. Kõigi nende maksustamisel korjab riik umbes 200 miljonit krooni aastas.
Praegu võidab uue sõiduauto kasutusrendi korral ettevõte võrreldes eraisikuga, sest saab tagasi käibemaksu liisingmaksetelt. Uuel aastal väheneb see võit erisoodustusmaksu võrra.
«Selline summa veel tõmblema ei pane,» ütles OÜ Orbital Vox Stuudiod juhataja Uku Toomet 300kroonisest kuumaksust kuuldes. Tema ettevõttel on üks sõiduauto, oma sõitudeks kasutab ta ka eraautot.
Terko Jakobson ütles, et erisoodustuse määramise korra peab rahandusminister Siim Kallas oma määrusega kinnitama veel käesoleva aasta jooksul, kuigi praeguseks ei ole see veel täielikult valminud.
«Probleem on selles, et erisoodustusena kasutatavailt ametiautodelt ei maksta üldse makse,» ütles Jakobson.
«Ilma erisoodustusmaksu sisseseadmiseta ei saa kaotada ettevõtte tulumaksu. Ettevõtja tulumaks ei kao, tema kui üksikisik peab seda ikka maksma. Ja kui ta palgale lisaks saab muid hüvesid, näiteks kasutab ametiautot isiklikuks otstarbeks, siis on loogiline, et see kuulub maksustamisele,» ütles rahandusministri nõunik Daniel Vaarik septembris. Ta lubas siis, et erisoodustusmaksu kehtestamist arutatakse põhjalikult ka ettevõtjatega.
Eilseks ei olnud ministeerium kavandatava maksu suurust ja muid olulisi külgi veel avalikustanud. Vaarik ütles eile, et maksustamise põhimõtted olid siiski ettevõtjate esindajatega läbi räägitud.
«Ma möönan, et see on ülilühike periood, mis koostamise ja vastuvõtmise vahele jääb. Rahandusministeerium lubas eelnõu näidata niipea, kui see valmib,» märkis kaubandus-tööstuskoja peajurist Reet Teder.
Ka senised maksuseadused näevad ette kohustuse tasuda ametiauto erasõitudeks kasutamise eest maksu, kuid tegelikkuses on puudunud toimiv mehhanism selle sissenõudmiseks.