Erik Samel • 27 oktoober 2002

Kaoseks saab valmistuda

Kuigi paljudeks sündmusteks ei saa ettevõtja täpselt valmistuda, saab ta oma organisatsiooni panna tööle nii, et muutuse toimumisel ollakse valmis kiiresti reageerima.

Juhtimise kuukirjale intervjuu andnud Margaret Wheatley on veendunud, et kangelase tüüpi liidrite aeg on möödas. Uut tüüpi liidri iseloomustamiseks kasutab ta seni veidi harjumatut terminit võõrustaja. Selline liider peaks olema oma töötajate suhtes sama vastuvõtlik kui peoperemees oma külaliste suhtes.

Isegi demokraatliku juhtimisstiili pooldajatele võib selline võrdlus esialgu tunduda ülepingutamisena. Sisuliselt on aga tegemist liidriga, kes on suutnud oma alluvad kaasata firma arendamisele. Ootamatu olukorra tekkides on sellised töötajad valmis loovalt käituma, mitte ootama, kuni liider on neile oma targad juhtnöörid esitanud. Selleks ajaks võib olukord olla juba lootusetult kontrolli alt väljunud.

Kuna firmad puutuvad järjest sagedamini kokku muutustega, mille üle neil vähimatki kontrolli pole, muutub üha olulisemaks sellistele muutustele adekvaatselt reageerida oskavate töötajate olemasolu. Seejuures on vähe, kui liider enda poolt kõik teeb ? suhtumise muutmiseks peavad valmis olema ka töötajad, kellest paljud on juba aastakümneid harjunud vaid käske täitma. Kõik saab alguse sellisest organisatsioonikultuurist, mis liidri ja töötaja arengut soodustab.

Hetkel kuum