?Kui sarkastiliseks minna, võib öelda, et Harju liinide teenindamiseks üliodavad pakkumised teinud Taisto Bussid sõidavad õhu ja armastusega,? ütles neid liine praegu sõitva ASi Harju Maaliinid juhatuse esimees Tarmo Olgo.
Olgo sõnul saab teha kindlasti odavama pakkumise, kui Harju Maaliinide pakutud 10 krooni ja 44 senti liinikilomeetri kohta, mitte mingil tingimusel aga niisugust, nagu Taisto Busside pakutud 3,59?3,63 krooni.
Ebareaalseks peab Taisto Busside pakkumist ka Ida-Harjumaa suuna liinide teenindamiseks 8,85kroonise liinikilomeetri hinna arvestanud ASi Sebe juhatuse esimees Toivo Leht. ?Kolm ja pool krooni kilomeetri eest kuulub utoopia valdkonda,? sõnas ta. ?Ei ole võimalik, et ühe firma kohta majandusseadused ei kehti.?
ASi Taisto Bussid asedirektori Riho Kartau hinnangul polnud aga nende pakutud hind niivõrd madal, kui konkurentide oma kõrge. ?Mul jäi teiste pakkumisnumbreid kuuldes suu lahti,? ütles ta. ?Oleme ka varem taolistel riigihangetel osalenud ja seal pole pakutud liinikilomeetri hinnaks mitte 10, vaid 5 ja 6 krooni.?
Kartau sõnul teeb Taisto Busside pakkumise madalaks asjaolu, et tegemist on nn sissesõitnud liinidega. ?Seega pole endal vaja jalgratast leiutada,? rääkis ta. ?Siin pole muud, kui buss sõitma ja rahvas peale.?
AS Taisto Bussid tegi madalaima pakkumise kõigil kolmel riigihankekonkursil oleval sõidusuunal, kokku 36 liinil. Ühel kolmest sõidusuunast, 14 liiniga Ida-Harjumaa suunal pakkus Taisto Bussid liinikilomeetri hinnaks 3 krooni 63 senti. Samal suunal odavuselt järgmise pakkumise teinud AS Temptrans pakkus hinnaks 6,49 krooni, MTG Vooremaa 8,00, AS Sebe 8,85, AS Harjumaa Liinid 10,44 ja Tallinna Autobussikoondis 10,56 krooni.
Lisaks nendele ettevõtetele kvalifitseerusid hankele AS H-Liinid ja OÜ Bussipartner. Konkursi võitja suhtes teeb komisjon otsuse tõenäoliselt reedeks. Edukaks tunnistatud pakkujal on õigus reisijateveo toetusele, mille suurus jääb aastas 16?17 miljoni krooni piiresse.
Kui suurt kasumit riigi doteeritavate Harjumaa liinide teenindamine tuua võiks, keeldusid pakkujad kommenteerimast. Arvestades aastas teenindatavate liinikilomeetrite arvuks 3,5 miljonit ja liinikilomeetri käibeks 12 krooni, on tegemist umbes 40 miljoni kroonise aastakäibega.
Juhul kui Taisto Bussid konkursi võidavad, võivad Harju Maaliinid ilma jääda 36 liini teenindamise õigusest. ?Samas jäävad meile 15 liini, mille teenindamiseks dotatsiooni ei maksta, ka on meil mitmeid kaugliine,? ütles ettevõtte juht Tarmo Olgo.
Taisto Busside aastakäibe kasvataks liinikonkursi võit aga kahekordseks, kinnitas Riho Kartau, kelle sõnul ollakse võiduks ka valmis. ?Meil on busside muretsemiseks head partnerid Rootsist ja Saksamaalt,? lausus ta. ?Ja erinevalt praegu Harjumaa liinidel sõitvatest bussidest paistavad meie busside klaasid läbi.?
Taistol on maakonnaliinide teenindamise kogemus Viljandimaalt, kus sõidetakse kolmandikul liinidest ja kasutatakse selleks kahtteist bussi. Tallinna ümbrus on Kartau sõnutsi firmale tuttav tänu viiendat aastat tehtavatele juhuvedudele ning Tallinnast lähtuvate linnadevaheliste liinide teenindamisele.
Samas on Taisto nõunik Tajo Salus tunnistanud ajalehele Postimees, et ettevõte on sattunud maksupolitsei uurimise alla ja tema arengus on olnud ebapuhtaid etappe. Viimaseid põhjendas Salus väitega, et varakapitalistlikus ühiskonnas on esialgu aktsepteeritud peaaegu kõik töömeetodid.
Maakonna liinivedude riigihanke aastatel 2002?2006 kuulutas Harju maavalitsus välja eelmise aasta 16. oktoobril. Maavalitsuse nõude kohaselt peab pakkujal olema vähemalt kolmeaastane regulaarse reisijate liiniveo kogemus ning aktsia- või osakapitali suurus vähemalt miljon krooni.
Seotud lood
Küberründed sagenevad
Viimastel aastatel on pangateenused liikunud hoogsalt digilahenduste suunas. SEB ettevõtete segmendijuhi Maarja-Maria Aljase sõnul kasutab juba pea pool äriklientidest lisaks internetipangale ka mobiilipanka ja erinevaid pangaliideseid.