Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Väikesed bensiinimüüjad suretatakse välja
Suured kütusefirmad alustasid juba ammu tõhusat lobitööd bensiini 95 vastu. Tanklaketid Eesti Statoil, Neste Eesti, Hydro Texaco ja Shell nõudsid mais oma ühises märgukirjas majandusministeeriumile, et bensiin 95 olgu aasta lõpuks kadunud ja seda asendagu 95E. Millest suurtegijate eriline vaen bensiini 95 vastu?
Põhjusi võib olla mitu, kuid neist kaks on päevselged. 95 maksab 95E-st keskeltläbi 60 senti vähem. Siililegi selge, et seepärast meeldib 95E bensiinimüüjale rohkem. Teiseks tähendab 95st lahtisaamine sortimendi ahenemist, seega siis töö lihtsustumist ja bensiinijaama kütusetankide otstarbekamat kasutamist, see on aga kokkuhoid. Meist palju rikkamates Euroopa riikides müüakse tänaseni ka odavamaid bensiine, mis ei vasta euronõuetele. Vaene Eesti, kes alles koputab eurouksele, tahab juba enne nõutud aega rikaste ja ilusate peeneid kombeid külge võtta.
Majandusministeerium andis armu 1. jaanuarini 2004 bensiinidele 80 ja 92, sest Eestis on kümneid tuhandeid väga vanu autosid, mille jaoks on 95E liiga kõrge oktaanarvuga kütus. Tegelikult on asi ses, et bensiini kogukäibest langeb 80 ja 92 arvele mahuliselt vaid 7 (rahaliselt oluliselt vähem), peale selle ei kauple suured tanklaketid selle kaubaga.
1. jaanuar 2003 sulgeb kümneid ja kümneid Eesti maapiirkondade väiketanklaid, sest sellest kuupäevast peab igal kütuse jaemüüjal olema aktsiakapitali suurus minimaalselt 2 miljonit krooni. Väikestele üksiküritajatele käib see nõue lihtsalt üle jõu. Ühest küljest tekib Eestimaale töötuid juurde ja teisalt läheb keskustest kaugete külade inimestele bensiin oluliselt kallimaks. Ääremaade vastu ei tunne mingit huvi suured tanklaketid ? käive on tühine. Tänu sellele saavadki niisugustes nurgatagustes kohalikud ettevõtlikud mehed endale kütusemüügiga leiba teenida. Just niisugustes tanklates müüakse põhiliselt bensiini 80 ja 92, sest seal on kõige rohkem eriti vanu autosid. Praegu töös oleva uue vedelkütuse seaduse eelnõus on minimaalse aktsiakapitali suurust vähendatud tervelt 1,5 miljoni krooni võrra. Ääremaade tanklaomanikud võiksid justkui kergemalt hingata, aga võta näpust, sest uus seadus hakkab tööle alles tuleval suvel, siis, kui hulk väiketanklaid on juba looja karja läinud. (ÄP, 16.09.2002)
Autor: Ly Vilo