10. jaanuar 2000
Jaga lugu:

Kas toetate Võru maavanema reformikava?

Kui arvestada kõiki kulutusi, mis kolme erinevat maakonda üleval peab, siis on see kahtlemata õige idee.

Samas on ebaselge, mida see võib endaga kaasa tuua, näiteks milliseid struktuurimuutusi. Inimesed on pikka aega maakondade erinevates struktuurides töötanud ja neil oli seni kindel töökoht, mis nüüd võib ära kaduda. Riik peab maksma välja kompensatsioonid ja kas riik on praegu nii rikas, et suudab kõik koondamisega seotud kompensatsioonid täna välja maksta.

Pikemas perspektiivis on see aga õige otsus ja ma isiklikult toetan seda ideed ning olen seda öelnud ka Lepiksonile.

Mina isiklikult seda ideed ei toeta. Ma ei näe, et see samm tooks mingit suurt kasu. Kindlasti on võimalik maakonnatöötajate arvu vähendada ja kui sellest kandist vaadata, siis võib selline areng tunduda positiivne. Teistpidi toob selline liitmine kahju, sest maakond läheb liiga suureks ja nii võib asjaajamise kiirus kannatada.

Kui liitmisega kaasneb omavalitsuse haldussuutlikkuse kasv, siis olen kahe käega poolt, aga ma väga kardan, et seda ei kaasne. Osa piirkondi jääb endiselt ääremaaks, millega ei ole aega ning võimalik tegelda ja sellepärast ma kahtlen Lepiksoni idee kasulikkuses. Praegu on inimesed võimule lähemal ja seetõttu maakonna- ning omavalitsusjuhid nende eest ka seisavad.

Minu arvates me selle haldusreformiga kiirendame veelgi maaelu hävitamist. Kas on parem, kui osa Valgamaa kaugemate piirkondade elanikke peab hakkama oma asju Võrus ajamas käima.

Praegu on veel noori, kes peavad talu, aga kui nüüd peab hakkama Pukast käima Võrus asju ajamas, samas kui Pukast Tartu on ainult 50 kilomeetrit, siis oleks see karuteene maaelanikele. Eriti vanemale elanikkonnale. Sellepärast ma ei kiirustaks kolme maakonna liitmisega ja istuksin veel maha, et see idee korralikult läbi mõelda. Näiteks liitusid Otepää linn ja vald ning ma küll ei ütleks, et haldussuutlikkus oleks kasvanud.

Probleem on heade omavalitsusjuhtide puudus. Kui liitumisega paraneks ka kohalike omavalitsusstruktuuride juhtimine, siis oleks liitmine kasulik. Praegu ei julge omavalitsusjuhid oma alluvatelt midagi nõuda, kartes, et järgmistel valimistel see alluv ei hääleta enam tema poolt. Probleem ei ole mitte maakondade ja valdade arvukuses, vaid nende nõrgas juhtimises.

Jaga lugu:
Hetkel kuum