Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autokütus Euroopa kontrolli alla

    ?Ilma Kütuse Ümarlaua saadetud kirjata poleks kütuseturu seire küsimus nii kiiresti päevakorda tulnud,? ütles seire projekti välja töötava Eesti Keskkonnauuringute Keskuse OÜ tegevdirektor Enn Otsa. ?Euroopa Liidule oleksime pidanud hakkama aru andma varem või hiljem.?
    See tähendab, et Eestil tuleb luua riiklik bensiini- ja diislikütuse kvaliteedi kontrollsüsteem, määrata analüüse tegevad laborid ja akrediteerida määramismeetodid.
    Euroopa Liitu esitatava aruandlusele suunatud kütuseturu seire võiks Otsa hinnangul Eestis käivituda esialgsel kujul juba järgmisel aastal. Aastal 2003 toimiks seire täielikult.
    Seire on suunatud mootorikütuse keskkonnaalastele aspektidele, aga selle käigus analüüsitavad omadused on olulised ka automootori töö seisukohalt. Nii määratakse bensiinide puhul teiste näitajate hulgas oktaanarv, mis energiaturu inspektsiooni peadirektori asetäitja Margus Kasepalu sõnul on praegu üks probleemsemaid näitajaid, diislikütuse puhul aga tsetaanarv, mida tänaseni on määratud väljaspool Eestit.
    Euroopa Liitu ei huvita üksikud kütusemüüjad, vaid olukord kütuseturul tervikuna. ?Riik peab deklareerima, et kontrollib turu olukorda,? ütles Enn Otsa. ?Kuidas see kontroll tagatakse, on juba riigi mure.?
    Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu juhatuse esimehe Jaak Uudla hinnangul on mootorikütuse jaemüüjad Eestis juba kontrolli alla saadud. ?Küsimus on, kuidas hulgimüüjaid kontrollida, kütuse nn pime liikumine lõpetada,? ütles ta. ?Tihtipeale on ebakvaliteetset kütust müünud jaemüüja lihtsalt hulgimüüja ohver.?
    Kütuseturu kontrolli alla saamine on Uudla sõnul seotud ka kütuste segamise lõpetamisega Eestis. Viimast peab vajalikuks ka keskkonnaministeerium, tuues põhjuseks, et näiteks mootorikütuse väävliühendite sisaldus on osutunud lubatust kõrgemaks.
    ASi Fakto Mustamäe Auto juhataja Aimar Luki sõnul kajastab Eestis müüdava kütuse kvaliteeti tõsiasi, et diislikütuse madal tsetaanarv ja tahma teket soodustav kütuse koostis ei luba ka uutel veoautodel tehnilist ülevaatust läbida. Juhul kui Eesti hakkaks kütuseseire tegemisel järgima Euroopa Liidu norme, tähendab see kahesaja kütuseproovi analüüsimist aastas, mis oleks kaks korda rohkem, kui teeb praegu kütuseturu järelevalvaja energiaturu inspektsioon.
    Keskkonnauuringute Keskuse asedirektori Margus Körti sõnul on praegu välja öeldud kakssada proovi esialgne number. ?Kui Euroopa Liit leiab, et meil on müügil nii palju eri marki kütuseid, võib ta paluda seda arvu ka suurendada,? sõnas ta.
    Praegu kulutab energiaturu inspektsioon sajale proovile umbes 500 000 krooni. Seega kuluks Euroopa Liidule aru andmiseks mõeldud analüüsideks ca miljon krooni aastas.
    Plaanitavad proovid jaguneksid võrdselt suve ja talve ning bensiini ja diislikütuse vahel, proove on kavas võtta erineva läbimüügiga tanklatest.
    Euroopa Liidu transpordi, keskkonna ja energia alakomitees esitatud küsimused Eesti kütuseturu olukorra kohta on adresseeritud Euroopast Eesti keskkonnaministeeriumile, mis tõenäoliselt tähendab, et seni mootorikütustele kvaliteedinõudeid kehtestanud ja turu järele valvanud majandusministeerium annab vähemalt osa oma rollist ära.
    Kes seirega edaspidi tegelema hakkab, on veel lahtine. Enn Otsa näeb ühe võimaliku seire tegija ning kütuseproovide analüüsijana Keskkonnauuringute Keskust. Selleks tuleks aga lõpule viia sealse kütuselabori sisustamine, näiteks muretseda oktaanarvu ja tsetaanarvu määramise seadmed. Kuna keskuse omanik on Eesti riik, võib kütuseseireks vajalike seadmete ostmisel loota ka Euroopa Liidu rahatoele.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.