Läti suurima naftaterminaali Ventspils Nafta aktsionärid soovivad 2002.aasta lõpuks maha müüa 51% aktsiatest vene naftakompaniile.
See võib parandada sadama finantsolukorda, mis on kõikuma löönud vene naftatransiidi vähenemise tõttu. Kõige tõenäolisemateks ostjateks peavad analüütikud Jukost, Lukoili ja Transnefti, kirjutab Vedomosti.
Ventspils Nafta, mis on Ventspilsi sadama põhiline naftaterminaal, võib läbi lasta aastas 16 mln tonni naftat ja 12 mln tonni naftatooteid. 2001.aastal läbis terminaali 14-15 mln tonni naftat, 2002.aastal oodatakse kuni 9 mln tonni.
47,87% Ventspils Nafta aktsiatest kuulub Latvijas Naftas Tranzits"ile, mis ühendab ekspediitorfirmasid ning nafta- ja naftatoodete transpordifirmasid. 42,68% terminaali aktsiatest kuulub Läti valitsusele, 5% sellest paketist on reserveeritud Läti investoritele ja peab maha müüdama aasta lõpuks.
Agentuur Seanews teatas eile, et Ventspils Nafta aktsionärid on sunnitud pidama läbirääkimisi 51% terminaali aktsiate müügist kriitilise olukorra tõttu, mis on tekkinud vene naftatransiidi vähenemise tõttu.
Vene transpordimonopol Transneft, mis ole ei suutnud saada kontrolli Ventspilsi üle, vähendas aprillist tarneid, põhjendades sead tehniliste põhjustega.
Agentuuri teatel võib aktsiaportfelli omanik selguda aasta lõpuks.
Ventspils Nafta ametlikud esindajad ei kommenteeri teadet kuidagi. Vedomostile ütles Petroleum Argus ekspert Mihhail Perfilov, et läbirääkimised Ventspils Nafta aktsiate müügi ümber käivad juba mitu kuud. Perfilovi sõnul on kompanii finantsolukord järsult halvenenud - ainuüksi augustis läbis terminaali vaid 445 000 tonni naftat, mis on kolm korda väiksem selle läbilaskevõimest. Kusjuures tegemist oli väävlirikka odava naftaga.
Perfilovi arvates peaks Ventspils Nafta ostust esmajärjekorras olema huvitatud Jukos, Transneft ja Ventspils Nafta suurim klient Tatarstani Tatneft. Tõsi küll, viimasel pole tõenäoliselt vabu vahendeid terminaali ostuks.
Ühe suure merelaevanduskompanii tippjuht hindab Ventspils Nafta väärtust 100 mln dollarile, kuid lisab, et tema venelaste asemel seda ei ostaks. Milleks Ventspils, kui Lukoil võib praktiliselt sama raha eest ehitada oma naftaterminaali Võssotskis ja on olemas Primorsk, mille võimsusi planeeritakse suurendada 60 mln tonnile aastas. Lätlased oleks pidanud varem müüma, arvab ta.
Tema sõnul on Ventspils Nafta omanike soov kiiresti aktsiad ära müüa seotud hiljutise Läti Merelaevanduse kontrollpaketi ostmisega enam kui 60 mln dollari eest.
<#Vedomosti=http://www.vedomosti.ru/stories/2002/09/19-56-01.html>