Tollipiiri ületamist käsitlev riigikohtu määrus rõõmustab sadu Kagu-Eesti mehi, kes saavad elatist või lisatulu, tuues sõiduauto paagis Venemaalt maksuvaba bensiini või diislikütust ning teenides seda müües liitrilt 2,5?3 krooni, kahandades tanklapidajate käivet vähemalt kolmandiku võrra.
Määrus väidab, et tolliseadus ei piira isikliku sõidukiga tollipiiri ületamiste arvu kalendripäeva jooksul, tõdedes, et sõiduki kasutamine ilma kütuse ja õlita pole võimalik.
Kui ulatuslikuks aastas kümnetesse miljonitesse kroonidesse ulatuv kütuseäri määruse toel paisuda võib, ei soovinud Kagu tolliinspektuuri juhataja Johannes Männiste ennustada. ?Oma piiri seab ületuse aeg,? sõnas ta. ?Kui kütuse toojad piiripunktid ummistavad, reguleerib see asja juba ise.?
Kindlasti raskeneb aga tavakodanike piiriületus. ?Praegugi ulatuvad järjekorrad piiril nädalavahetustel 2?3 tunnini,? rääkis ta. ?Enne, kui eeskirju karmistati, käisid mõned mehed aga kütust toomas kuni 18 korda päevas.?
Kannatajate hulk pole siiski suur. Kütuseäriga on seotud umbes 90 sõiduautoga piiriületajatest. ?Samad inimesed käivad kuude lõikes kümneid kordi üle piiri,? rääkis Männiste. Ainuüksi märtsis sõitis Koidula ja Luhamaa kaudu nii Eestisse kui Eestist välja umbes 12 000 sõiduautot ehk keskmiselt 400 autot päevas.
Tolli senised pöördumised maksuameti, politsei, tarbijakaitse ja päästeameti poole pole tulemusi andnud. ?Meie ise saime seni jälgida vaid seda, et vedajad peaks kinni ööpäevas lubatud normist, auto kütusepaagi täiest ja kümnest liitrist kanistris,? lausus Männiste.
Võru politseiprefektuuri juhtivkonstaabli Ellen Kiilo sõnul pole politsei omavolilisi kütusemüüjaid vastutusele võtnud. ?Me ei ole seda prioriteediks pidanud,? sõnas ta. ?Ebaseaduslikult müügikohalt on neid küll ära aetud, nagu piima- ja munamüüjaidki.?
Kiilo sõnul ei saa nad teha ka kontrolloste nagu viina puhul. ?Kelleltki ebaseaduslikult bensiini ostes paneksime me ju ise selle inimese seadust rikkuma,? rääkis Kiilo. ?Teiste moodustega on aga ostu-müügitehingu tuvastamine raske. Öeldakse lihtsalt, et kas ma ei või vanale tuttavale kütust anda.?
?Tulu tuleb maksustada,? sõnas maksuameti peadirektori asetäitja Vahur Kivistik. ?Küsimus on vaid tuvastamises, kui palju kütust on müüdud ja millist tulu saadud.?
Kivistiku sõnul tuleb probleemile leida õiguslik lahend, ta loodab tolli ja maksuameti esindajate kohtumisele mai algul. ?Riiki toodav kütus on põhimõtteliselt tolli rida,? lausus ta. ?Maksuamet võib kütusemüüjatega ka ise rohkem tegeleda, aga jõud, mis kulutatakse ja tulemus, mis saadakse, ei pruugi olla tasakaalus.?
Füüsilisest isikust ettevõtja Koit Soe, kelle juhtumist lähtudes riigikohus 25. aprillil määruse tegi, oli rahul. ?Praegu liigun Eesti ja Venemaa vahet küll vähe, ootasin määrust rohkem õiguse pärast,? sõnas ta.
Tolli nähtud Koit Soe rikkumine leidis aset 8. veebruaril 2001 ja seisnes selles, et tulles oma sõiduautoga ühe kalendripäeva jooksul kahel korral Luhamaa tollipunkti kaudu Eestisse, tõi Soe tolliterritooriumile lubatud piirnorme ületava koguse mootorikütust ja -õli. ?Minu auto peeti õhtul tollis kinni ja mul lubati edasi sõita alles pärast südaööd,? rääkis Soe. ?Samas ootasid mu töömehed metsas, et neile tööpäeva lõpul järele läheksin.?
Soe sõnul polnud tema Venemaa-sõitude eesmärk kütus. ?Minu ärisidemed nõudsid ka mitu korda päevas Pihkvas käimist,? rääkis ta. ?Aga loomulikult ei naasnud ma tühja paagiga, andsin kütust ka isale.?