Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ekspordiagentuur jagab tasuta teavet
Õige ja ajakohase informatsiooni omamine on väga oluline eeldus edukaks majandustegevuseks. Suurt hulka teabest, mida ettevõtjad ekspordi alustamiseks ja arendamiseksvajavad, on võimalik leida Ekspordiagentuuri andmebaasidest.
Kui ettevõtjal on soov alustada eksporti ja ta alles valib sihtturgu või soovib juba konkreetse sihtturu kohta täpsemat informatsiooni, soovitan välisriikide infobaasi. Nimetatud baas on linkide kogum internetis olevatest allikatest riikide kaupa. Iga riigi kohta on linke järgmiste teemadest: üldinfo, majandus, kaubandus, statistika, ettevõtted, kollased leheküljed jm. Infobaas asub aadressil
www.export.ee/est/VIB/Infobaas.html.
Ekspordiagentuuris on paberkandjal saadaval ka valik juhistest, kuidas konkreetsele turule siseneda. Näiteks saab Ameerika puhul täpselt teada, kuidas on kõige parem turustada kaupa riigis, kus elatustase on väga kõrge, kaubanduspartneri usaldust näitab eriala- või kaubandusliitu kuulumine ning firma kodulehekülje ja e-posti aadressi olemasolu ja kasutamine suhtlusvahendina on määrava tähtsusega. Lisaks sellele saab näpunäiteid, kuidas uurida Ameerika importööri tausta ning ülevaate impordipoliitikast ja tariifidest.
Soovi korral on võimalik tarkvara abil testida ettevõtte ekspordivalmidust. Vastavad allikad on kogutud peamiselt internetist.
Ettevõtja saab enese ekspordi valmidust testida näiteks Kanada ettevõtete informatsioonikeskuse koduleheküljel
www.strategis.ic.gc.ca/SSG/sc01304e.html.
Sihtturu esmase kindlaks määramise järel on kasulik sellega turu-uuringutele tuginedes põhjalikumalt tutvuda. Ekspordiagentuuri vahendusel on võimalik:
- tutvuda turu-uuringute andmebaasidega, mis sisaldavad infot avaldatud turu-uuringute ja nende tellimise kohta;
saada kontakte turu-uuringute koostajate kohta;
tellida vastavatest andmebaasidest juba olemasolevaid sobivaid uuringuid ja ülevaateid.
Turu-uuringute hind võib väiksemate ettevõtete jaoks liiga kalliks osutuda ? maksumus võib ulatuda sadadesse tuhandetesse kroonidesse. Kulutuste vähendamiseks on soovitav erialaliitude kaudu otsida teisi samast uuringust huvitatud ettevõtjaid.
Enne ekspordi alustamist on oluline koguda informatsiooni ka maksude kohta. Ekspordiagentuurist saab teavet mitmete riikide tollitariifidest. Vastavat infot väljastab Ekspordiagentuur ka e-posti teel. Päringu esitamiseks peab teadma eksporditava toote HS-koodi (rahvusvahelises kaubanduses kasutatavat kaupade kirjeldamise koodi), mille leiab näiteks tolliameti koduleheküljelt (
www.customs.ee). Tollitariifide avaldamise teenus on ettevõtetele tasuta.
Pärast sisenemise strateegia välja töötamist on mõttekas uurida järgmisi reklaamikanaleid:
- erialaajakirjad (sh rahvusvahelises ajakirjanduses avaldatud artiklid valdkondade kaupa);
nimekiri interneti lehekülgedest, millel on võimalik ettevõtte pakkumisi avaldada;
ettevõtte andmete avaldamine Eesti eksportööride andmebaasis (
www.eksport.ee);
importööride nimekirjad.
Ekspordiagentuuris on võimalik kasutada ka erinevaid kaubandusstatistikat sisaldavaid andmebaase. Sektorspetsiifilise (puidutööstus, masinaehitus, infotehnoloogia, kalatööstus) teabe leidmisel abistavad ettevõtjaid Ekspordiagentuuri projektijuhid.
Välisturu kohta käivat informatsiooni võib küsida ka riikide majandus- ja kaubandusesindajatelt.
Välisministeeriumi koduleheküljel (
www.vm.ee) leidub eksportööridele kasulikku teavet järgmistes valdkondades: Eesti majandusdiplomaatide koordinaadid, strateegiliste kaupade ekspordi kontroll, majandusülevaated.
Leidmaks vastuseid spetsiifilistele küsimustele ja soovides tutvuda erinevate allikatega saavutab ettevõtja parimaid tulemusi, kui ta:
- tuleb Ekspordiagentuuri vastavate võimalustega tutvumiseks ise kohale, sest kohapeal saab ettevõtja enese soove kõige paremini selgitada ? õige teabe kättesaamine oleneb sageli päringu esitamise oskusest;
aja kokkuhoiu mõttes püstitab eelnevalt konkreetsed eesmärgid, täpsustab maad ja eksporditavad tooted, mille kohta informatsiooni soovib;
on eelnevalt selgitanud eksporditavate toodete HS-koodid (tolliameti koduleheküljelt).
Ekspordiagentuuri infoteenused on ettevõtetele tasuta, välja arvatud juhud, kui tekib vajadus tellida tasulist lisateavet, näiteks turu-uuringuid. Informatsiooni hankimiseks kuluv aeg on päringust olenevalt paar minutit kuni paar päeva.
Autor: Lea Kroonmann