Järgmisel nädalal saadab teede- ja sideministeerium eelnõu justiitsministeeriumisse kooskõlastamisele.
Seni üksnes raudtee manööverdusteenust pakkuv AS Skinest Projekt valmistub konkureerima kogu siinset raudteeturgu valitsevate Eesti Raudtee ja Link Oil Eestiga, sest uus raudteeseaduse eelnõu kohustab raudtee läbilaskevõimet jagama kõikide soovijatega, ütles eile ettevõtte juhataja Oleg Ossinovski.
?Mitmed transiidifirmad valmistuvad Eesti raudteeturule sisenemiseks ning selles konkurentsiolukorras eelistan täpseid kavatsusi saladuses hoida,? rääkis Ossinovski.
Skinestile kuulub üks magistraalvedude vedur, mida ettevõte rendib Link Oilile.
Praegu kohustab seadus Eesti Raudteed üksnes viiendikku oma läbilaskevõimest konkurentidega jagama.
Uus seadus võtab läbilaskevõime jagamise õiguse ettevõttelt ära, andes selle loodavale raudteeinspektsioonile, ütles teede- ja sideministeeriumi juriidilise osakonna juhataja Eva Vanamb. ?See on Eesti Raudteele valus seadus,? lausus Vanamb. ?Eesti Raudtee peab hakkama võrdselt teiste operaatorfirmadega läbilaskevõime pärast konkureerima.?
?Uus seadus läheb konflikti Eesti Raudtee erastamislepinguga,? ütles ettevõtte üks omanikke Guido Sammelselg. ?Kuid ma rõhutan, et see on alles eelnõu, millel pole veel seaduse jõudu.?
Raudteeseaduse eelnõu on põhiseadusevastane, sest piirab Eesti Raudtee õigust oma omandit vabalt kasutada, ütles ettevõtte peajurist Virkko Valge.
?Eelnõu aeglustab Euroopa Liidu direktiividega põhjendades otseselt ettevõtja majandustegevust ning annab haldusorganile suvaotsustusõiguse,? lausus Valge. ?Leiame, et tegemist on küsimusega, kuhu haldusorgan ei peaks sekkuma.?
Peterburi raudteefirma Link Oil on raudteeseaduse eelnõu paremaks tundmaõppimiseks vene keelde tõlkinud, sest on huvitatud oma tegevuse laiendamisest Eestis, ütles ettevõtte Eesti filiaali juhataja Oleg Antipov.
Transiidiettevõtete Assotsiatsioon soovib raudteeseaduse vastuvõtmist pidurdada kuni järgmise Riigikogu kooseisu kokkukutsumiseni, sest peab eelnõu sobimatuks, ütles assotsiatsiooni tegevjuht Andrus Kuusmann, kes on eesti Raudtee nõukogu liige. ?Soovime, et päevakajalised probleemid ei sunniks uut seadust liiga kiiresti vastu võtma,? rääkis Kuusmann. ?Kahtlen, et praegusel kujul oleks seadus rakendatav.?
Tänavu kaheksa kuuga veeti Eesti raudteedel 27,9 miljonit tonni kaupu. Eesti Raudtee vedas 21,3 mln tonni, Link Oil 6,6 mln tonni, mis on rohkem kui kolmandik vedude kogumahust. Lõviosa moodustasid 23,8 miljoni tonniga transiitveod, mis suurenesid mullusega võrreldes 15 protsenti.