Kui Harjumaal Kiiul tegutseva ettevõtte Kiiu Metall juhataja Margus Soom sõlmis Sauel tegutseva uksi müüva ja paigaldava firmaga OÜ Rotos Doors möödunud aasta augustis lepingu tootmishoonele lükandukse paigaldamiseks, ei osanud ta arvata, et leiab end pool aastat hiljem ajalehes avaldatavast võlgnike nimekirjast.
Margus Soomi sõnul ei pannud ta esialgu tähelegi, et on sattunud Mentor Inkasso võlgnike nimekirja, ning märkas seda siis, kui ta tähelepanu sellele juhiti. Kontakti võtmisel inkassofirmaga selgus, et võlgnike hulka oli teda toonud avaldus samalt firmalt, kes lükandukse paigaldas. Tõepoolest, firma poolt esitatud arve on veel maksmata, kuid selle põhjus oli lihtne: Soomi hinnangul ei olnud tööd tehtud kvaliteetselt ning ka pärast esmast vigade kõrvaldamist ei ole uks siiani külma- ega tuulekindel.
Rotos Doorsi esindaja Andres Tiksi sõnul on aga olukorras süüdi hoopis Margus Soom, kellega tehtud algsed kokkulepped ei püsinud.
Katse olukorda inkassofirmas selgitada lõppes keeldumisega ning Margus Soomi kui võlglase nimi avaldati ka teist korda ajalehes võlgnike nimekirjas. Inkassofirma ainus soovitus oli: makske võlg ära.
Võlgade sissenõudmisega tegeleva Julianus Inkasso juhataja Jaanus Laidvee sõnul on sellisel juhul, kui inimese või firma nimi sattunud võlgnike nimekirja, kaks võimalust edasiseks käitumiseks: proovida jõuda inkassofirmaga kokkuleppele või siis pöörduda oma õiguste kaitseks kohtu poole.
"Lihtsam on sellisel juhul siiski alati proovida jõuda kokkuleppele inkassofirmaga, tutvustades seejuures neile kõiki asjaga seotud dokumente," kinnitab Laidvee. "Alles seejärel saab ettevõte otsustada, kas tegu oli põhjendatud või põhjendamatu sattumisega võlgnike nimekirja." Kui aga inkassofirmaga kokkuleppele ei jõuta, tuleb oma õiguste kaitseks pöörduda kohtusse, see aga tähendab täiendavat aja- ja rahakulu.
Jaanus Laidvee sõnul tuleb selliseid juhuseid, kus keegi on asjatult võlgnike nimekirja sattunud, ette üldiselt harva. "Julianus Inkasso tegevuse puhul meenub mulle vaid kaks sellist juhtumit, ning mõlemal korral avaldasime me ka vastavasisulise vabanduse," lisab ta. Laidvee hinnangul on sellistes olukordades mõistvalt ja õigesti käitumine ka oluline just firma enda maine seisukohalt.
Suuremaid probleeme on inkassofirmadel siiski tavaliselt hoopis inimestega, kes ei soovi oma võlgu ära maksta. "Tavaliselt hakatakse maksmisega venitama, esitatakse asjasse mittepuutuvaid dokumente ning püütakse olukorda ajada võimalikult keeruliseks," kinnitab Laidvee oma kogemustele toetudes. "Teine võimalus on, et maksmisest hoitakse lihtsalt kõrvale."
Margus Soomi sõnul soovib ta koostöö jätkumist, kuid vaid siis, kui inkassofirma tema ees vabandab, OÜ Rotos Doorsi esindaja Andres Tiksi sõnul tahavad nad aga enne tööde jätkumist saada kindlust, et siiani maksmata arve saab tasutud.